כל המשחקים בסל אחד: חברות הגיימינג מאיצות קצב צמיחה

אחד מאפיקי ההשקעה המעניינים עבור מי שמחפש חשיפה לתחומי הספורט והבידור, הוא תחום המשחקים האינטראקטיביים במחשב ובמובייל • כדאי להכיר את קרנות הסל המאפשרות חשיפה למגזר צומח זה • מדריך קרנות נאמנות

משחקי וידיאו בתערוכת אלקטרוניקה בלוס אנג'ל ס / Mike Blake / צילום: רויטרס
משחקי וידיאו בתערוכת אלקטרוניקה בלוס אנג'ל ס / Mike Blake / צילום: רויטרס

בחודש הקרוב יישאו עיניהם של מיליארדי אוהדי כדורגל בעולם אל משחקי המונדיאל שנערכים ברוסיה. בהקשר זה, המשקיעים מעוניינים לא רק ליהנות מהמשחקים הטובים, אלא גם לחפש אפיקי השקעה המאפשרים חשיפה לתחומי הספורט והבידור. באופן די מפתיע, בעולם הגדול של קרנות הסל קשה מאוד למצוא את האפיקים המתאימים לתיזת השקעה זו.

נהוג לחשוב כי אוהדי הספורט מבלים יותר זמן מול המסך עם משקאות, בירה וחטיפים, ושלפיכך ההשקעה בתחומי המזון והמשקאות אמורה להניב ביצועי יתר בתקופת המונדיאל. אולי בעבר זה היה נכון, אבל מי שהשקיע באפיק זה בשנה האחרונה, לא היה מרוצה מהתוצאה: קרן סל Invesco Dynamic Food & Beverage ETF (סימול: PBJ), הכוללת מניות של חברות המזון Kraft Heinz (סימול: KHC), General Mills (סימול: GIS) ו-Tyson Foods (סימול: TSN), וחברות המשקאות האלכוהוליים, כמו Constellation Brands (סימול: STZ), Brown-Forman (סימול: BF/B) ו-Boston Beer Company (סימול: SAM), הציגה ביצועי חסר מובהקים לעומת המדדים, עם תשואה חיובית של כ-4% בלבד בשנה האחרונה ותשואה קרובה לאפס מתחילת השנה. הדבר נובע מלחץ על מחירי המזון בשווקים הגלובליים, לצד הגברת התחרות בתחום, ובכך מעיק על המגזר גם בתקופה שאמורה הייתה כביכול להטיב עמו. 

קרן הסל ETFMG
 קרן הסל ETFMG

אפשרות שנייה, שנראית על פניו מתאימה יותר, היא השקעה בקרן הסל ProSports Sponsors ETF (סימול: FANZ), שהושקה על ידי חברת ניהול קרנות הסל הצעירה ProSports ETFs לפני כשנה. הקרן מגדירה את עצמה בתור כלי חשיפה לתחומים הרלוונטיים עבור אירועי הספורט, כולל ביגוד והנעלה ספורטיביים, כמו חברות Under Armour (סימול: UA) ו-Foot Locker (סימול: FL), חברות מדיה המשדרות את המשחקים, כמו טוונטי פירסט סנטורי פוקס  (סימול: FOXA), חברות מזון והשקאות, חברות אלקטרוניקה ועוד. 

עם זאת, למרות ההצהרות השאפתניות, לא הצליחה קרן FANZ לצבור היקף נכסים גדול, שעומד כעת על כ-6 מיליון דולר בלבד, ובכך מהווה בעיה עבור המשקיעים המחפשים נזילות בהשקעה. יתרה מכך, קרן FANZ רשמה מאז השקתה ביצועים דומים מאוד למדד S&P 500 הרחב - מצב שאינו מסתדר עם תיזת השקעה ייחודית בקטגוריית הספורט והבידור.

המשחקים האינטראקטיביים צוברים תאוצה

אחד התחומים המעניינים יותר שאליהם חשופה קרן FANZ, הוא תחום המשחקים האינטראקטיביים במחשב ובמובייל. תחום זה צובר תאוצה משמעותית בשנים האחרונות, והחברות הפועלות בו נהנות ממומנטום עסקי חזק, עם צמיחה גבוהה בהכנסות ושיפור משמעותי ברווחיות.

לפני כשנתיים השיקה חברת ניהול ETF Managers Group את קרן הסל ETFMG Video Game Tech ETF (סימול: GAMR), המאפשרת חשיפה ספציפית למגזר חברות המשחקים. מאז השקתה במארס 2016 השיגה קרן GAMR תשואה מרשימה של יותר מ-100%, בהשוואה לתשואה של כ-40% במדד S&P 500, וצברה נכסים של כ-124 מיליון דולר - היקף נכסים לא קטן עבור קרן סל נישתית, בעלת דמי ניהול גבוהים יחסית, של כ-0.75% בשנה.

הסיבה שעומדת מאחורי הצלחתה של קרן הסל GAMR, היא הפופולריות הגוברת של משחקי מחשב ומובייל בקרב הצעירים והמבוגרים, המלווה בהשקת משחקים חדשים ושינוי במודל העסקי של החברות המפתחות את המשחקים. בניגוד לעבר, כשחברות המשחקים נשענו במידה רבה על מכירות חד-פעמיות של משחקים חדשים, בדרך כלל במכירות של סוף שנה, ובכך הציגו תנודתיות גבוהה בהכנסותיהן, כעת עברו חברות רבות למודל דמי מנוי, המאפשר נראות גבוהה יותר, תזרימי מזומנים חזקים ופוטנציאל למכירות נוספות לאורך השנה - לדוגמה, אייטמים המקלים על השגת יעדי המשחק.

נוסף על כך, השינויים הטכנולוגיים בתחומי האלקטרוניקה והעלייה בביצועי מעבדי המחשב והסלולר הובילו לשיפור חוויית המשתמש יחסית לעבר, כשאיכות תמונות ומהירות תגובה הופכים את המשחק והחוויה לכמעט אמיתית. זאת, עוד בטרם השימוש הנפוץ בקרב הגיימרים בטכנולוגיית המציאות המדומה (Virtual Reality, VR), שאמורה להקפיץ את חוויית המשחק לרמה אחרת.

ביצועים חזקים בשנתיים האחרונות

תופעות אלה הובילו כאמור להאצה בקצב הצמיחה של חברות המשחקים, המרכיבות את קרן הסל GAMR, וכתוצאה לכך - לביצועי יתר מרשימים של הקרן לעומת השוק הרחב. הרכב החזקותיה של קרן GAMR מציג פיזור גלובלי רחב, עם כ-33% חשיפה לחברות הנסחרות בארה"ב, 28% לחברת יפניות, כ-13% לחברות הנסחרות בבורסות סין, הונג קונג וטייוואן, כ-13% לחברות אירופיות ו-9% לחברות מקוריאה הדרומית. מבחינת החשיפה למניות בודדות, לקרן GAMR יש 60 החזקות בפיזור גבוה, כש-10 ההחזקות הגדולות שלה מהוות פחות משליש מהיקף נכסיה.

ההחזקה הגדולה היא בחברת G5 Entertainment השבדית (סימול: G5EN SS), המפתחת משחקים למכשירי המובייל (כ-5% מהקרן); חברת Capcom היפנית (כ-3.5% מהקרן), המפתחת משחקים לקונסולות Xbox ופלייסטיישן; חברות Glu Mobile (סימול: GLUU) ו-Ubisoft (סימול: UBI FP), המפתחות משחקים למובייל (כל אחד מהווה כ-3.4% מהקרן); וכן שלוש חברות המשחקים המובילות בארה"ב - שלושתן מומלצות בבית ההשקעות אופנהיימר: Electronic Arts (סימול: EA), המוכרת בזכות המשחק הפופולרי FIFA, המועדף בקרב אוהבי כדורגל, שאמור להינות מביקושים גבוהים במיוחד בעונת המונדיאל 2018 (כ-3.1% מהקרן);Activision Blizzard (סימול: ATVI), המפתחת משחקים פופולריים, כמו Call of Duty ו-World of Warcraft (כ-2.8% מהקרן); ו-Take-Two Interactive (סימול: TTWO), המוכרת בזכות משחקי GTA (כ-2.5% מהקרן).

קרן GAMR הציגה כאמור ביצועים חזקים מאז השקתה לפני שנתיים, וגם בשנת 2018 רשמה ביצועים חזקים, עם תשואה של כ-7% מתחילת השנה. הפופולריות הגוברת של משחקים ותחרויות המשחקים - תופעה המכונה e-Sports - מהווה אחד ממנועי הצמיחה החזקים בשוק הבידור העולמי, כששוק זה נהנה מצמיחה דו-ספרתית חזקה, מדמוגרפיה חזקה ומהפיכת פעילות הגיימינג לאחד התחביבים הפופולריים בקהל הרחב.

נראה כי המגמה החזקה, שצוברת תאוצה במהירות, נמצאת עדיין בתחילת דרכה, ואמורה לקבל חיזוק בעתיד בעקבות ממשקי VR, שהופכים את פעילות הגיימינד לממכרת עוד יותר. 

■ הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.