יציבות בבורסות אירופה; חשש מהתגברות מלחמת הסחר

הלילה פורסמו ידיעות על כוונת טראמפ לפרסם רשימה של מוצרים נוספים המיוצרים בסין שיוטל עליהם מס

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

יציבות נרשמת היום (ו') בבורסות אירופה, לאחר מגמה מעורבת שנרשמה הבוקר בבורסות אסיה. החשש הגדול הוא מפני החרפה במלחמת הסחר. הלילה פורסמו ידיעות בכלי התקשורת כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר את הטלת המכסים על מוצרים המיובאים מסין בהיקף של 50 מיליארד דולר, ובהמשך צפויה להתפרסם רשימת המוצרים הספציפית עליהם יוטל המס. 

באירופה מניית רולס רויס מזנקת בכ-10%, לאחר שהחברה הכריזה על תוכנית התייעלות שתכלול פיטורי אלפי עובדים. מניית H&M יורדת בכ-3%, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות נמוכות מהתחזיות המוקדמות.

 
 

אתמול התקיימה מסיבת העיתונאים של מריו דרגי, יו"ר הבנק המרכזי האירופי (ECB). דרגי אמנם לא העלה את הריבית בגוש האירו, אך הודיע כי יפסיק בסוף השנה את התוכנית להרחבה כמותית. החל מספטמבר יפחית הבנק המרכזי את רכישות האג"ח בשוק ל-15 מיליארד אירו (לעומת 30 מיליארד אירו מדי חודש כיום), עד שבדצמבר תסתיים התוכנית באופן מלא.

קשה כרגע להעריך את תגובת השווקים לגמילה מכסף זול, אך מדובר בתוכנית הכרחית לכלכלה האירופית. מה שכן ניתן להעריך זה שהריבית האפקטיבית בגוש האירו תתחיל לעלות, מה שיכביד על החברות האירופיות בגיוס כספים ויעלה את הוצאות המימון שלהן.