טבע הודיעה על כישלון בניסוי מתקדם, אך המניה בקושי ירדה

טבע דיווחה על כישלון בתרופה מקורית לטיפול במקבצי ראש כרוניים • הניסויים בתרופה ייפסקו אך יימשכו לכאבים ארעיים

אחרי תקופה ארוכה של מגמה חיובית במניית טבע  ועלייה של 113% ממחיר השפל אליו היא צנחה בנובמבר האחרון, ביום שישי פרסמה החברה דיווח שלילי, אך הוא כמעט ולא השפיע על המניה שננעלה בירידה מינורית של 0.1%. מחיר המניה כיום הוא כ-23.8 דולר, שמשקף לחברת התרופות שווי של 24.2 מיליארד דולר בבורסות ניו יורק ותל אביב.

שלשום עדכנה טבע על שינוי בתוכנית הפיתוח הקליני של התרופה fremanezumab כטיפול למקבצי כאבי ראש כרוניים, שהייתה בשלב המתקדם ביותר של הניסויים הקליניים, שלב 3. טבע הודיעה כי ניתוח של המחקר גילה כי עמידה ביעד העיקרי של שינוי ממוצע מנקודת הייחוס במספר הממוצע של ימים חודשיים עם התקפות מקבץ כאבי ראש במהלך 12 השבועות של תקופת הטיפול, אינה צפויה לקרות. מכיוון שהמחקר הגיע לקריטריונים של חוסר תוחלת, החברה תפסיק את הניסוי במקבצי כאבי ראש כרוניים. טבע ציינה עם זאת כי לא נצפו ענייני בטיחות כלשהם בניסוי, וכי הניסוי בתרופה כטיפול במקבצי כאב ראש ארעיים אינו מושפע, וימשיך כמתוכנן.

התרופה fremanezumab מיועדת להיות אחת מהתרופות המקוריות המשמעותיות ביותר של טבע בעתיד הקרוב, כטיפול במיגרנה כרונית ומיגרנה ארעית. בספטמבר הקרוב צפויה החלטת רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) בנוגע לאישור התרופה לשיווק, והתרופה נבחנת במקביל גם על-ידי סוכנות התרופות האירופית (EMA). בארה"ב, אישור התרופה התעכב על רקע קשיי השותפה של טבע המייצרת עבורה את חומרי הגלם לתרופה, סלטריון הקוריאנית.

בהקשר של הניסוי במקבצי כאב ראש כרוניים, אמר ד"ר טושאר שאה, סמנכ"ל בכיר בטבע וראש הפיתוח הגלובלי הקליני הייחודי בחברה, כי "בעוד שאנו מאוכזבים מתוצאה זו, אנו ממשיכים להיות אופטימיים כי fremanezumab יוכל להביא לתוצאות קליניות חיוביות במחלות אחרות, מלבד מיגרנה, תוך שקלציטונין פפטיד של הגן (CGRP) משחק תפקיד בפסיכופתולוגיה שלהן. אנו מודים למטופלים ולחוקרים על השתתפותם במחקר מקבצי כאב הראש הכרוניים".

מניית טבע ירדה
 מניית טבע ירדה

קרדיט סוויס: הכישלון - non-issue

האנליסט ואמיל דיוואן מקרדיט סוויס הגדיר את הודעת החברה "non-issue", כאשר לדבריו למרות שמדובר באכזבה, גם אלי-לילי הציגה תוצאות דומות בתרופה דומה שהיא מפתחת, ורק 20% מהאוכלוסייה שיש לה מקבצי כאב ראש מוגדרת כבעלי מקבצי כאבי ראש כרוניים. האנליסט סבור שהתרופה הייתה עשויה להגיע בשיא למכירות של 70 מיליון דולר בהתוויה זו. המלצתו למניית טבע נותרת "תשואת יתר" במחיר יעד של 23 דולר, שנמוך כיום ממחיר המניה בשוק.

במורגן סטנלי ההמלצה היא "תשואת שוק" במחיר יעד של 19 דולר, ושם כתב האנליסט דיוויד רייזינגר כי תחום מקבצי כאבי הראש הוא הזדמנות קטנה יותר מתחום המיגרנה, אך בשוק זה אין כיום פתרון לצרכי המטופלים. לדבריו, פחות מ-1% מהאוכלוסייה, או כ-350 אלף איש בארה"ב, סובלים מכך, לעומת כ-9 מיליון אמריקאים שסובלים ממיגרנה ומהווים יעד לתרופות מסוג ה-fremanezumab. להערכתו, ב-2020 טבע תציג הכנסות של 281 מיליון דולר מהתרופה, שיהוו כ-2% מהכנסות טבע באותה שנה.