שימוע לפייסבוק, טוויטר ויוטיוב: צנזורה מסיבות פוליטיות?

ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי הודיעה כי תערוך ביום ג' הקרוב שימוע לנציגי החברות • החברות ישלחו מומחים "כדי לענות על שאלות בנוגע לפרקטיקות ניהול התוכן הנוכחיות, וכיצד הן יכולות לקדם טוב יותר את חופש הביטוי בארצות הברית ומחוצה לה"

מארק צוקרברג בשימוע בסנאט האמריקאי ב10 באפריל 2018 / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט האמריקאי ב10 באפריל 2018 / צילום: רויטרס

ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי הודיעה כי תערוך ביום ג' הקרוב שימוע שבו יעידו נציגים מפייסבוק, יוטיוב וטוויטר - כך נמסר לרויטרס. הוועדה תעסוק בשאלה אם הפלטפורמות מצנזרות תוכן מסיבות פוליטיות. חברים רפובליקנים בבית טוענים לאפליה נגדם מצד חברות אלה, שדוחות את ההאשמות.

בהודעה שפרסם אמש (ו') מסר יו"ר הוועדה, בוב גודלט, שהוא מרוצה מכך שהחברות ישלחו מומחים "כדי לענות על שאלות בנוגע לפרקטיקות ניהול התוכן הנוכחיות, וכיצד הן יכולות לקדם טוב יותר את חופש הביטוי בארצות הברית ומחוצה לה".

לפי הוועדה לשימוע יגיעו מוניקה ביקרט, ראש תחום המדיניות הגלובלית בפייסבוק; ג'וניפר דאונס, ראש תחום המדיניות הציבורית וקשרי הממשל ביוטיוב; והאסטרטג הבכיר של טוויטר ניק פיקלס. ואולם, עד כה רק פייסבוק אישרה רשמית כי תגיע לשימוע, בעוד שטוויטר ואלפבית - החברה האם של גוגל, ובתוכה יוטיוב - לא הגיבו לפניית רויטרס. באפריל ערכה הוועדה שימוע באותו נושא שבו נציגי החברות בחרו שלא להשתתף.

בעוד נציגי שתי המפלגות מסכימים שעל החברות להסיר תוכן בלתי-חוקי, המקדם בין היתר הונאה, פיראטיות וסחר בבני אדם, הם חלוקים בכל הנוגע למקרים שנויים יותר במחלוקת. לדברי גודלט הרפובליקני, "בעוד שלחברות האלה יש אולי סיבות חוקיות, כלכליות ואידאולוגיות לנהל את התוכן בהן כמו המדיה המסורתית, עלינו לשקול כאומה אם הסטנדרטים האלה מסכנים את החברה החופשית והפתוחה שלנו, ואת תרבות חופש הביטוי".

מנגד הנציג הדמוקרטי הבכיר בוועדה, ג'רולד נאדלר, אמר באפריל כי "הטענה שחברות מדיה חברתית מצנזרות קולות שמרניים היא אחיזת עינייים, נרטיב מעייף של קורבנות מדומיינת. תוכן שמרני, כולל תיאוריות קונספירציה, הוא באופן קבוע מהנצפים ביותר בפייסבוק ובמקומות אחרים".