כסף ללאומי קארד? לסבן יש חברה עם כרבע מיליארד ד' בקופה

עם זאת, גורמים שמכירים את הנושא העריכו היום כי רכישת לאומי קארד, אם וכאשר תצא אל הפועל, לא תתבצע באמצעות כספי חברת סבן קפיטל

חיים סבן / צילום: רויטרס
חיים סבן / צילום: רויטרס

האם הכסף למימון רכישת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד מחכה בקופתה של חברת "בלנק צ'ק" מארה"ב? בימים האחרונים עלתה מניית חברת התקשורת פרטנר  , על רקע הערכות שלפיהן חיים סבן, בעל השליטה בחברה, הוא אחד המתמודדים על רכישת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. פרטנר עצמה עדכנה בדוחות האחרונים שלה, שהיא בוחנת כניסה לשוק כרטיסי האשראי, כחלק מחיפוש מנועי צמיחה חדשים.

עם זאת, בשוק עלו תהיות האם פרטנר תוכל לבצע רכישה כה גדולה - שווי לאומי קארד מוערך ביותר מ-2 מיליארד שקל - או שרכישה כזו תבוצע בקונסטלציה אחרת, על-ידי סבן או יחד עימו. אפשרות קיימת מעניינת היא בעזרת אותה חברת בלנק צ'ק, Saban Capital Acquisition, שסבן הקים, ושבה הוא מחזיק ב-19.3% מהמניות הרגילות, וכן ברוב של מניות המייסדים (קלאס F).

חברות בלנק צ'ק הן חברות ללא פעילות, אשר מגייסות כסף במטרה למזג לתוכן חברות. סבן קפיטל, שנסחרת בנאסד"ק בשווי 316 מיליון דולר, היא חברה כזו, ללא פעילות אך עם סכום של למעלה מ-250 מיליון דולר בקופה - שבהחלט יכול להיות חלק מהמימון לרכישת לאומי קארד.

עם זאת, גורמים שמכירים את הנושא העריכו היום (ג') כי רכישת לאומי קארד, אם וכאשר תצא אל הפועל, לא תתבצע באמצעות כספי סבן קפיטל, וכי הכספים שבקופתה ישמשו לעסקאות אחרות, ככל הנראה בארה"ב.

בינתיים, אף שחלפו כבר כמעט שנתיים מאז שסבן קפיטל גייסה הון במסגרת הנפקה ראשונית, היא לא ביצעה רכישות. סבן קפיטל הוקמה ב-2016 באיי קיימן וגייסה לפני קרוב לשנתיים סכום של כ-250 מיליון דולר בנאסד"ק, בהנפקה שלוותה על-ידי דויטשה בנק וגולדמן זאקס.

במקביל להנפקה לציבור רכש סבן אופציות תמורת 7 מיליון דולר בהנפקה פרטית. בתשקיף שהגישה לקראת ההנפקה, ציינה סבן קפיטל כי היא מתכננת לחפש עסקים לרכישה בצפון אמריקה, באירופה, באסיה ובישראל, משום שלחברי ההנהלה שלה יש ניסיון עסקי באזורים אלה.

באתר החברה נכתב כי "המטרה שלנו היא לרכוש או להתמזג עם חברה שבה הניסיון והיכולות של צוות ההנהלה של סבן יוכלו להיות קטליזטור לצמיחה והגברת הרווחיות". בראש החברה עומד סבן כיו"ר הדירקטוריון, והמנכ"ל ונשיא החברה הוא אדם צ'זנוף, שמכהן גם כיו"ר פרטנר מאז שסבן הפך לבעל השליטה בחברת הסלולר בשנת 2013.

בסוף הרבעון הראשון של 2018 היו בקופת סבן קפיטל 252 מיליון דולר שמוחזקים בחשבון נאמנות, ועוד 580 אלף דולר במזומן. מדובר כאמור בחברה ללא פעילות, אך היא הציגה ברבעון הכנסות של 722 אלף דולר, שמקורן בהכנסות מריביות.

בדוח האחרון שלה ציינה סבן קפיטל כי "בחנו, ואנחנו ממשיכים לבחון, מספר הזדמנויות להיכנס לשילוב עסקי עם חברה פעילה". עוד ציינו בחברה כי לצורך רכישה של חברה עסקית, סבן קפיטל עשויה להשתמש בכספים שגייסה בהנפקה של 2016 וכן בכספים שיגיעו מהנפקות אפשריות נוספות - בין אם של מניות ובין אם של חוב.