רשות שוק ההון: האם מיה ליקוורניק תחליף את דורית סלינגר?

ליקוורניק הייתה בעבר שותפה בכירה במשרד עורכי-הדין מיתר-ליקוורניק והיא ללא ניסיון ניהולי בביטוח או בשוק ההון

עו"ד מיה ליקוורניק / צלם: תומר יעקובסון
עו"ד מיה ליקוורניק / צלם: תומר יעקובסון

בסוף אוגוסט תסיים הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, כהונה בת חמש שנים, שהייתה סוערת ורבת עשייה - ויש שיגידו שהייתה מרובת עשייה מדי. על כן בימים אלה עמלה צמרת משרד האוצר, בהובלת השר משה כחלון, שהוא שאמור להחליט על זהות היורש או היורשת, על איתור הממונה שאחרי סלינגר.

בניגוד למה שקרה עם רשות ני"ע, שם מונתה ענת גואטה במפתיע על ידי כחלון, הפעם הוא נדרש להקים ועדת איתור. מי שיוביל את ועדת האיתור, שככל הידוע טרם אוישה במלואה, הוא מנכ"ל האוצר שי באב"ד, איש אמונו של השר.

כחלון ביצע כמה מינויים בכירים בצמרת המערכת הכלכלית-ממשלתית. בנוסף למינוי ברשות רשות ני"ע, הוא מינה את ראש רשות המסים החדש, את הממונה על התקציבים ואת הממונה על השכר, את יו"ר רשות החברות הממשלתיות ועוד.

בכל אופן, בשוקי הביטוח והפיננסים ממתינים בציפייה לגילוי זהות ראש הרשות הבא או הבאה, בתקווה שהכהונה הבאה תהיה "רגועה" יותר, מבחינת רוב הגופים המפוקחים על ידה, או משנת סדרי עולם בדומה לזו של היוצאת, מבחינת אחרים.

יש המעריכים כי אחד השיקולים שישקלו השר ומנכ"ל האוצר הוא מיעוט הנשים בין מינויי הבכירים שביצע השר עד היום. כמו כן, בשני המינויים האחרונים לתפקיד הממונה על שוק ההון והביטוח היו של חיצוניים לרגולציה, ולמעשה חיצוניים לענפים עליהם החלו לפקח: פרופ' עודד שריג וסלינגר אחריו. קודם לשניים אלה היו מינויים פנימיים, של כאלה שבאו מתוך הרגולציה, כשבגופים אחרים באוצר ובבנק ישראל, כמו אגף תקציבים או הפיקוח על הבנקים, מקפידים על ניסיון רלוונטי. נדגיש כי רשות שוק ממלאת תפקיד מהותי בשמירה על החוסן הפיננסי של הציבור ומפקחת על למעלה מ-1.7 טריליון שקל של נכסים השייכים לאזרחי ישראל.

כך או אחרת, לפי שעה משדרים בסביבת צמרת האוצר כי אין החלטה בנושא, כשבורסת השמות הולכת ותופחת מדי יום, בעיקר מצד גורמים שרואים את עצמם כמועמדים ראויים. עם זאת, יש כמה שמות שכבר פורסמו לאחרונה ובראשם זה של עו"ד מיה ליקוורניק, ששמה נודע כבר לפני כמה חודשים, ומאז לא איבד גובה בבורסת השמות. ליקוורניק הייתה בעבר שותפה בכירה במשרד עורכי-הדין מיתר-ליקוורניק, הגם שהיא ללא ניסיון ניהולי בביטוח או בשוק ההון. ליקוורניק התמודדה על תפקיד מנהל רשות החברות אך בבחירה סופית העדיף כחלון את יעקב קווינט. יחד עם זאת, לפי הערכות, כחלון התרשם מליקוורניק וחש מחויב להציע לה תפקיד בכיר אחר.

כמו כן, ישנם מספר מועמדים פנימיים החפצים בתפקיד, בהם הסגן הבכיר אסף מיכאלי. ישנם עוד שמות אחרים שהועלו ככאלה שעשויים לרצות בתפקיד, הגם שלא הכריזו על כך, ובהם מי שהייתה עד לאחרונה משנה למנכ"ל ומנהלת ההשקעות הראשית בקבוצת כלל ביטוח, ענת לוין, שהפסידה לאחרונה במרוץ למנכ"לות החברה. בסיבוב הקודם נקשר שמה של לוין כמועמדת מובילה לתפקיד, אך היא העדיפה להמשיך בתפקידים בכירים בשוק.

ישנו עוד מינוי חשוב שטרם אויש - של כלכלן ראשי לאוצר, שאינו נהנה מסמכויות ביצוע ומעצמאות בהיקפים דומים לאלה של יו"ר רשות שוק ההון, אך יש לו מוטת שליטה רחבה.