מיזוגים ורכישות: אי.בי.אי, איילון ואלומות השלימו עסקאות

בית ההשקעות הלמן אלדובי רוכש את אי.בי.אי ניהול גמל והשתלמות, ובתמורה מקצה לבית ההשקעות אי.בי.אי כ-23% ממניותיו, לפי מחיר הגבוה בכ-20% ממחיר המניה בשוק

אריק יוגב מנכל איילון ביטוח /  צילום:  אייל גזיאל
אריק יוגב מנכל איילון ביטוח / צילום: אייל גזיאל

שורה של עסקאות של מיזוגים ורכישות (M&A) בשוק ההון המקומי הושלמה ביום ראשון האחרון. בראש ובראשונה מדובר בעסקת מיזוג פעילויות החיסכון לטווח ארוך של שניים מבתי ההשקעות הגדולים בשוק - אי.בי.אי והלמן אלדובי. במקביל, חברת הביטוח איילון  השלימה את רכישת פעילות הביטוח הצנועה של בית ההשקעות פסגות, ואילו בית ההשקעות אלומות רוכש את פעילות הבוטיק הפיננסי תלתן.

העסקה הראשונה, כנראה המשמעותית מבין השלוש, היא זו שהופכת את בית ההשקעות אי.בי.אי, שבניהול עדו קוק, לשותף של הלמן אלדובי, שבניהול רמי דרור, בתחומי הגמל וההשתלמות, ובמקביל הופך אי.בי.אי לבעל עניין מרכזי בבית ההשקעות המתחרה-שותף. במסגרת העסקה רכש בית ההשקעות הלמן אלדובי את מניות אי.בי.אי ניהול גמל והשתלמות, ובתמורה הקצה לחברה האם שלה, בית ההשקעות אי.בי.אי, כ-23% ממניותיו, לפי מחיר הגבוה בכ-20% ממחיר המניה בשוק (בשווי של 42.5 מיליון שקל לפי מחיר העסקה).

נוסף על כך רכש אי.בי.אי במסגרת העסקה עוד מניות של הלמן אלדובי מידי בית ההשקעות וחברת הגמל שלו, תמורת 13.2 מיליון שקל במזומן, כך שבסופו של יום הוא מחזיק ב-31.3% ממניות המתחרה-שותף. עבור שני בתי ההשקעות, החבירה בחיסכון לטווח ארוך נועדה לחזק פעילויות קיימות בשוק המאופיין ביתרונות רבים לגודל.

סיום לניסיון נוסף בתחום הביטוח

בד-בבד הודיעה חברת הביטוח איילון, שבניהול אריק יוגב, כי השלימה את רכישת פעילות ביטוחי החיים הצנועה של בית ההשקעות פסגות, שבכך סיים את ניסיונו הלא מוצלח להיכנס לתחום הביטוח, בדומה למה שקרה בבית ההשקעות אלטשולר שחם. העסקה הושלמה ביום ראשון לאחר קבלת אישורים רגולטוריים מרשות שוק ההון, המפקחת על ענף הביטוח, והרשות להגבלים עסקיים, ושולמו במסגרתה 29.95 מיליון שקל לפסגות.

לדברי אריק יוגב, "רכישת התיק של פסגות מהווה מהלך חשוב נוסף ביישום האסטרטגיה שלנו להתמקד בצמיחה מוכוונת רווחיות והגדלת נתח השוק בענפי ביטוח החיים והבריאות".

לצד שתי עסקאות אלה דווח ביום ראשון גם על עוד הסכם בשוק הפיננסי, שבמסגרתו תלתן, לשעבר בית ההשקעות מאור לוסקי, שבו שותפים אבי לוין ועדי וולף, מסיים את פעילותו העצמאית, שאותה החל ב-2004. זאת במסגרת הסכם שנחתם עם בית ההשקעות אלומות, שבניהול קובי נימקובסקי, שהעניק עד כה את שירותי ההוסטינג לתלתן. עתה יעברו שש קרנות הנאמנות של תלתן לאלומות, ואיתן גם פעילות ניהול התיקים של אותו בית. העברת לקוחות התיקים המנוהלים של תלתן תארך כחודש ממועד העברת התמורה.

אלומות לא פירטו את היקף ומבנה העסקה, אך מדובר כנראה בעסקה בהיקף לא מהותי בראיית שוק, מאחר שתלתן מנהל, על פי הצדדים, כמיליארד שקל בקרנות נאמנות ובתיקים מנוהלים.

לדברי נימקובסקי, שאחראי כיום על יותר מ-10 מיליארד שקל בקרנות נאמנות ובתיקים מנוהלים באלומות, "הקליטה של הפעילות של בית ההשקעות תלתן אל תוך אלומות היא עוד צעד חשוב באסטרטגיה שלנו להתרחב בדרך של מיזוגים ורכישות". הוא הוסיף, כי "כגוף שמנהל כיום בהוסטינג נכסים של בתי השקעות קטנים רבים, ובהם טנדם, קבין, אלפי בנדק ועוד, אנו רואים בבחירה של תלתן להיקלט באלומות מהלך של הבעת אמון".