נעילה ירוקה באירופה; בעקבות ציוץ טראמפ מניות הרכב ירדו

גוש האירו מסיים את תוכנית החילוץ ליוון • הנפט עולה ביותר מ-1% • החוזים העתידיים מאותתים על פתיחה חיובית בוול סטריט

המסחר באירופה ננעל היום (ו') בעליות לאחר שנפתח בירידות. המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת. זאת ברקע לסגירה שלילית בוול סטריט ובאירופה אמש ונעילה מעורבת באסיה. 

 

הסנטימנט השלילי שלוחץ בשבוע האחרון על השווקים הפיננסים נובע מההחרפה במלחמת הסחר בין ארה"ב לשאר העולם. בסוף השבוע שעבר הטילה ארה"ב מכסים נוספים על מוצרים מסין, כשמספר ימים לאחר מכן הטיל האיחוד האירופי מכסים על מוצרים אמריקאים בתגובה להטלת המכס על פלדה ואלומיניום. לאחר הטלת הסבב השני של המכסים על מוצרים מסין, העלתה סין מכסים על מוצרים המיוצרים בארה"ב.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צייץ היום מחשבון הטוויטר שלו איום למנהיגי אירופה כי אם הם לא יקצצו את המס והרגולציה על חברות אמריקאיות הוא יעלה את המס על רכבים המיובאים לארה"ב מאירופה לכדי 20%. מניות הרכב האירופאיות Daimler AG  ו-BMW  ריכזו עניין.

בשוק הסחורות המשיך הנפט  לרכז עניין. היום מתקיימת בוינה ישיבת שרי הנפט של ארגון המדינות המייצאות אופ"ק, בצל מחלוקת בין מנהיגת הקרטל סעודיה לבין שלוש מבין חמש המייסדות שלו - איראן, עיראק וונצואלה. בהתאם לתחזית, שרי הקרטל הסכימו להעלות את תפוקת הנפט ב-1 מיליון חביות ליום. עם זאת אנליסטים אמריקאים מעריכים כי בסופו של דבר העלאת התפוקה תהיה בכ-600-800 אלף חביות ליום. נזכיר כי עימות משמעותי התגלה בין איראן לערב הסעודית כשהוסרו הסנקציות מעל איראן על המכסות שלה, עליהן השתלטה ערב הסעודית. בלחץ אמריקאי, השיבה ערב הסעודית חלק מהמכסות לאיראן, אך מיד לאחר הטלת הסנקציות החדשות על-ידי הממשל החדש, מהירה ערב הסעודית להשיב לעצמה את המכסות שנאלצה להחזיר לאיראן. צריך לזכור שרוסיה מעוניינת אף היא להגדיל את היקפי ההפקה שלה כדי לחלוק עם ערב הסעודית את המכסה שמתפנה.

שרי האוצר של 19 מדינות גוש האירו הסכימו על הנקודות האחרונות בהסכם שיאפשר ליוון להתנתק מהסיוע מאירופה ולהפוך את חובה לבר שליטה. המדינה תקבל מגוש האירו פריסה מחודשת של חובותיה וחבילת סיוע בהיקף 15 מיליארד אירו

איירבוס  הודיעה כי אם בריטניה תצא מהאיחוד האירופי ללא הסכם, החברה תצטרך לשקול את המשך פעילותיה במדינה. 

הניקיי היפני הוביל את הירידות בבורסת אסיה, כאשר רוב הסקטורים במדד ירדו גם כן. כך, סקטור הרכבים איבד 1.43% והיה בין הסקטורים עם הירידות החדות ביותר. ה-S&P/ASX 200 האוסטרלי נפל ב-0.11%. ואילו הקוספי הדרום קוריאני עלה ב-0.83% ושנגחאי הסיני מוסיף 0.49%.

מניית חברת ההשקעות סמסונג סקיוריטיס נפלה ב-2.9% לאחר שהרגולטור בדרום קוריאה המליץ להשהות לשישה חודשים את חלק מעובדי החברה לאחר ש עובד של החברה גרם בטעות לחברת NPS הקוריאנית לשלם דיבידנד של 105 מיליארד דולר לעובדיה .