הבנק הצ'כי שרוצה לגייס 100 מ' ד' להשקעה בהייטק הישראלי

בנק ההשקעות הצ'כי-אירופי בנסון אאוק מקים קרן הון סיכון ייעודית חדשה להשקעה בישראל • עד כה גייסה הקרן 25 מיליון דולר, ובכוונת בנק ההשקעות לגייס עבורה 100 מיליון דולר בסך-הכול במהלך השנה • רוברט כהן, השותף המנהל בקרן, אומר ל"גלובס" כי כ-60% מהסכום כבר גויסו

רוברט כהן / צילום: איה ואבי
רוברט כהן / צילום: איה ואבי

בנק ההשקעות הצ'כי-אירופי בנסון אאוק (Benson Oak) מקים קרן הון סיכון ייעודית חדשה להשקעה בישראל. עד כה גייסה הקרן 25 מיליון דולר, ובכוונת בנק ההשקעות לגייס עבורה 100 מיליון דולר בסך-הכול במהלך השנה. רוברט כהן, השותף המנהל בקרן, אמר ל"גלובס" כי כ-60% מהסכום כבר גויסו.

הקרן תתמקד בהשקעה בסטארט-אפים החל משלב הסיד ותימשך להשקיע גם בסבבי המשך. כהן מבטיח שהוא והשותפים בקרן יסייעו לחברות בפיתוח עסקי לחברות המושקעות. משקיעי הקרן הם משקיעים פרטיים ומשרדים משפחתיים (Family offices) מאירופה ומארה"ב, שהשקיעו בקרנות בנסון אאוק מאז התחילה פעילות ההשקעות של החברה ב-2003.

קרן זו מסמנת התחלה של התמסדות של זרוע ההשקעות של החברה: מאז 2003, זרוע ההשקעות של בנסון אאוק גייסה 3 קרנות הון סיכון בסכומים קטנים שלא עברו את הרף של 25 מיליון דולר, את כולן ניהל כהן. גם הקרן הנוכחית גייסה עד כה 25 מיליון דולר בלבד, אך סכום היעד שלה גבוה משמעותית מהקרנות הקודמות.

עד כה הקרן השקיעה כספים של משקעים פרטיים ומשרדים משפחתיים על בסיס היכרות אישית, ובמודל גמיש בדומה למשרד משפחתי. אל הקרן הנוכחית צפויים להצטרף משקיעים חדשים, לדברי כהן, והיא צפויה להיות "הקרן המובנית ביותר עד כה". עם זאת, הוא אומר, הגמישות תשמר על-ידי כך שרבים מהמשקיעים הקיימים הביעו עניין לבצע השקעות המשך גם באופן פרטי, לצד הקרן.

"המודל שלנו היה ויהיה להתחיל להשקיע בחברה מהסיד, ואנחנו תמיד רוצים להוביל השקעות בסבבים הראשונים, כל עוד אנחנו יכולים, ולהמשיך להשקיע עד האקזיט", אומר כהן. "הרבה חברות ישראליות גדלו יחסית מהר ונמכרו בשלב יחסית מוקדם, ואני חושב שזה מתחיל להשתנות. זה מה שקורה עם חברות כמו וויקס, וזה מה שאני רוצה לעשות עם סליידלי, בה השקענו עם הקרן הקודמת".

יחד עם השינוי בקרן וגדילתה, בינתיים היא עומדת על 25 מיליון דולר, וגם אם תגייס את המיליון הנוספים, לא מדובר בסכום גדול במיוחד. למרות זאת, הקרן הצ'כית בחרה להתמקד בשוק התחרותי יחסית של השקעה בחברות טכנולוגיה ישראליות. לדבריו, הוא בחר להתמקד בישראל "מתוך ציונות".

ובכל זאת, מה מייחד אתכם, ואיך אתם מתכוונים להשיג יתרון כמשקיע לא גדול בישראל?

"אנחנו מאוד ממוקדים, ובניגוד להרבה משקיעים, אנחנו מתרכזים בחברות B2C ו-B2SMB (מוצרים שמיועדים ללקוחות קצה או לעסקים קטנים ובינוניים). בעיניי טכנולוגיית בלוקצ'יין היא גורם חשוב בתוך פלטפורמות מהסוג הזה, שיש סביבן קהילה של לקוחות. אני מבין היטב בפתרונות B2C, ואני יודע איך למכור אותם ואיך לעשות מזה כסף".

הרבה משקיעים מפחדים מבלוקצ'יין, ויכול להיות שבצדק.

"קודם כל, אני חושב ש-WEB 3.0, ובלוקצ'יין בתוכו, הולך לשנות את העולם, אבל אנחנו עוד לא יודעים איך. מבחינתי, להשקיע בזה עכשיו זה להשקיע בעתיד".

ואתה בטוח שטכנולוגיית בלוקצ'יין תהיה חלק מהעתיד?

"כן. אני חושב שיהיה לה תפקיד בתשתיות מבוזרות, אבל בסופו של דבר, השקעות זה ניחושים. כולנו מהמרים על העתיד".

בנסון אאוק הוקם בשנת 1989 בצ'כוסלובקיה, ובמהלך פעילותו גייס בסך-הכול 5 מיליארד דולר. מאז 2001 הקים הבנק 3 קרנות השקעה, כולן מנוהלת על-ידי רוברט כהן. כהן עבד בבנסון אאוק מאז שנות ה-90 המאוחרות. בנק ההשקעות חווה בתקופה זו צמיחה משמעותית כאשר, זמן לא רב לאחר נפילת הקומוניזם, חברות צ'כיות רבות היו זקוקות להשקעות. בבנסון אאוק עסקו אז בייעוץ, ובגיוס השקעות עבור חברות בצ'כיה. "ב-2000-2001, ראינו שאין כסף בתוך הרפובליקה, ושהיה צריך לגייס מבחוץ", אומר כהן. "זיהינו פער בשוק, אז החלטנו להשקיע בעצמנו, עם חברים ומשרדים משפחתיים".

כך החלה לפעול זרוע ההשקעות של בנסון אאוק, כאשר המוצלחת שבההשקעותיה הייתה ההשקעה ב-AVG ב-2003, שהניבה 300 מיליון דולר על השקעה של 3 מיליון. כהן הצטרף אל AVG כחבר דריקטוריון ולאחר מכן כחבר הנהלה שניהל את פעילות הרכישות והמיזוגים בחברה. כהן רכש 5 חברות ישראליות עבור AVG, ולאחר מכן עבר להתגורר בישראל עם משפחתו.

ההשקעה ב-AVG התבצעה מהקרן הראשונה של בנסון אאוק, שהוקמה בשנת 2003 והייתה מיועדת להשקעות בחברות טכנולוגיה בצ'כוסלובקיה, והשקיעה בסך-הכול 10 מיליון דולר. הקרן השנייה הוקמה בשנת 2011, גייסה 10 מיליון דולר והשקיעה בכ-20 סטארט-אפים ברחבי העולם. הקרן השלישית הוקמה בשנת 2012, כאשר כהן עבר להתגורר בישראל, והשקיעה 25 מיליון דולר ב- 3 חברות ישראליות: סליידלי, ספיטבול ולנדינג אקספרס.

קרן בנסון אאוק ונצ'רס הרביעית

שנת הקמה: 2018. 

מנהל: רוברט כהן. 

משקיעים: משקיעים פרטיים ומשרדים משפחתיים. 

סכום: עד כה גויסו 25 מיליון דולר מתוך 100 מיליון. 

תחומים: B2C, B2SMB. 

שלב: סיד, של כ-0.5-1.5 מיליון דולר, סבבי A של כ-5 מיליון דולר, וסבבי B של כ-10 מיליון דולר. 

הקרן צפויה להשקיע בכ-20 חברות, כאשר ההשקעה כבר הראשונה התבצעה.