ענקית כריית הביטקוין ביטמיין מרחיבה פעילות בישראל

ענקית כריית הביטקוין הסינית תגייס בקרוב יותר מ-40 עובדים למרכז הפיתוח שלה ברעננה • "העולם ברגיעה מההייפ, אבל בשביל החברות הגדולות בתחום מדובר בהזדמנות פז"

סגן נשיא ביטמיין גדי גליקברג / צילום: איל יצהר
סגן נשיא ביטמיין גדי גליקברג / צילום: איל יצהר

ההתקררות של שוק המטבעות הקריפטוגרפיים, ששוויו צנח ב-60% מתחילת 2018 ומסתכם כיום בכ-250 מיליארד דולר, הבריחה לא מעט משקיעים מהשוק. ואולם מתברר כי החברות הגדולות בתחום רואות במצב הזה דווקא הזדמנות. כך למשל, חברת Bitmain הסינית, החברה המובילה בייצור חומרה ובניהול מאגרים לכריית ביטקוין, מתכננת להרחיב בקרוב את מרכז הפיתוח שלה בישראל ובתקופה הקרובה צפויה להגדיל פי שלושה את צוות העובדים בו. ביטמיין מסרה ל"גלובס" כי היא תגייס למרכז הפיתוח שלה ברעננה, המנוהל על ידי גדי גליקברג, יותר מ-40 חוקרים, מתכנתים, מהנדסים ואנשי שיווק, שיתווספו ל-15 העובדים שם כיום.

ביטקוין
 ביטקוין

ביטקוין, המטבע המוביל בשוק הקריפטו, תופס כיום נתח של 43% מהשוק עם שווי של כ-108 מיליארד דולר, לפי נתוני CoinMarketCap. הביטקוין נסחר היום (א') לפי שער של כ-6,300 דולר, לאחר ירידה של כ-7% בשבוע האחרון. מחירו הנוכחי של הביטקוין נמוך ב-68% מהשיא של 20 אלף דולר, שאליו הגיע בדצמבר 2017, אבל עדיין גבוה פי שלושה מהרמה שבה נסחר לפני שנה, שהייתה בסביבות 2,000 דולר. גליקברג, המכהן גם כסגן נשיא ביטמיין, הסביר בראיון ל"גלובס" בפברואר כי "כריית הביטקוין עושה ריכוך כלשהו לירידה בשער הביטקוין".

הכרייה יוצרת מטבעות ביטקוין חדשים באופן קבוע וידוע מראש, עד שבשנת 2140 צפוי שתסתיים הנפקת כל 21 מיליון המטבעות שהוגדרו מראש בפרוטוקול התוכנה של ביטקוין. נכון להיום, ההיקף הכספי של שוק כריית הביטקוין העולמי מוערך ב-4.5 מיליארד דולר בשנה, לפי אתר Digiconomist. הוצאות הכרייה העולמית השנתיות מוערכות בקרוב ל-3.5 מיליארד דולר. לפי הערכות אלה, השוק עובד כיום על נתח רווחים ממוצע של כ-20%.

היום אמר גליקברג כי "ביטמיין נמצאת בתנופה אדירה בשנה האחרונה, שנובעת מהאימוץ הגובר והולך של טכנולוגיית הבלוקצ'יין בכלל והמטבעות הדיגיטליים בפרט. העולם אמנם נמצא ברגיעה יחסית מההייפ הגדול של דצמבר 2017, אבל בשביל החברות הגדולות בתחום מדובר בהזדמנות פז לתכנן, לבנות ולצמוח, וביטמיין מזהה את הפוטנציאל של הידע והיכולות הישראליות לתרום למאמץ הגלובלי של החברה". התפקידים שאותם מבקשת החברה לאייש בישראל, כוללים בין השאר חוקרי בלוקצ'יין, מהנדסי אבטחה ותוכנה בכירים, אנשי שיווק, מתכנתי פייתון וג'אווה-סקריפט ובודקי תוכנה (QA).

ביטמיין היא החברה הגדולה בעולם בתחום של ייצור ושיווק של חומרה ייעודית לכריית מטבעות דיגיטליים, באמצעות טכנולוגיית ASIC, והיא בעלת כמה מותגים בתחום ובהם Antminer, פול (מאגר) הכרייה Antpool ומערכת כריית הענן Hashnest. מייסדי ביטמיין, המשמשים מנכ"לים משותפים של החברה, הם מיקרי ג׳אן וג'יהאן וו הסינים. החברה מנוהלת מבייג'ינג ומפעילה מרכזי פיתוח באמסטרדם, הונג קונג, ורעננה.

המרכז הישראלי של ביטמיין, שהוקם ב-2016, עוסק, בין השאר, בפיתוח יכולות בתחום הבלוקצ'יין, פול הכרייה ConnectBTC ופיתוח יכולות AI (בינה מלאכותית) במסגרת פרויקט Sophon. עם הלקוחות של ביטמיין בעולם נמנית, בין השאר, חברת בלוקצ'יין כריה, הנסחרת בבורסת תל אביב.

Bitmain
תחומי הפעילות העיקריים: ייצור ושיווק מכונות ASIC לכריית מטבעות דיגיטליים, הפעלת מאגרי כרייה
מייסדים ומנכ"לים משותפים: מיקרי ג׳אן וג'יהאן וו
מתי נוסדה: 2013
משרדים: סין, הונג קונג, הולנד וישראל
פעילות בישראל: החברה הבת, ביטמיין טק ישראל, מפעילה משנת 2016 מרכז פיתוח ברעננה, בניהולו של גדי גליקברג