הצעת חוק חדשה בקליפורניה מעצבנת את אמזון ומיקרוסופט

הצעה ל"חוק פרטיות הצרכנים בקליפורניה" תביא לדרישה מחברות להסגיר את סוגי המידע שהן אוספות ולאפשר לצרכנים לסרב למכירת המידע שנאסף עליהם • לפי דיווחים בשבועות האחרונים, אמזון, מיקרוסופט ואובר תרמו לקבוצה שמובילה קמפיין נגד היוזמה • לאחר השימועים של צוקרברג בקונגרס, פייסבוק מסרה כי תפסיק את תמיכתה הכספית

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס

ענקיות הטכנולוגיה תורמות כספים במאמץ להתגבר על הצעת חוק בקליפורניה הנוגעת לפרטיות. ההצעה ל"חוק פרטיות הצרכנים בקליפורניה" תביא לדרישה מחברות להסגיר את סוגי המידע שהן אוספות ולאפשר לצרכנים לסרב למכירת המידע שנאסף עליהם.

לפי מסמכים לדיווח על תורמים, בשבועות האחרונים אמזון, מיקרוסופט ואובר תרמו לקבוצה שמובילה קמפיין נגד היוזמה. אמזון ומיקרוסופט תרמו כל אחת 195 אלף דולר, ואובר תרמה 50 אלף דולר. בעבר גם פייסבוק, גוגל, ו-AT&T תרמו 200 אלף דולר כל אחת לקבוצה שפועלת נגד הצעת החוק. לאחר השימועים של מארק צוקרברג בקונגרס, פייסבוק אמרה שתפסיק את תמיכתה הכספית.

לאחרונה הצעת החוק אספה 600 אלף חתימות לא מאושרות כדי לעמוד להצבעה בנובמבר, וכעת קליפורניה בודקת האם יש בתוכן את 366 אלף החתימות הכשרות הנחוצות. הקמפיין להעברת החוק ממומן כמעט לחלוטין ע"י יזם הנדל"ן אלסטייר מקטגרט שהוציא מעל 3 מיליון דולר על המימון. מקטגרט אמר לאתר The Verge כי בתעשיית הדאטה האישית "יש כל כך הרבה כסף, ויש תאגידים חזקים מאוד שיש להם אינטרס עצום בשמירת העסקים כרגיל ללא רגולציה". הוא החל לעבוד על היוזמה לפני 4 שנים, לאחר ששמע מהנדס בגוגל אומר כי הציבור היה נבהל אם היה יודע כמה דאטה החברה מחזיקה על הצרכנים. מקטגרט אמר כי הוא מצפה שהשערוריות האחרונות בנושא שיתוף הדאטה יעזרו להצעת החוק להתקבל, ודחה טענות לפיהן החוק יפגע באינטרסים עסקיים.

מאמזון נמסר ל-The Verge כי "הגנה על המידע של אנשים היא עקרון שאמזון נבנתה ממנו. בעוד שאנו חולקים את המטרה הכללית של היוזמה להגנה על פרטיות הצרכנים, אנחנו מודאגים מדרישות לא מעשיות שיפגעו ביכולת שלנו לחדש עבור לקוחותינו".

מיקרוסופט, שהתמודדה עם ביקורת מתומכים בהצעת החוק, והואשמה בצביעות מאחר שתמכה בחוקי ה-GDPR באירופה בעודה מתנגדת למאמצים דומים בקליפורניה פרסמה הצהרה בתגובה לביקורות. "במיקרוסופט מאמינים שפרטיות היא זכות אדם בסיסית, לכן אנו תומכים ב-GDPR, התחייבנו להרחיב את הזכויות שהחקיקה מקנה לכל לקוחותינו בעולם, ופעלנו למען חקיקה למען פרטיות בארה"ב מאז 2005. אנחנו מאמינים שההצעה בקליפורניה עלולה להביא להשלכות לא רצויות עבור עסקים ולקוחות" נכתב בה.