רוצים לטוס לחלל? שלמו לג'ף בזוס לפחות 200 אלף דולר

לפי מקורבים, בלו אוריג'ין, חברת הרקטות של מייסד אמזון ג'ף בזוס, מתכננת לתמכר את הנסיעות הראשונות של לחלל ב-200 עד 300 אלף דולר לכרטיס

ג'ף בזוס / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

חברת הרקטות של מייסד אמזון ג'ף בזוס מתכננת לגבות מנוסעים 200 עד 300 אלף דולר בגין הנסיעות הראשונות לחלל שתתחיל להפעיל בשנה הבאה - כך אמרו לרויטרס שני מקורות המקורבים לנושא. לקוחות פוטנציאליים ותעשיית האירוספייס המתינו בקוצר רוח למידע על עלות כרטיס ברכב החלל ניו שפרד (New Shepard) של בלו אוריג'ין, כדי לגלות אם יוכלו להרשות לעצמם את מחיר הנסיעה, ואם יכולה החברה ליצור מספיק ביקוש כדי להרוויח מתיירות חלל.

מנהלים בחברה, שאותה הקים מייסד אמזון.קום בשנת 2000, אמרו בכנס עסקי בחודש שעבר שהם מתכננים לערוך בקרוב נסיעות מבחן עם נוסעים בניו שפרד, ולהתחיל במכירת כרטיסים בשנה הבאה. החברה, השוכנת 32 ק"מ דרומית לסיאטל, פרסמה את עיצובו הכללי של הרכב החללי - המורכב מרקטת שיגור וקפסולת נוסעים נתיקה - אך היא שומרת על סודיות לגבי השלב שבו נמצא תהליך ייצור הרכב וכל לגבי מחיר הכרטיסים. נציגי בלו אוריג'ין לא נענו לפניות שבהן התבקשו להגיע על תוכניות החברה ואסטרטגיית התמחור שלה. במאי אמר בזוס שמחירי הכרטיסים עדיין לא נקבעו.

עובד בלו אוריג'ין, שברשותו מידע מיד ראשונה על תוכנית התמחור, אמר שהחברה תתחיל למכור כרטיסים בטווח שבין 200 אלף ל-300 אלף דולר . עובד אחר אמר שהכרטיסים יעלו 200 אלף דולר לפחות. שניהם ביקשו לשמור על עילום שם מכיוון שאסטרטגיית התמחור חסויה.

ניו שפרד מעוצב באופן שמאפשר לו להטיס באופן אוטונומי שישה נוסעים למרחק של יותר מ-100 ק"מ מעל כדור הארץ בטיסה תת-מסלולית - גובה שמאפשר לנוסעים לחוות כמה רגעים של היעדר משקל ולראות את צורתו העגולה של כדור הארץ לפני שהקפסולה שבה לכדור הארץ באמצעות מצנחים.

בלו אוריג'ין, שהמוטו הלטיני שלה הוא "צעד אחר צעד, בפראות" מבקשת להפוך את טיסות החלל האזרחיות לנישה חשובה בכלכלת החלל העולמית, לצד שירותי לוויין ופרויקטי מחקר ממשלתיים, שכבר שווים יותר מ-300 מיליארד דולר בשנה.

מתחריו של בזוס, האדם העשיר ביותר בעולם עם הון של 112 מיליארד דולר, הם עמיתיו המיליארדרים ריצ'רד ברנסון ואילון מאסק, מנכ"ל טסלה. וירג'ין גלקטיק של ברנסון דיווחה כי מכרה כ-650 כרטיסים לטיסות החלל המתוכננות שלה, אך עדיין ל אקבעה מועד להתחלת הטיסות. החברה גובה 250,000 דולר לכרטיס - טווח מחיר שעולה בקנה אחד עם התמחור המוצע של בלו אוריג'ין. SpaceX, שהקים מאסק ב-2002, אומרת שמטרתה הסופית היא לאפשר לאנשים לחיות בכוכבי לכת אחרים.

כל שלוש החברות רוצות לקצץ את עלות טיסות החלל באמצעות פיתוח כלי רכב חלליים לשימוש חוזר, ופירושו של דבר הוא שהמחירים לנוסעים ולמטענים יירדו במקביל לתכיפות הטיסות.

בלו אוריג'ין עדיין לא חשפה את עלויות התפעול לטיסה, אך מרקו קסרס, אנליסט אירוספייס ב-Teal Group, העריך שכל טיסה תעלה לחברה 10 מיליון דולר. עם שישה נוסעים לטיסה, פירושו של דבר הוא הפסד של מיליוני דולרים לכל טיסה, לפחות בשלב הראשוני.

שלושה מקורות אמרו שהנוסעים הראשונים של בלו אוריג'ין יכללו ככל הנראה את עובדי החברה, אך החברה עדיין לא בחרה בעובדים אלה.