הנפגעים הראשונים מעימותי הסחר: המשקיעים

השאלה האמיתית איננה למי יש יותר להפסיד, אלא כמה זמן יכול כל צד להכיל את הכאב

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס

ההסלמה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין לא מראה סימנים שהיא מזיקה להן במיוחד, ולכן היא צפויה להימשך. מי שייפגע יהיו נראה המשקיעים, שיימעכו בין שתי הענקיות לפני שאחת מהן תרים ידיים.

ארה"ב כבר הטילה מכסים על פלדה ואלומיניום מיובאים, והיא תוסיף מכס של 25% על יבוא מסין בסך 50 מיליארד דולר בשנה החל בחודש הבא. סין הודיעה שהיא תפעל באותו אופן. ההכרזות הללו שיגרו את מחרי הפלדה לעלייה, ואת מחירי פולי הסויה לירידה, אבל האפקט הכלכלי הרחב יותר נשאר זניח.

זה עלול להשתנות בקרוב. הממשל צפוי להכריז השבוע על הגבלות על השקעות סיניות בארה"ב, והנשיא דונלד טראמפ איים להגיב על התגמול הסיני ולהטיל מכסים על עוד יבוא מסין.

הממשל חושב שלסין יש יותר מה להפסיד בעימות הזה, מפני שסין נהנית מעודף סחר גדול מול ארה"ב. השאלה האמיתית איננה למי יש יותר להפסיד, אלא כמה זמן יכול כל צד להכיל את הכאב. זהו המצב המסוכן למשקיעים. החששות מפני מה שיקרה בהמשך העיקו בשבוע שעבר מאוד על מניות של חברות שעסקיהן תלויים בסין, כמו בואינג  וקאטרפילר.

הסבב הבא של המכסים נגד סין, אם הוא יגיע, יפגע כנראה במוצרי צריכה. כתוצאה מכך הוא לא ישפיע רק על היצרנים הסינים אלא גם על רשתות השיווק בארה"ב, בהנחה שהן יספגו את התייקרות הסחורות, או על הצרכנים האמריקאיים, אם ההתייקרות תגולגל עליהם.

זה נכון במיוחד לגבי קטגוריות המוצרים הרבות שנשלטת על ידי הייצור הסיני, כמו טלפונים ניידים ונעליים, שבהם האפשרות לאתר מקור אחר היא מוגבלת. הרבה מהייצור הסיני הזה הוא של החברות הרב-לאומיות האמריקאיות, שגם הן יספגו כאב, כמו המשקיעים שלהן.

גם סין יכלה להקשות על החברות הרב-לאומיות מארה"ב על ידי העלאת הרגולציה נגדן או באמצעות עידוד הצרכנים הסינים להימנע ממוצריהן. יש לה גם דרכים להקהות את האפקט של עיצומי הסחר האמריקאיים, כמו באמצעות תמיכה ביצואנים סיניים שייפגעו או פיחות המטבע הסיני.

הנהגת סין כנראה לא תרים ידיים אלא אם ההשלכות הכלכליות והחברתיות של מלחמת הסחר יהיו ניכרות. לממשלה יש היכולת לשלוט בשוק המניות הסיני, והמנהיגים אינם צריכים לחשוש מבחירות. הבית הלבן, לעומת זאת, צריך להקדיש תשומת לב לשוק המניות, מפני שירידות חדות מעוררות חששות מירידה כלכלית, ובחירות הביניים לקונגרס יהיו בנובמבר השנה.

לסיכום, עד שאחד מהצדדים ייפגע באמת, עימותי הסחר האלה יימשכו, והמשקיעים יספגו את הנזק.