הפשרה שסוללת את הדרך לאישור הסדר החוב באפריקה ישראל

הבעלים מוטי בן משה, נאמני האג"ח ורשות המסים הגיעו להסכמות סביב דרישת תשלום של 245.5 מיליון שקל מינואר השנה • רשות המסים תקבל תשלום של 70 מיליון שקל במזומן, אפריקה תוותר על הפסדים צבורים למס בסך של מיליארד שקל, ומעבר של החברה לרווחיות יגרור תוספת תשלומי מס של כ-240 מיליון שקל

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

יותר משנתיים מאז החלו המגעים להסדר חוב שני בחברת אפריקה ישראל, ואינספור תהפוכות ומשברים שחלו בדרך, הוא אמור לצאת סוף סוף אל הפועל בתוך עשרה ימים, בכפוף לקבלת כל האישורים הדרושים. אתמול אחר הצהריים הגיע לפתרונו הסכסוך סביב חובותיה של אפריקה ישראל למס ההכנסה, ופתרון הסוגיה מאפשר עתה הגשה מחודשת של הסדר החוב לאישור ביהמ"ש המחוזי בת"א.

כפי שנחשף אמש באתר "גלובס", הגיעו המשקיע מוטי בן משה, נאמני האג"ח של אפריקה ישראל ורשות המסים להסכמות סביב דרישת תשלום על סך 245.5 מיליון שקל, שקיבלה אפריקה ישראל בינואר השנה בגין חובות עבר, אשר איימה לתקוע את ההסדר כולו. בין הצדדים הוסכם כי עבור כלל החובות למס ההכנסה תקבל רשות המסים תשלום של 70 מיליון שקל במזומן, כשבנוסף לכך תוותר אפריקה על הפסדים צבורים למס שהוכרו על ידה בסך של 1 מיליארד שקל. כך, שמעבר של אפריקה ישראל לרווחיות אמור להביא בעתיד לתוספת תשלומי מס של החברה על סך של כ-240 מיליון שקל.

מתוך התשלום לרשות המסים, מחזיקי האג"ח יישאו בתשלום של 50 מיליון שקל ואילו בן משה יתרום עוד 20 מיליון שקל. עם זאת, בפועל מדובר על כ-50 מיליון שקל שישלם בן משה ורק 20 מיליון שקל שישלמו מחזיקי האג"ח, וזאת מאחר שהתארכות האישור של הסדר החוב השיתה על בן משה תשלומים נוספים למחזיקי האג"ח ובראשם תשלומי ריבית. כך, שבפועל מדובר בניצחון לרשות המסים, שהשיגה תשלום מהותי בגין חובות עבר, וכן ניצחון למחזיקי האג"ח, שרק חלק קטן מנטל המס נפל על כתפיהם.

לאפריקה ישראל, שהינה חברת החזקות הפועלת באמצעות חברות בנות בתחומי הנדל"ן והתשתיות, חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות כ"ו-כ"ח. בסוף ינואר אישרו המחזיקים את הסדר החוב, במסגרתו ירכשו חברות שבשליטת בן משה את הבעלות על אפריקה ישראל והחברות הבנות שלה בתמורה לתגמולים בסך כ-2.4 מיליארד שקל שיועברו לידיהם (תספורת של כ-20%). משמעות ההסדר היא שבעלי המניות הקיימים של אפריקה ישראל - לב לבייב והציבור - יאבדו את מלוא החזקתם בה.

תבוטל מכירת הזכויות במפעילות כביש 6 לדור אלון

הבוקר פרסם בן משה את הסיכומים אליהם הגיעו הצדדים במסגרת מכתב הממוען לחברת הרמטיק נאמנות, המשמשת כנאמן לשלוש סדרות האג"ח (כ"ו-כ"ח) של אפריקה ישראל. המכתב מפרט את תנאי ההסכם עם רשות המסים ואת השינויים בתנאי הסדר החוב שיידרשו מחזיקי האג"ח לאשר מחדש. בין השאר חושף בן משה כי בניגוד להסדר החוב המקורי, הוחלט כעת כי אפריקה ישראל תוותר על מכירת זכויותיה בחברות המפעילות את כביש 6 (חברות המפעיל) לידי דור אלון, וזאת במטרה לנטרל את התנגדותן הצפויה לעסקה של שתי שותפותיה של אפריקה ישראל לבעלות על חברות המפעיל, שיכון ובינוי ואלון חברת הדלק (קבוצת אלון).

מהמסמך שפורסם היום עולה כי במסגרת ההסדר תקבל רשות המסים 60 מיליון שקל בגין רווחים של אפריקה שנוצרו בשנת 2010, ועוד 10 מיליון שקל בגין רווחים שנותרו לחברה הבת, אפריקה ישראל סחר וסוכנויות, בשנת 2009. בן משה עצמו (באמצעות חברת אקסטרה שבבעלותו) יזרים לאפריקה ישראל סכום של עד 190 מיליון שקל, ואילו מחזיקי האג"ח יוותרו על סך של 35 מיליון שקל במזומן ועל סך של 15 מיליון שקל באג"ח מתוך התמורה שהובטחה להם בהסדר המקורי. עם זאת, התשלום למחזיקי האג"ח בגין רכישת גרעין השליטה באפריקה נכסים בידי אלון רבוע כחול, יגדל ב-20 מיליון שקל.

מהמסמך עולה עוד, כי התחייבות בן משה לקיום הסדר החוב מותנית באישור ההסדר והשלמתו עד ליום חמישי ה-28 ביוני השנה, קרי טרם צום י"ז בתמוז שיחול יומיים לאחר מכן ויסמל את תחילתם של ימי בין המצרים. כך, שמדובר בלוח זמנים צפוף שידרוש מנאמני האג"ח להביא במהירות להצבעת המחזיקים, הן את התיקונים להסדר והן את הביטול של החלטות קודמות, ובהן חילוט הפיקדונות. כל זאת, במטרה לאפשר אישור מהיר של ההסדר בידי ביהמ"ש.

בין היתר, ההסדר נקלע למבוי סתום בעקבות צו שומה שהוציא מס הכנסה לאפריקה ישראל על סך של 245.5 מיליון שקל (בתוספת ביטול הפסדים צבורים בסך 600 מיליון שקל). בתום כמה דיונים בביהמ"ש ומגעים שנוהלו בחודש האחרון, הגיעו כאמור הצדדים להסכמה שתאפשר את השלמתו של ההסדר.