תותחי מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין רועמים, ושני הצדדים ייפגעו

טראמפ: "נטיל מכסים של 25% על יבוא בשווי 50 מיליארד דולר מסין" • בייג'ינג: "נגיב באותה עוצמה" • המכסים האמריקאים מכוונים נגד מוצרים עתירי טכנולוגיות, כגון מוצרים בתחום התעופה, הרובוטיקה והרכב • אנליסטים: סין תכה בבטן הרכה – במוצרים שמקורם באזורים של מצביעי טראמפ

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

בשלב זה לא סביר שיהיה אפשר לנצור את האש: תותחי מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין החלו לרעום היום (ו'), וקרבנות צפויים ליפול בשני המחנות ומחוצה להם. כעת אחת מהשאלות החשובות היא האם הצהרת הכוונות של קוריאה הצפונית להתפרק מנשק גרעיני, מעורפלת ונטולת נתונים ככל שתהיה, תיפול אף היא קורבן להתגוששות בין וושינגטון לבייג'ינג.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ירה את הירייה הראשונה. הוא הודיע כי יממש את איומו הוותיק להעניש את סין על נהלי הסחר שלה, שאותם הוא הגדיר כ"מאוד בלי הוגנים". האיום הזה, בגוונים שונים, צמח במסע הבחירות שלו לנשיאות. הוא נהג להכריז בעצרות בחירות כי סין "אונסת" את ארה"ב בהתנהלותה הכלכלית כלפיה, אמירה שתמיד שלהבה את הקהל והניבה קריאות בוז ממושכות נגד הסינים.

המטח האמריקאי הראשון, שעליו הוכרז היום זמן קצר לפני פתיחת הבורסות בניו-יורק, הוא הטלת מכסים בשיעור 25% על מוצרי יבוא סיניים בשווי 50 מיליארד דולר. יתר על כן, במאמץ למנוע צעדי גמול סיניים, הזהיר ממשל טראמפ כי ארה"ב תטיל מכסים נוספים על סחורות יבוא סיניות, אם בייג'ינג תטיל מכסים משלה או תנקוט צעדים אחרים להגביל זרימת סחורות אמריקאיות לסין.

בייג'ינג לא נבהלה. היא הגיבה בחופזה והודיעה כי תציב חסמים ליצוא האמריקאי לסין "באותו קנה-מידה ובאותה עוצמה". משרד המסחר הסיני הצהיר כי המכסים שהטיל טראמפ "מזיקים" ליחסים בין שתי המדינות וחותרים תחת יסודות הסחר העולמי. ההודעה של בייג'ינג מציינת כי בשבועות שחלפו נרשמה התקדמות בדרך לעסקה שתגדיל את היבוא הסיני מארה"ב ב-70 מיליארד דולר, אך עתה, בעקבות הכרזת המלחמה של וושינגטון, העסקה הזו "שוב אינה תקפה".

עוד לפני שממשל טראמפ נתן פומבי לצעדים נגד סין, הזהיר משרד החוץ הסיני: "אם ארה"ב תנקוט צעדים פרוטקציוניסטיים חד-צדדים, שיפגעו באינטרסים של סין, אנו נגיב מיד ונקוט את כל הצעדים הדרושים להגן על הזכויות והאינטרסים הלגיטימיים שלנו".

קרוב לוודאי, שסין תכה בבטן הרכה של הנשיא, כלומר במוצרים שמקורם באזורים של מצביעי טראמפ, ובעיקר מוצרים חקלאיים ומוצרי אנרגיה. טראמפ אמר פעם: "כאשר מדינה (ארה"ב) מפסידה מיליארדים רבים של דולרים בסחרה עם כמעט כל מדינה שעמה היא מקיימת יחסי סחר, מלחמות סחר הן דבר טוב וקל לנצח בהן. למשל, כאשר יש לנו גרעון של 100 מיליארד דולר (בסחר) עם מדינה מסוימת, והיא מתחילה להתחכם, אז פשוט לא סוחרים עמה - ואנחנו מנצחים בגדול. זה פשוט".

אבל הוא מתעלם מהעובדה שהצרכן האמריקאי יצטרך לשלם יותר - ובמקרים רבים הרבה יותר - בעד מוצרים שמקורם בסין ושאין להם חלופה מתוצרת אמריקאית, מנורות חשמל ועד מכשירים ביתיים, אם כי, במאמץ לרכך את המכה, לא יועלו המכסים על כמה מוצרים פופולריים בקרב הצרכנים האמריקאים, כטלפונים ניידים ומכשירי טלוויזיה. יתר על כן, אם הסינים יטילו מכסים על מוצרים חקלאיים מהמערב התיכון, בעיקר פולי סויה, הם יפגעו קשות ברבבות חקלאים קטנים, רכיב חשוב ב"בייס", גרעין התמיכה של טראמפ.

ואכן, ארגונים שמייצגים חקלאים עצמאיים התריעו היום, כי צעדי הממשל נגד סין יובילו לצעדי גמול סיניים שינחיתו מהלומה קשה על החקלאות האמריקאית, ענף שמתמודד כבר שנים עם מחירים נמוכים של מוצרים חקלאיים ברמה הגלובלית.

"מבחינת החקלאים האמריקאים, כבר לא מדובר על אפשרויות תיאורטיות; עכשיו זה ממש מפחיד", אמר בריאן קול, מנכ"ל של ארגון חקלאים שמצדד בסחר חופשי. "עכשיו לא מדובר עוד על טקטיקה במו"מ. עכשיו זה מס שמוטל ההכנסות של חקלאי ארה"ב".

ההחלטה להעניש את סין באה לאחר תקופה שבה הבית הלבן נראה כפוסח על שתי הסעיפים - הצהרות תקיפות נגד מדיניות הסחר של סין ומדינות אחרות פינו את מקומן להכרזות שמלחמת סחר "אינה מתוכננת בשלב זה" וחוזר חלילה. ההססנות הזו יוחסה לקיומם של שני פלגים בקרב יועצי הנשיא: הניצים, ובראשם פיטר נאווארו, יועץ בכיר לענייני סחר, שדחפו את טראמפ להשיב מלחמה שערה נגד שותפות הסחר של ארה"ב שכביכול מנצלות אותה ללא בושה, והמתונים, ובראשם שר האוצר, סטיב מנוצ'ין, והיועץ לארי קאדלר, שהזהירו מפני הנזקים הבלתי מתוכננים שמלחמת סחר תגרום לכלכלה האמריקאית.

עתה נראה, שידם של הניצים היתה על העליונה: תחילה הנחית הממשל מכסים על פלדה (25%) ואלומיניום (10%) מקנדה, מקסיקו ומדינות אחרות, ועתה - הכרזת מלחמת הסחר על סין. אם תימשך המגמה הניצית הזו, ייתכן שהסכם הסחר החופשי בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו (נפט"א) נושם עתה את נשימותיו האחרונות.

צעדי העונשין נגד סין יינקטו בשני שלבים: בשלב הראשון יוטלו מכסים על מוצרים סיניים בשווי 34 מיליארד דולר. בשלב השני, שייכנס לתוקף ב-6 ביולי, יוטלו המכסים החדשים על סחורות בשווי 16 מיליארד דולר.

המוצרים הסיניים שעליהם יוטל מכבש המכסים מסווגים ב-1022 קטגוריות, רובם ככולם מוגדרים כמוצרים עתירי טכנולוגיות חשובות, בעיקר, אך לא רק, בתחומי תעופה וחלל, רובוטיקה ורכב. המטרה היא לסכל מדיניות סינית רבת שנים, שמאלצת חברות זרות למסור לשלטונות טכנולוגיות חשובות כתנאי למתן רשיון לייצר או למכור את מוצריהן בסין.

דו"ח של הממשל האמריקאי ממארס קבע, כי נוסף לכיפוף ידיהן של החברות האמריקאיות, שואבת סין סודות טכנולוגיים מארה"ב באמצעות מסע שיטתי של חדירות למערכות המחשבים של חברות גדולות והשקעות בחברות סטארט-אפ בסיליקון ולי.

טראמפ אמר היום בפוקס ניוז, ערוץ הטלוויזיה המועדף שלו, כי הוא רואה בנשיא סין, שי ג'ינפינג "ידיד", אך הטלת המכסים נועדה "לעשות סדר" ביחסי הסחר בין ארה"ב לסין ולהגן על הקניין האינטלקטואלי של המגזר הטכנולוגי האמריקאי. "אנחנו צריכים להגן על הסודות האלה", הוא הכריז. "אלה יהלומי הכתר של ארצנו. יש לנו יכולות אינטלקטואליות גדולות בבית".

"המכסים החדשים חיוניים למניעת העברות בלתי הוגנות של טכנולוגיות אמריקאיות וקניין רוחני לסין והם יגנו על מקומות העבודה של אזרחים אמריקאים", אמר טראמפ. "... ההתנהלות הסינית... פוגעת בכלכלה ובביטחון הלאומי שלנו ומגדילה עוד יותר את הגרעון שלנו בחסר עם סין, שכבר עתה תפח לממדים מסיביים".

אשתקד הסתכם הגרעון בסחר של ארה"ב עם סין ב-375 מיליארד דולר. טראמפ טוען שסין לבדה אחראית לפער הענקי הזה, אך כלכלנים רבים אומרים, כי הוא נובע במידה רבה מכוחות השוק, לרבות שיעור החיסכון הנמוך שמאפיין את כלכלת ארה"ב והעדר כדאיות כלכלית לייצור מוצרי צריכה רבים במפעלים אמריקאים.

מחוקקים אמריקאים, ובהם רפובליקאים, יצאו היום נגד צעדי טראמפ. כך, למשל, טוען הסנטור הרפובליקאי אורין הטץ', כי בעוד שארה"ב צריכה לפעול נגד גניבות קניין רוחני, הטלת מכסים אינה הדרך הנכונה לעשות זאת.

"המכסים יפגעו באנשי עסקים ובצרכנים בארה"ב ובסין ויפגעו בצמיחה הכלכלית בשתי המדינות", אמר הסנטור. "צעדי סחר שלא הושקעה בהם מחשבה תחילה יחלישו את הכלכלה האמריקאית, יתקעו טריז בין ארה"ב לבעלות בריתה, יחוללו צעדי גמול נגד עסקים וחקלאים אמריקאים ויערערו את יכולתה של ארצנו להתמודד בהצלחה עם נהלי הסחר הבלתי הוגנים של סין".

הממונה על סחר החוץ של ארה"ב, רוברט לייטייזר, אמר היום, בראיון בפוקס-ביזנס, כי הצעדים שנקט הממשל הם "מקיפים, מתונים והולמים" וכי "אנו מקווים שהם לא יובילו לתגובה נמהרת של סין. אנו פשוט מנסים להגיע למצב של שוויון (בסחר)". הוא הביע תקווה, שצעדי ממשל טראמפ "יובילו לסדרה נוספת של משאים ומתנים בין שתי המדינות, ויניעו את סין לשנות את מדיניותה או לפחות לכבד אותנו ולפתוח לפנינו את השווקים שלה".

בשלב זה נראה, שתקוותו נכזבה.