גל פרישות שרים בכירים מאיים על יציבות הממשלה בבריטניה

בוריס ג'ונסון, שר החוץ של בריטניה, הודיעה על התפטרותו לאחר שהשר האחראי על ברקזיט התפטר גם הוא

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

שעות לאחר שהשר האחראי על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") דיויד דיויס התפטר מתפקידו במחאה על עמדת ראשת הממשלה תרזה מיי בנוגע לתהליך, הודיע היום גם שר החוץ בוריס ג'ונסון על פרישה מפתיעה מתפקידו. גל העזיבות מאיים כעת על ממשלתה של מיי, על רקע חילוקי הדעות בנוגע לעתיד בריטניה מחוץ לאיחוד האירופי ורצונה של מיי להוביל לכיוון "פרישה חלקית" שעדיין תותיר חלקים גדולים מהכלכלה בבריטניה קשורים באופן הדוק לכלכלת האיחוד.

ג'ונסון, ראש העיר לונדון לשעבר, שנחשב לאחד הקולות הציבוריים הבולטים בממלכה שעודדו את הציבור להצביע בעד הפרישה מהאיחוד האירופי לפני כשנתיים, הודיע כי אינו עומד יותר מאחורי מדיניות הממשלה בנושא ה"ברקזיט". הוא עשה זאת לאחר שהקבינט הבריטי גיבש ביום שישי האחרון עמדה שתוביל ל"ברקזיט רך", שכולל אימוץ חלקים גדולים מהחוקים האירופיים בנוגע לסחר על ידי בריטניה, כולל חוקי המכס, ושנועדה למנוע זעזוע כלכלי בממלכה כתוצאה מהפרישה. חלק מכלי התקשורת בבריטניה העריכו כי התפטרות שר החוץ מסמלת היערכות להצבעת אי אמון קרובה במיי ולמאבק על השלטון במפלגה השמרנית. ג'ונסון נחשב למי שעשוי להתמודד על תפקיד ראש הממשלה מטעם המפלגה.

ההסכם, שגובש בישיבה מרתונית של הקבינט של הממשלה הבריטית ביום שישי, קובע כי יישמרו יחסים כלכליים הדוקים בין בריטניה לאיחוד האירופי גם אחרי הפרישה, המתוכננת למארס הקרוב. דיויס, שהודיע אמש על פרישתו במחאה על אימוץ המדיניות שמובילה מיי אמר כי היא "מסוכנת" לעתיד בריטניה. לדבריו, במסגרת העמדה הבריטית לדיונים עם האיחוד האירופי שסוכמה בסוף השבוע, בריטניה "מוותרת יותר מדי". על פי דיויס, בריטניה מעבירה מרצון סמכויות בנושא סחר לאיחוד האירופי, והעברת הסמכויות מבריסל חזרה ללונדון היא בגדר "אשליה בלבד". גם סגנו במשרד שהוקם לצורך יציאת בריטניה מהאיחוד התפטר מהתפקיד.

משרדה של מיי ניסה לשדר יציבות לאחר הטלטלה שנוצרה בעקבות ההודעות. "היום אחר הצהריים, ראשת הממשלה קיבלה את התפטרותו של בוריס ג'ונסון מתפקיד שר החוץ", נמסר בהודעה לתקשורת מדאונינג 10, "המחליף או המחליפה בתפקיד יוכרזו בקרוב. ראשת הממשלה מודה לבוריס על עבודתו". מיי כבר הכריזה על מחליף לתפקיד השר הממונה על ה"ברקזיט": דומיניק ראב, תומך מובהק בפרישה שכיהן עד כה כשר לענייני דיור ציבורי.

המשבר הפוליטי מתרחש שלושה ימים לפני ביקור מתוכנן של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבריטניה, במהלכו אמור הנשיא לפגוש מיי וגם את המלכה אליזבת. טראמפ יגיע ללונדון בחמישי בתום פסגת נאט"ו, שתתקיים בימים רביעי-חמישי בבריסל, ולאחר מכן ימשיך לסוף שבוע של גולף בסקוטלנד, לפני שייפגש בשני בהלסינקי בירת פינלנד עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. ארה"ב הזהירה כי הסכם סחר עם בריטניה עומד בפני סכנה על רקע אימוץ מדיניות ה"פרישה הרכה" של מיי.