נלקחו מהסט של ג'יימס בונד: הגאדג'טים הבולטים בתחום הנשק

רחפנים קטנטנים ומתקפלים, מכשיר חכם שצד אותם ומערכת להגנה מפני מרגלים • הגאדג'טים שבלטו בתערוכת כלי הנשק בפריז

הדוכן הישראלי בתערוכה הביטחונית הבין-לאומית Eurosatory / צילום: רויטרס
הדוכן הישראלי בתערוכה הביטחונית הבין-לאומית Eurosatory / צילום: רויטרס

התערוכה הביטחונית הבין-לאומית Eurosatory, שנערכת אחת לשנתיים סמוך לפריז, אינה מיועדת לרכי לב וחלשי אופי. זוהי תערוכה עצומת ממדים שמוצגות בה אלפי שיטות מתוחכמות, שונות ומשונות להרג ישיר ועקיף, תחת מכבסת המילים המוכרת "ביטחון", "הרתעה" ו"הגנת המולדת". לחובבי הטכנולוגיה זו הזדמנות טובה לראות טכנולוגיות עתדיניות ואולטרה-מתוחכמות, שבפיתוחן הושקעו משאבי עתק וחלקן מקדימות בכמה שנים טובות את השוק "האזרחי". הנה כמה דוגמאות, שנראות כאילו נלקחו מהסט של ג'יימס בונד.

רחפן אישי מתקפל לכל חייל

המונח "נשק אישי" התייחס עד לא מכבר לכלי ירייה, רימונים ואולי איזה משגר נ"ט קל משקל. אבל נראה שבעתיד הקרוב יזכו לוחמים בשטח לשאת עימם "חימוש משוטט" אישי. הכוונה היא לרחפנים קומפקטיים וקלי משקל, שנישאים ומופעלים על ידי לוחם בודד ומסוגלים לאתר מטרות נקודתיות ומחופרות, שנמצאות מעבר לשדה הראייה של החייל, ולהנחית עליהם מטען נפץ מדויק.

דוגמה טובה הוא ה-Firefly (שפירית) של רפא"ל, שנחשף בתערוכה. זהו רחפן מתקפל בעל יכולת המראה אנכית, שגובהו כ-40 סנטימטר וקוטרו שמונה סנטימטרים במצב מקופל. הוא נישא בתוך גליל מוגן שממנו הוא נשלף תוך דקות בתנאים מבצעיים, פותח את להבי המדחף וממריא לאוויר. הכלי מסוגל "לשוטט" במשך כ-15 דקות, להגיע לגובה מירבי של כ-60 מטר, לעמוד ברוחות של עד 23 קשר ולהתרחק מהמפעיל למרחק של עד כ-1500 מטר בשטח פתוח או כ-500 מטר בשטח עירוני, כשהוא נושא עליו ראש נפץ עם מטען רסס קטלני במשקל 350 גרם.

הרחפן של רפאל
 הרחפן של רפאל

מנגנון ההנחייה שלו חולק טכנולוגיות עם משפחת טילי ה"ספייק" של רפאל וכולל בין השאר סט של חיישני יום, חיישני לילה (אינפרה-אדום) וקרבה, יכולת מעקב אחרי מטרות נעות במהירות, מערכות בטיחות וניטרול מרחוק, ראיית מכונה וממשק אדם-מכונה יעיל. הכלי שוקל שלושה קילו בלבד ואמור לצאת לשוק באמצע השנה הבאה.

רחפן מודיעיני בגודל כף יד

רחפן אישי נוסף, פחות קטלני והרבה יותר קטן, הוא ה"בלאק הורנט" ("צרעה שחורה") מבית FLIR, שמיועד למשימות איסוף מודיעין ואיכון בעיקר בסביבה אורבנית צפופה. זהו ננו-רחפן מבצעי שהוא הקטן ביותר בעולם וניתן לשאת אותו בכף יד.

רחפן בלאק הורנט מבית FLIR
 רחפן בלאק הורנט מבית FLIR

הדור הראשון שלו הושק לפני מספר שנים ונרכש על ידי כ-30 מדינות, ואף נעשה בו שימוש באפגניסטן. הדור החדש והשלישי במספר, שהושק ביורוסאטורי, מביא עימו כמה שיפורים ובהם משקל מופחת - 32 גרם בלבד כולל סוללה - ויכולת לנווט עצמאית בשטחים ללא קליטת GPS. על אף ממדיו הזעירים הוא יכול לטוס לטווח של עד כ-2 קילומטר במהירות של כ-21 קמ"ש ולשאת לטובת כוחות מיוחדים שאוספים מידע בשטח מצלמה תרמית ממוזערת מבית FLIR עם כושר עיבוד משופר וחיישן אופטי.

את התמונה הוא משדר בזמן אמת למפעיל דרך ערוץ תקשורת אלחוטי עם הצפנה בתקן צבאי. את המידע ניתן להעביר גם באמצעות אפליקציית אנדוראיד מוצפנת לטלפונים חכמים של גורמים מורשים. החברה לא נקבה במחיר אבל עלות ערכת רחפנים ובקרה מהדור הקודם עמדה על כ-40 אלף דולר.

מנתניה: "צייד רחפנים" אינטליגנטי

ריבוי הרחפנים הזעירים בזירה העתידית מצריך, כמובן, פיתוח אמצעי הגנה מפניהם. אחד המתוחכמים שבהם הוא "צייד הרחפנים" של חברת ThirdEye מנתניה, שנחשף בתערוכה. מערכת הזיהוי והמעקב החדשה, הקרויה "מדוזה" (Meduza), מבוססת על חיישנים פאסיביים (ללא קרינה אלקטרומגנטית) שבסיוע אלגורתימים של בינה מלאכותית מסוגלים לזהות בזמן אמת רחפנים שנמצאים נמוך באופק ועל רקע מורכב לזיהוי - כמו סביבה עירונית. המצלמה מזהה רחפנים במרחק של עד 600 מטר וניתן לשלב אותה בנשק ליירוט של הרחפנים.

מערכת המעקב "מדוזה" של thirdeye
 מערכת המעקב "מדוזה" של thirdeye

בנוסף הציגה החברה גם מערכת חישה ממוזערת מבוססת בינה מלאכותית שמיועדת להתקנה על רחפנים נפוצים, כולל רחפנים אזרחיים ומסחריים. המערכת מסוגלת לבצע, כפי שמגדירה זאת החברה,"אנליזה תרמית מבוססת רשתות נוירונים", עם זיהוי וסיווג של מטרות, שפועלת גם ביום וגם בלילה. המערכת אוטונומית לחלוטין ולפיכך מסוגלת להוריד את העומס והריכוז הנדרשים ממפעיל הרחפן.

זיהוי צלפים ועדשות נגד פפראצי

חברת Torrey Pines Logic, שידועה בשוק האזרחי כיצרנית כוונות ואופטיקה מתוחכמת לציידים, הציגה בתערוכה מערכת להגנה מפני צלפים ומרגלים, או לכל הפחות מפני צלמי פפראצי טורדניים. המערכת מסוגלת לזהות ולעקוב אחרי החזרת האור המזערית של עדשות מרוחקות של כוונות צלפים או ציוד מעקב אופטי, לשגר התרעה ולאכן את מיקומן המדויק באמצעות GPS. היא מותקנת על מערכת שסורקת את הסביבה ב-360 מעלות ומזהה איומים בטווח של 50 עד 2,500 מטרים ויכולה לנוע על ציר-אנכי מזווית של מינוס 30 עד פלוס 90 מעלות. המשקל כ-2 קילו בלבד וניתן לשדר באמצעותה אלחוטית.

מערכת הגנה מפני צלפים
 מערכת הגנה מפני צלפים

רובה קטן עם כוח ירייה עצום

אי אפשר לצאת ידי חובה בלי איזה רובה "קלאסי", שבעידן המודרני גם הוא הופך להיות פריט הייטק, למרות המחלוקת האדירה בארה"ב ובשאר העולם בנוגע לרישיונות להחזקת נשק. אחד הבולטים בתערוכה היה הדור השביעי והחדש של רובה הסער "תבור", שמותאם לחימוש בקוטר 7.62 מ"מ.

הדור השביעי של רובה הסער "תבור"
 הדור השביעי של רובה הסער "תבור"

הכלי פותח בתצורת Bullpup - כינוי לתצורה שבה עיקר מכלול הירי נמצא בחלקו האחורי של הרובה ובכך מאפשר רובה קצר יותר - הוא אחד הבודדים בעולם בתצורה כזו שמותאם לקליעי קלצ'ניקוב, שעוצמתם גדולה יותר, ולא לקליעי ה-5.56 מ"מ התקניים של נאט"ו.

כמו קודמיו הוא ניתן להתאמה מהירה ונוחה עבור שימושים שונים, כאשר את פתח פליטת התרמילים ואת ידית הדריכה ניתן להחליף במהירות מצד ימין לצד שמאל ולהפך. הכלי כולל גם מסילות להתקנת הדור האחרון של כוונות וציוד עזר אחר, מצויד במנגנוני בטיחות משודרגים ועשוי מפולימר מוקשח, שבהתאם לצו האופנה ניתן להזמין בארבעה צבעים שונים. יש לו קנה מתחלף באורך 43 סנטימטרים או 51 סנטימטרים, וכל זה עם משקל עצמי של כ-4.1 קילו לפני מחסנית.