חברת הביטוח מגרמניה וההדחה מהמונדיאל שעלתה לה מיליונים

לפני פתיחת הטורניר, רשתות שיווק הציעו מבצעי מכירות או פרסים שיופעלו במקרה שגרמניה תזכה שוב במונדיאל • כדי לכסות את העלויות האפשריות הללו, אותן רשתות ביקשו מאליאנץ לבטח אותן • אליאנץ סירבה, בהנחה שיש סבירות גבוהה שגרמניה תהיה שוב אלופת העולם – וכך היא הפסידה את ההכנסה מפרמיות הביטוח

שחקני נבחרת גרמניה בסוף המשחק מול דרום קוריאה / צילום: רויטרס, Michael Dalder
שחקני נבחרת גרמניה בסוף המשחק מול דרום קוריאה / צילום: רויטרס, Michael Dalder

אליאנץ הגרמנית היא אחת מחברות הביטוח הגדולות של המונדיאל, אבל היא החמיצה הזדמנות זהב כשהאלופה הנוכחית נבחרת גרמניה הודחה כבר בשלב הבתים בשבוע שעבר.

לפני פתיחת טורניר הכדורגל החשוב ביותר, רשתות שיווק וקמעונאים הציעו מבצעי מכירות או פרסים שיופעלו במקרה שגרמניה תזכה שוב בגביע העולמי השנה. כדי לכסות את העלויות האפשריות הללו, אותן רשתות שיווק ביקשו מאליאנץ לבטח אותן. אליאנץ סירבה, בהנחה שיש סבירות גבוהה שגרמניה תהיה שוב אלופת העולם - וכך היא הפסידה את ההכנסה מפרמיות הביטוח.

"ללא ספק הנתונים שלנו היו לא נכונים", מסר פיטר וויליאמס, מנהל יחידת מופעי הבידור החיים בחטיבת הביטוח המסחרי של אליאנץ. "אבל לפני האירוע, אני חושב שכולם הניחו שגרמניה היא הנבחרת העדיפה".

חברות ביטוח גדולות מהמרות בגדול על המונדיאל שמתקיים השנה ברוסיה. ערך סך הביטוחים של הגביע העולמי נאמד ב-6-7 מיליארד דולר, לפי אומדן שסיפקה המבטחת המסחרית הבריטית ביזלי (Beazley). ב-2014 נאמד ערך הביטוחים שסופקו למונדיאל שנערך בברזיל ב-5 מיליארד דולר.

פוליסות הביטוח של 2018 מכסות הכול, מאפשרות של טרור עד לפציעת שחקנים וביטולי משחקים. "יש טווח רחב מאוד של סיכונים", אומר אדריאן ביבי, דובר חברת הביטוח AEGIS שהיא חלק משוק הביטוח לוידס מלונדון, ומספקת השנה ביטוחים שקשורים למונדיאל.

ביטוח כל היבט של הגביע העולמי הוא חלק משוק הביטוח העולמי של סיכונים שקשורים לאירועים גדולים. סיורים של להקות רוק, תערוכות אמנות, כנסי עסקים, פסטיבלי מוזיקה וועידות פוליטיות הם בין האירועים המבוטחים.

רק מעט אירועים כאלו יכולים להתחרות בהיקף של מונדיאל. טורניר הכדורגל שנמשך 31 יום (14 ביוני עד 15 ביולי) מתקיים ב-11 ערים ברחבי רוסיה, עם 32 נבחרת שמשחקות 64 משחקים. "הגביע העולמי הוא כנראה אחד מאירועי הביטוח הגדולים ביותר, בגלל הפריסה העולמית של הנבחרות שמתמודדות והגודל של האירוע", אמר וויליאמס.

אליאנץ ביצעה כמה הערכות של ניהול סיכונים לקראת המונדיאל של 2018. הקמעונאים ביקשו ממנה גם לבטח אותם נגד זכייה של פולין בגביע, ואליאנץ קיבלה את ההצעה הזו. פולין אכן הודחה כבר בשלב הבתים של המונדיאל. אליאנץ קיוותה גם להרוויח מהחלטות ביטוח על נבחרות נוספות.

בנפרד, אליאנץ עוזרת לבטח את פיפ"א, התאחדות הכדורגל העולמית, וכמה נבחרות לאומיות כולל גרמניה, לפי אתר האינטרנט שלה. היא גם מכסה איצטדיונים ותשתיות מקומיות ברוסיה, ומספקת ביטוחי בריאות ונסיעות לאוהדי כדורגל.

סיכון נוסף שאליאנץ וחברת נוספות הציעו השנה לבטח היה האפשרות של ביטול האירוע או העברתו. הפוליסות הללו של כל חברות הביטוח צפויות להסתכם ב-1.5 מיליארד דולר, והן כוללות את זכויות השידור של המשחקים ואת החסויות, לפי אומדנים של ביזלי.

התקפות טרור וטרור סייבר הם חששות נוספים שמושכים כיסוי ביטוחי, כמו גם חששות ששחקן מסוים יושבת בגלל פציעה או תאונה. סכום הביטוח למקרה של השבתת שחקן כוכב עשוי להגיע ל-200 מיליון דולר. כל נבחרת קונה בדרך כלל ביטוח כזה, לפי ביזלי.

אלו שמסקרים את המונדיאל או מקווים להרוויח מהפריסה העולמית שלו - כמו חברות שידור, יצרניות של מרצ'נדייזינג וחברות שמפרסמות את מוצריהן ושירותיהן - מעוניינות לבטח את הסיכונים שלהן. יצרניות חולצות טי במדינות השונות, לדוגמה, רוצות פוליסות ביטוח לכיסוי סיכונים של ייצור ושינוע, לפי וויליאמס מאליאנץ.

"לא חושבים על זה, אבל מדובר על חולצות בשווי מיליוני דולרים שמיוצרות היכן שהוא, ונשלחות ברחבי העולם", אמר וויליאמס. "אלה פרמיות ביטוח בהיקף מיליארדי דולרים שעפות לשוק הביטוח".