על פני מים סוערים: מדוע מניות חברות השיט נמצאות בירידה?

למרות שיפור נמשך ותחזית חיובית, נסחרות חברות שיט הנופש בירידה בשנה האחרונה • מדוע זה קורה והאם נוצרה כאן הזדמנות למשקיעים?

סירה של MSC / צילום: סטפן מאה, רויטרס
סירה של MSC / צילום: סטפן מאה, רויטרס

שוקי ההון בעולם ממשיכים להיסחר בתנודתיות גבוהה, שמוסברת על ידי כוחות מנוגדים הפועלים על אפיקי ההשקעה השונים. בחודשים האחרונים אנו עדים להיפרדות במומנטום הצמיחה בעולם, שהייתה ברמת סינכרון גבוהה בשנתיים האחרונות.

ארה"ב, שצפויה לצמוח בשיעור העולה על פי ההערכות על 3.5% ברבעון השני, ממשיכה לייצר מומנטום צמיחה גבוה המלווה בצמיחה גבוהה ברווחי החברות, אך גם עלייה באינפלציה ועלייה בשכר העבודה, המחייבות את הבנק המרכזי להמשיך להעלות ריבית ולאותת על המשך העלאות בשנה וחצי הקרובות.

מנגד, באירופה ובחלק מהשווקים המתעוררים אנו עדים להיחלשות מומנטום הצמיחה, המלווה בהחלשות המטבעות ועלייה באינפלציה שנובעת מעליה במחירי הסחורות. אם נוסיף לכך את הדיונים הפומביים במכסים ההדדיים בין ארה"ב, סין ואירופה, נבין מדוע עלתה התנודתיות בשווקים והדולר התחזק. תנודתיות זו צפויה להמשיך וללוות אותנו בחודשים הקרובים בכל אפיקי ההשקעה, כאשר הערכתנו מתחילת השנה לזהירות בהשקעות באפיק האג"ח, מקבלת משנה תוקף ומומלצת גם למשקיעי האג"ח בשוק המקומי שבסך הכל לא נפגעו עדיין השנה.

משקיעי המניות מתחילת השנה עוברים טלטלות לא מועטות, המחייבות עצבים חזקים למשקיעים הנוטים להתעדכן באופן שוטף. ומצד אלה שאינם מתעדכנים באופן שוטף, נדרשות התאמות בטקטיקת ההשקעות, בשיעור החשיפה הכולל למניות ובכלים בהם מומלץ ליישם אסטרטגיה זו. תוצאות החברות ברבעון הנוכחי המסתיים בימים אלו צפויות להיות בסך הכל חיוביות, אך השונות בהן תמשיך להיות גבוהה. מספר המניות הגדולות במדדים שמציגות עליות הולכת וקטנה, סביבה מאתגרת במיוחד למנהלי מניות אקטיביים המתנהלים על בסיס כלכלי.

מספר נוסעים בשיט בעבר ובעתיד
 מספר נוסעים בשיט בעבר ובעתיד

4 חברות שולטות, שוק בצמיחה חדה

אחת המגמות שמלווה אותנו בשנים האחרונות היא השיפור במצבו של הצרכן בעולם, שיפור שבא לידי ביטוי בהרגלי הצריכה השונים כולל צריכת שירותי נופש. אחד התחומים הבולטים בשנים האחרונות הוא השיט. בניגוד לאפיקי צריכה אחרים הנמצאים תחת תחרות עזה מצד חברות טכנולוגיה, חסמים ברורים אינם מאפשרים לחברות רבות כניסה לתחום. לא נראה כי אמזון, גוגל או אפל מתכננות לבנות ספינות נופש. חסמי כניסה אלו משאירות את התחום נשלט בידי מספר מצומצם של חברות גדולות. נתח השוק של Carnival Cruise (עם 47.4%), Royal Caribbean (עם 23%), Norwegian Cruise (עם 8.7%) ו-MSC (עם 7.2%), עומד יחד על 86.3%. סך הכנסות הכנסות החברות בתחום עמדו בשנת 2007 על 23.3 מיליארד, בשנת 2016 על 35.5 מיליארד דולר, והן צפויות להמשיך ולעלות חדות יחסית ולהגיע לכ-57 מיליארד עד 2027.

ארגון שיט הנופש הבינ"ל (CLIA) מפרסם דוחות מפורטים מאוד לגבי המגמות בענף שיט הנופש בעולם. מהדוחות ניתן ללמוד רבות על היעדים המועדפים, זהות הנופשים ועד גילם הממוצע כמו גם על מספר הימים בהם בילו על הספינה. נתונים אלה חשובים ביותר לעוסקים בתחום כדי לתכנן את האסטרטגיה העסקית, ההזמנה העתידית של ספינות חדשות, היכן לרכז את מאמצי השיווק ועוד.

כמות הנוסעים בספינות הנופש
 כמות הנוסעים בספינות הנופש

היעד המועדף בשנת 2017 המשיך להיות האיים הקריביים. בין איי בהאמה וברמודה שטו בשנת 2017 10.696 מיליון נוסעים, גידול של 5.5% לעומת 2016. איזור הים התיכון היה השני במספר הנוסעים עם 3.8 מיליון נוסעים, אך ירידה של 3.5%, שיכולה להיות מוסברת בירידה בתיירות למצרים. למקום השלישי זינקו קווי השיט באסיה עם 4.03 מיליון נוסעים, גידול של 19.2% שצפוי להימשך לאור השיפור המתמשך במצבם הכלכלי של הסינים, הגידול בכוח הקניה שלהם והשינוי בהרגלי הנופש. החברות המובילות מרכזות מאמצי שיווק משמעותיים באיזורים אלה, שצפויים להיות מנוע הצמיחה ברווחי החברות.

חצי מהנופשים - אמריקאים

הנופשים האמריקאים ממשיכים להוביל בצורה משמעותית מבחינה כמותית. האמריקאים מהווים כמחצית מכלל הנוסעים בשנת 2017, 11.944 מיליון נוסעים היו מארה"ב בשנת 2017 ששטו בממוצע 6.8 ימים, גידול של 4.8% לעומת 2016. מגמה בולטת היא הקפיצה במספר הסינים הנופשים בשיט, שזינקו למקום השני עם 2.397 מיליון נוסעים, או גידול של 13.4% בשנה. הגיל הממוצע הן של האמריקאים והן של הסינים עמד על 45. בהקשר זה חשוב לציין את מגמת הירידה בגיל הממוצע של הנופשים, כאשר לשם השוואה בשנת 1996 עמד הגיל הממוצע על 65. סך הנופשים השטים באסיה עמד על 6.536 מיליון איש, זינוק של 20.5% לעומת 2016.

במקום השלישי במספר הנופשים היו האוסטרלים עם 2.189 מיליון נוסעים, גידול של 8.5%, ולמקום הרביעי הגיעו הבריטים שנפגעו מהיחלשות הליש"ט, עם 1.92 מיליון נוסעים, גידול של 0.4% בלבד לעומת 2016. הגיל הממוצע של הנוסע האוסטרלי עמד על 57 שנים ושל הבריטי 49 שנים. הנוסע הבריטי גם שהה את הזמן הרב ביותר על הספינה, 10.1 ימים בממוצע. הנוסע ההודי, לשם השוואה, גילו הממוצע בשנת 2017 עמד על 37 והוא שהה 3.1 ימים בלבד על הספינה. ההערכות לגבי מספר נופשים השיט מישראל עומדות על פי הדוח על 62 אלף איש, גידול של 4.6% לעומת 2016, כאשר הגיל הממוצע עומד על 51 ומספר הימים בהם בילו על הספינה עמד על 8.1 ימים בממוצע. הערכות אחרות שהתפרסמו במדיה המקומית דיברו על מספר הגדול מ-85 איש.

מהיכן מגיעים הנוסעים בתחום השיט
 מהיכן מגיעים הנוסעים בתחום השיט

בדרך להצפה בכמות הספינות?

למרות מגמות חיוביות אלו, ירדו מניות החברות הפועלות בתחום בשנה האחרונה לעומת עלייה נאה של 11.4% במדד ה-S&P 500. מניות Royal Caribbean ירדו ב-5.3%, מניות Carnival Cruise ירדו ב-11.3% ומניות Norwegian Cruise ירדו ב-11.8%. מה למעשה פגע במחירי המניות? ראשית, מחירי הנפט, המהווה עלות משמעותית יחסית (11%-13% מההוצאות), כבכל ענף תחבורה. שנית, התחזקות הדולר גם היא צפויה לפגוע בתרגום ההכנסות שלא בדולר לדוחות הדולרים, כמו גם עשויה להקטין ביקוש עתידי, כפי שהתרחש עם הנופשים הבריטים. אולם הגורם המרכזי בדיון בקרב המשקיעים הוא האם כמות הספינות שצפויה להגיע לשווקים בשנה הקרובה, תיצור עודף שיפגע במחירי הנופש ובנצילות הספינות הקיימות. 27 ספינות נמצאות בבניה, מהן 11 ספינות המיועדות לשיט אוקיאנוסים והשאר לשיט נהרות, כאשר בסך הכל בסוף 2017 היו 449 ספינות נופש פעילות ברחבי העולם.

בדוח שהוציא בנק השקעות מוביל בתחילת יוני, הוא הוריד את את מחירי היעד לשלוש החברות המובילות בתחום וחתך את הרווח הצפוי להן הן לשנה זו והן לשנה הבאה ב-3%-11%. הסיבות היו כאמור התחזקות הדולר ועליית מחירי הנפט, אך גם צורך בצמיחה עתידית גבוהה כדי למלא את הספינות שנבנות. על פי הערכות, צפוי היצע החדרים בספינות שנבנות לגדול ב-6.3% עד 2021 בממוצע לשנה. כדי לשמור את מומנטום השוק והרווחיות, הביקוש צריך לצמוח ביותר מכך.

לאחר פרסום הדוח ולמרות דוחות טובים שהוציאה Norwegian Cruise, צללו מחירי שלוש החברות. אולם התגובה לא איחרה לבוא, בתך שבוע מיום פרסום הדוח, הוציאה Royal Caribbean הודעה כפולה. ראשית הודיעה על מומנטום עסקי חזק שיאפשר לה לעמוד בתחזית הרווחים לרבעון השני והשלישי למרות פגיעה של 25 סנט ברווח למניה בגלל התחזקות הדולר והנפט. שנית הודיעה החברה על רכישה של 67% מחברת Silversea בשווי של 1 מיליארד דולר, אותה תממן בחוב חדש.

העסקה צפויה לשפר עוד את היצע הספינות שלה בפלח השוק העליון ולהגדיל את היצע החדרים ב-2.5%. יש לציין כי בעבר בוצעו עסקאות דומות גם בחברות המתחרות, עת קנתה Norwegian את Prestige ו-Carnival Cruise רכשה את Seabourn. לאחר הודעת Royal Caribbean תיקנו מעט מניות הסקטור, אולם אז הגיע הדוח הכספי של Carnival Cruise השבוע ושוב החזיר תנודתיות גבוהה למניות הסקטור. החברה דיווחה על הכנסות ורווח משמעותית מעל ציפיות המשקיעים, אולם תחזית מעט נמוכה בגלל השפעות מחירי הנפט והמטבע הפחידה את המשקיעים, שמכרו את המניות והובילו לירידה חדה, חדה מידי לטעמנו.

משלוש - מי עדיפה?

Norwegian Cruise הייתה הראשונה לדווח בתחילת מאי. החברה העלתה את התחזיות לשנת 2018 והציגה רווח למניה שעלה על הערכות השוק והתחזית שהוצגה בסיום הרבעון הקודם. בכנס אנליסטים בתחילת יוני הציגה הנהלת החברה ביטחון ביכולתה להציג צמיחת רווח דו ספרתית בשלוש השנים הקרובות תוך גידול של 9% השנה ו-4% בשנה הבאה בקיבולת הנוסעים. הרווח למניה צפוי לצמוח מ-3.96 דולר בשנת 2017 ל-4.66 בשנת 2018 ו-5.34 דולר בשנת 2019, מספר המתורגם למכפיל רווח חד ספרתי בשנת 2019. החברה מחלקת דיבידנד נמוך שתשואתו 0.8% השנה, אך הכריזה בתחילת שנה על תוכנית רכישת מניות חזרה בשיעור של 1 מיליארד דולר.

מלבד הרכישה, Royal Caribbean הכריזה באמצע החודש גם כי תעמוד בהערכות הרווח לשנה זו שצפוי לצמוח ל-3.058 מיליארד דולר, לעומת 2.696 מיליארד בשנת 2017. לפי ההערכות, רווחי 2019 צפויים לעמוד על 3.477 מיליארד דולר. גם החברה נסחרת במכפיל רווח נמוך שיעמוד על כ-10 לרווחי 2019 הצפויים. החברה, שעובדת עם קהל הלקוחות האיכותי ביותר, נוסדה בשנת 1968 והיא מפעילה 25 אוניות נופש טרום הרכישה האחרונה ועוד 6 ספינות נמצאות בתהליכי בנייה שונים. בעל המניות הפרטי הגדול בחברה הוא אייל עופר.

חברת קרניבל הוקמה בשנת 1972 על ידי תד אריסון והונפקה לראשונה לציבור בשנת 1987, כאמור, היא היכתה את התחזית אך הורידה מעט את תחזית התוצאות לשנה זו ועדיין החברה נסחרת במכפיל רווח של כ-11 לרווחי השנה. הורדת התחזית תמשיך לייצר אווירה שלילית כלפי החברה, כך שהעדפתנו מבין השלוש נוטה ל-Royal Caribbean ולאחר מכן Norwegian Cruise.

לסיכום, בתוך התנודתיות הרבה והשונות בביצועי מניות חברות רבות, מומלץ למשקיעים מעבר לבחינה שוטפת של אלוקציית ההשקעות גם לדבוק בחברות מובילות בתחומן שעדיין עשר שנים לאחר המשבר נסחרות בתמחיר אטרקטיבי, הן יציבות פיננסית ונהנות ממגמות ארוכות טווח בכלכלה העולמית. לפחות שתיים מבין חברות שיט הנופש בהחלט עומדות בקריטריונים אלה.