ליידרמן: המחסור בעובדים גורם להעברת התעשייה לחו"ל

בהרצאה מרכזית בכינוס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית ציין ליידרמן כי התעשייה הקיבוצית מרחיבה את פעילותה בחו"ל על רקע הקושי הגובר לגייס עובדים בשוק המקומי

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: אילן סבירסקי
פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: אילן סבירסקי

"המחסור של עובדים נהפך למגבלה מספר אחת עבור צמיחת המגזר העסקי", כך אומר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים לדבריו "זאת בעיה לאומית וחשוב ליצור אסטרטגיה לטיפול בבעיה".

בהרצאה מרכזית בכינוס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית ציין ליידרמן כי התעשייה הקיבוצית מרחיבה את פעילותה בחו"ל על רקע הקושי הגובר לגייס עובדים בשוק המקומי.

"קיים כיום עודף ביקוש לעובדים" אמר ליידרמן, "והדבר בא לידי ביטוי בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המצביעים על עלייה באחוז המשרות הפנויות". ליידרמן ציין לטובה את הירידה בשיעור האבטלה וציין כי "עודף הביקוש לעובדים הביא לעלייה בשכר הממוצע למשרת שכיר אל מעל ל-4 אחוז במונחים ריאליים בינואר-מרץ השנה מול אותה התקופה אשתקד". יחד עם זאת ציין ליידרמן כי "המחסור בעובדים חמור לא רק בתחומי העבודות המתוחכמות כגון בהיי טק, אלא ברשימה ארוכה של ענפי משק, וכמובן התעשייה. כמובן שהמחסור של עובדים ממריץ מעסיקים רבים להתייעל, להגדיל את הפריון, ולהאיץ את תהליכי האוטומציה. אולם, תהליכים אלה לוקחים זמן, ובטווח הקצר הסיכון העיקרי ברמה הלאומית הוא שיותר ויותר מפעלים ותעשיות יעברו לחו"ל ". ליידרמן הוסיף כי "מגמות אלה מאפיינות גם את התעשייה הקיבוצית, שכבר כיום מגדילה את פעילותה בחו"ל. ברמת המאקרו, המחסור של עובדים מגביל את פוטנציאל הצמיחה של המשק, וזאת בעיה שתמשיך ללוות אותנו בשנים הקרובות, ובמיוחד על רקע התופעה הדמוגרפית של התמתנות הגידול של האוכלוסיה בגיל העבודה".