גוגל, פייסבוק וטוויטר מול קונגרס אחד; מי ינצח?

הערב התייצבו בכירים מפייסבוק, טוויטר וגוגל לשימוע מול ועדת המשפט של הקונגרס האמריקאי בכדי להבין האם יש הטיה פוליטית בפלטפורמות

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

וועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי ערכה הערב שימוע בנושא סינון ובקרת תוכן ברשתות חברתיות, בהשתתפות נציגי ענקיות הטכנולוגיה פייסבוק, טוויטר וגוגל. מטרת השימוע הייתה להבין האם יש הטיה פוליטית מאחורי מהלכי הפלטפורמות לחסום תכנים מסוימים.

ראש הוועדה, בוב גודלט, רפובליקני מווירג'יניה, ציין בדבריו את החסימה האוטומטית של הצהרת העצמאות האמריקאית ע"י האלגוריתם. "תחשבו על זה רגע, אם תומס ג'פרסון היה כותב את הצהרת העצמאות בפייסבוק - המסמך לעולם לא היה יוצא לאור. אף אחד לא היה מסוגל לקרוא את המילים שלו כי אלגוריתם היה חוסם אותם באופן אוטומטי" אמר גודלט.

בפני הקונגרס העידו בכירים משלושת החברות - מוניקה ביקרט, ראש תחום המדיניות הגלובלית של פייסבוק, ג'וניפר דוונס, ראש תחום המדיניות הציבורית והממשל ביוטיוב וניק פיקלס, ראש האסטרטגיה בתחום המדיניות הציבורית של טוויטר. שלושתם הצהירו כי לחברות יש אחריות חברתית להילחם בדיסאינפורמציה, דברי הסתה ותוכן טרוריסטי.

ביקרט אמרה כי פייסבוק מחויבת לוודא שהרשת החברתית פתוחה להשמעת קולות מגוונים בפלטפורמה. דוונס הצהירה כי יוטיוב חוסמת תוכן מסוכן או לא חוקי, ולא מתייחסת לעמדות פוליטיות, אך הוסיפה כי לעתים המערכות של הפלטפורמה עשויות לטעות. גם פיקלס אמר כי טוויטר טועה לפעמים, והתנצל על חסימה של מודעה שפרסמה הסנטורית מרשה בלקבורן, רפובליקנית מטנסי באוקטובר.

שלושת נציגי החברות טענו כי הפלטפורמות לא אחראיות לתוכן מזיק שמתפרסם בהם, אך גודלט התנגד והשווה אותן למועדון שאחראי לוודא שסמים לא נמכרים בשטחו. הוא טען כי יש להן אחריות דומה לגבי התוכן שמפרסמים המשתמשים.