טראמפ תוקף את האיחוד האירופי על קנס גוגל: "אמרתי לכם!"

האיחוד האירופי הכה בקנס של 5 מיליארד דולר על אחת החברות הגדולות ביותר שלנו, גוגל. הם באמת ניצלו את ארה"ב, אבל לא לאורך זמן!" כך צייץ נשיא ארה"ב בתגובה לקנס המאסיבי שהוטל על גוגל

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב לא נשאר חייב. אחרי שהנציבות האירופית הטילה קנס מאסיבי על גוגל השבוע, צייץ טראמפ בגנות האיחוד. "אמרתי לכם! האיחוד האירופי הכה בקנס של 5 מיליארד דולר על אחת החברות הגדולות ביותר שלנו, גוגל. הם באמת ניצלו את ארה"ב, אבל לא לאורך זמן!"

מדובר בעוד התבטאות בשרשרת מסלימה ומעכירת יחסים בין ממשל טראמפ והאיחוד האירופי. טראמפ גינה שוב ושוב את האיחוד, שותפת הסחר הגדולה ביותר של ארה"ב, על מה שהוא מכנה "מדיניות כלכלית לא הוגנת". רק לפני ימים ספורים כינה טראמפ את האיחוד האירופי "האויב" הגדול ביותר שלו בעולם. "הם האויבים שלנו בגלל מה שהם עשו לנו עם הסחר", הוא הבהיר מאוחר יותר. טראמפ אף הטיל לאחרונה מכסים על סחורות אלומיניום ופלדה ממדינות האיחוד, והעלה חששות לתחילתה של מלחמת סחר עם האיחוד.

כעת עם הציוץ האחרון, נראה כי טראמפ מרחיב את המאבק שיכלול גם את חברות הטכנולוגיה. זוהי תמיכה לא ברורה מאליה, משום שהקדנציה של טראמפ ידועה ביד הקשה וביקורות גוברות מצד המפלגה הרפובליקנית כלפי ענקיות הטכנולוגיה. בין היתר טענו במפלגה כי גוגל מוטה נגד השמרנים, כי חברה זו ואחרות מכתימות את שמה ונציגיה. טראמפ עצמו טען כי גוגל, פייסבוק וטוויטר "קוברות" כל מידע על החקירה הפלילית של ה-FBI על פרשת המיילים של יריבתו דאז הילארי קלינטון.

הקנס שהיטלה נציבות הגבלים עסקיים ברשות מרגרט וסטגר השבוע על גוגל בגובה 5.1 מיליארד דולר, הוא הקנס הגדול ביותר מסוגו. בנציבות טענו כי גוגל הפרה את חוקי האיחוד בכך שהכריחו יצרניות טלפונים חכמים לשלב אפליקציות כמו גוגל כרום וגוגל פליי, כתנאי לשימוש במערכת ההפעלה אנדרואיד בפיתוחה. "גוגל השתמשה במערכת ההפעלה אנדרואיד", כתבו בהודעת הנציבות, "כדי לבסס את הדומיננטיות שלה כמנוע חיפוש ולחנוק חדשנות באופן לא חוקי על פי חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד".

זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ מבקר את פעילות הרשות. בפסגת G7 שהתקיימה ביוני, אמר טראמפ לז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית כי "גברת המס שלכם באמת שונאת את ארה"ב". וסטגר הגיבה בזמנו וטענה שהיא אכן אישה, ואכן עוסקת במס, אך מעבר לכך אין אמת במשפט "אני אוהבת מאוד את ארה"ב".

בגוגל הודיעו כי הם מתכוונים לערער על ההחלטה.