זה התחיל: טראמפ מטיל מכס על יבוא סיני בשווי 34 מיליארד ד'

הבוקר, שעון ישראל, נכנסו לתוקפן הטלות המכס של טראמפ על סין • סין, בתמורה, מימשה את איומיה והטילה מכסים משל עצמה • "ממשל טראמפ מתנהל כמו חבורה של בריונים"

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס

היום (ו') דקה לאחר חצות בשעון החוף המזרחי (7:01 שעון ישראל), התחילה למעשה באופן רשמי מלחמת הסחר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, והעולם עוקב באדיקות כאשר סין וארה"ב נמצאות בחזית התנגשות.

ארה"ב החליטה ללכת עם הטלת המכסים של כ-25% על ייבוא סיני בשווי 34 מיליארד דולר, ועוד מכסים של 16 מיליארד יגיעו בעקבותם. במהלך הלילה התקשורת הסינית מטעם המדינה טענה ש"ממשל טראמפ מתנהל כמו חבורה של ביריונים עם האיומים שלהם על מדינות שונות, בינהן סין", והכריזה כי היא תטיל מכסים זהים מטעם עצמה.

נכון לשעות הבוקר, בשוקי אסיה נרשמות עליות, ובאירופה המגמה הכללית היא חיובית. גם במסחר המקדים של וול סטריט, כ-7 שעות לפני פתיחת השווקים, המסחר המוקדם מאותת על עליות.

הנשיא טראמפ התחיל את מלחמת הסחר שלו בתחילת מארס, בציוצי טוויטר על מכסים על פלדה ואלומיניום, שאחריהם באה במהירות ההודעה על המכסים. את הסינים הוא הגדיר כ"מאוד בלי הוגנים" ועוד במסע הבחירות שלו נהג להכריז כי סין "אונסת" את ארה"ב בהתנהלותה הכלכלית כלפיה, אמירה שתמיד שלהבה את הקהל והניבה קריאות בוז ממושכות נגד הסינים. 

היצוא הסיני בסך 506 מיליארד דולר לארה"ב בשנה שעברה היווה 4% מן התמ"ג הסיני, ואילו היצוא האמריקאי לסין, 130 מיליארד דולר, היווה רק 0.7% מהתמ"ג של ארה"ב. זה מסכן יותר את הצמיחה הכלכלית בסין במלחמת סחר. זה גם אומר שאם שתי המדינות יממשו את איומיהן להטיל מכסים על יצוא של המדינה השנייה בסך 50 מיליארד דולר, לארה"ב יישארו יותר מטרות לפגוע בהן בהמשך העימות מאשר לסין.

אשתקד הסתכם הגרעון בסחר של ארה"ב עם סין ב-375 מיליארד דולר. טראמפ טוען שסין לבדה אחראית לפער הענקי הזה, אך כלכלנים רבים אומרים, כי הוא נובע במידה רבה מכוחות השוק, לרבות שיעור החיסכון הנמוך שמאפיין את כלכלת ארה"ב והעדר כדאיות כלכלית לייצור מוצרי צריכה רבים במפעלים אמריקאים.

הפעלת המכסים החל משישי בחצות היא ללא ספק העברת הילוך ביחסי ארה"ב מול כלכלת העולם. אמנם אפשרי שכמו מספר דברים שאמר הנשיא טראמפ במהלך כהונתו, גם הפעם תתבצע הרגעה וחשיבה מחדש ברגע האחרון, אך כרגע אפשר רק לשער מה יהיה הצעד הבא.