העודף במאזן המסחרי של סין מול ארה"ב התרחב ביוני

העודף עמד בחודש שעבר על כ-29 מיליארד דולר, לעומת כ-24.6 מיליארד דולר בחודש מאי השנה

סחורות סיניות מחכות לפריקה בארה“ב./ Bob Riha Jr , צילום: רויטר
סחורות סיניות מחכות לפריקה בארה“ב./ Bob Riha Jr , צילום: רויטר

כשברקע האיום של הבית הלבן להטיל מכסים נוספים, התפרסמו היום (ו') בסין נתונים לפיהם העודף במאזן המסחרי מול ארה"ב התרחב בחודש שעבר ועמד על כ-29 מיליארד דולר, לעומת כ-24.6 מיליארד דולר בחודש מאי השנה.

עם זאת, היבוא של מוצרים אמריקאים לסין גדל ב-4% בחודש יוני, לעומת עלייה של 5.7% בייצוא של מוצרים סיניים לארה"ב. 

בסך הכל הסתכם העודף המסחרי של סין ביוני בכ-41.6 מיליארד דולר, לעומת צפי כלכלנים לעודף של כ-28 מיליארד דולר בלבד.

שלשום (ד') הודיע הבית הלבן שהוא יטיל מכס של 10% על עוד מוצרי יבוא סינים בשווי 200 מיליארד דולר בשנה, והסלים בכך את מלחמת הסחר עם בייג'ין, תוך שהוא משגר מסר לעמיתות סחר נוספות של ארה"ב שהוא לא יירתע ממאבקי סחר.

המכס החדש ייכנס לתוקף רק בעוד חודשיים לכל הפחות, מסרו פקידי ממשל, כדי להעניק לתעשיות בארה"ב פסק זמן לתגובה על המוצרים שנבחרו להטלת המכס, ולשני הצדדים לפתוח בסבב דיונים חדש. שימוע על המוצרים שנבחרו יתקיים במשרד לסחר חוץ ב-20-23 באוגוסט.

המכס החדש פוגע במוצרים רבים ומגוונים, כולל מוצרי צריכה, מה שעלול להצית תגובת נגד בציבור האמריקאי. מוצרי הצריכה כוללים שימורי טונה, דגי סלמון ועוד דגים, מזוודות ותרמילי נסיעה, צמיגים, רצועות לכלבים, תיקי יד, כפפות בייסבול, ריהוט, ביגוד, מזרנים, מנורות חשמל ומצלמות טלוויזיה וכן רכיבים של טלפונים ומסכי טלוויזיה דקים (צגים).

הממשל ניסה לצמצם את האפקט על צרכנים, אבל היקף היבוא שנבחר להטלת מכס הופך זאת למשימה בלתי אפשרית. טראמפ הודיע תחילה שהוא יטיל 25% על עוד יבוא מסין ב-100 מיליארד דולר בשנה, אך לאחר מכן עבר ל-10% על 200 מיליארד דולר של יבוא, כדי להקל את עליית המחירים.

המכס החדש בא אחרי הכניסה לתוקף בשבוע שעבר של מכסים על יבוא מכונות, רכיבים ואלקטרוניקה מסין בשווי 34 מיליארד דולר בשנה. עוד מכס על יבוא אלקטרוניקה ורכיבים בשווי 16 מיליארד דולר בשנה מתוכנן להיכנס לתוקף.

סין הגיבה מיידית בשבוע שעבר במכס משלה על מוצרים אמריקאיים ב-34 מיליארד דולר, כולל מוצרי חקלאות, מטוסים ופריטים נוספים, והיא הצהירה שתגיב על סבב נוסף של מכסים אמריקאיים בסכומים שווים.

בשנת 2017 עמד העודף במאזן המסחרי של סין מול ארה"ב על כ-375 מיליארד דולר.