קרן המטבע: "הסיכונים לצמיחה גדלים, השווקים שאננים"

לדברי הקרן, הסיכון הגדול למשק העולמי הוא התפתחות מלחמת סחר, שעלולה להוריד את שיעורי הצמיחה בטווח הבינוני

כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס
כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית צופה שההתרחבות הכלכלית במדינות המתועשות תימשך בטווח הקצר, אבל גם מעריכה שהסיכונים הולכים וגדלים, כך שהצמיחה רעועה יותר והאיומים עליה הולכים וגוברים.

לפי התחזית המעודכנת של הקרן, אשר פורסמה היום (ב') בוושינגטון, המשק הגלובלי יצמח בשיעור של 3.9% השנה וגם בשנה הבאה, אם כי הצמיחה תהיה הרבה פחות מסונכרנת בין המשקים, והשוני בין שיעורי הצמיחה של המשקים השונים יהיה גדול יותר. שיעור הצמיחה הממוצע של המשקים המפותחים יעמוד, על פי התחזית, על 2.4% השנה ו-2.2% בשנה הבאה.

לדברי מנהל מחלקת המחקר של הקרן, מורי אובסטפלד, השווקים הפיננסיים נראים שאננים, עם מחירים גבוהים של ניירות ערך ומרווחים צרים, למרות הסיכונים שהולכים ומצטברים במשק העולמי. אובסטפלד הוסיף כי הרמות הגבוהות של חוב פרטי וציבורי יוצרות פגיעות נרחבת בשווקים השונים. לכן, מחירי ניירות הערך יכולים לרשום ירידות "פתאומיות" אם יתברר ששיעורי הצמיחה נמוכים מהצפוי, או אם רווחיות החברות תרד.

קרן המטבע מביעה ביקורת חריפה על מדיניות הנשיא טראמפ בנושאי סחר. על פי העדכון של הקרן, הסיכון הגדול ביותר הנשקף למשק העולמי הוא התפתחות של מלחמת סחר, בעקבות העלאות שיעורי המכס ומסי היבוא שבהן החלה ממשלת ארה"ב. מלחמת סחר עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית ולהוריד את שיעורי הצמיחה בטווח הבינוני, תוך הקטנת שיעורי ההשקעה במשקים השונים. אם הסיכונים הקשורים למלחמות הסחר יתממשו, הקרן צופה ירידה של שיעור הצמיחה בכחצי נקודת אחוז בממוצע עד שנת 2020. על פי אובסטפלד, דווקא המשק האמריקאי עלול להיות הפגיע ביותר, לאור צעדי גומלין להעלאת מכסים מצד כמה שותפות סחר מרכזיות של ארה"ב.

הדוח של הקרן מזהיר גם מפני העלאות ריבית מהירות יותר או בשיעורים גבוהים יותר ממה שצופים עתה השווקים הפיננסיים, בפרט בארה"ב. על פי הדוח, הפדרל ריזרב ימשיך במדיניות העלאת הריבית, כאשר ההודעות הרשמיות מדברות על עוד שתי העלאות השנה ושלוש העלאות בשנת 2019. צפי זה נובע מעליית שיעור האינפלציה בארה"ב ומשיעור האבטלה הנמוך מאוד.

עם זאת, השווקים מעריכים שהדבר ייעשה בקצב איטי יותר ממה שעולה מהודעות הבנק המרכזי האמריקאי וה-FOMC, הוועדה לפעולות בשוק הפתוח של הפד. הקרן מזהירה שאם יתברר שהם המעיטו בהערכת שיעורי העלאת הריבית, הדבר יכול להביא לתיקון משמעותי במחירי ניירות הערך, וללחצים על שערי החליפין, הנובעים מהקטנת זרמי ההון לטווח קצר למשקים מתעוררים.

מקור נוסף לאי יציבות ופגיעה אפשרית בצמיחה הוא התנאים הפוליטיים במדינות שונות, במיוחד באירופה ובאמריקה הלטינית. בהתייחסו לסיכונים אלה אובסטפלד קרא לממשלות ליישם צעדים שיבטיחו שהצמיחה הכלכלית תהיה מכלילה יותר ותכסה שכבות רחבות באוכלוסייה. הגידול באי שוויון יצר את הלחצים על הממשלות וגרם לעלייתן של קבוצות הדורשות הטלת מכסים ונסיגה משיתוף פעולה עם מדינות אחרות.