הקהילה הגאה וקהילת ההייטק הוכיחו לממשלה שהן לא קישוט

נתניהו ושריו יודעים להתגאות כלפי חוץ בסטארט-אפ ניישן ובמצעדי הגאווה, בניסיון להחביא את החקיקה החשוכה והמפלה שהם מקדמים • הימים האחרונים הציגו תגובת נגד משולבת, חזקה ומרגשת

הפגנת השוויון בכיכר רבין / צילום: מור שובבו
הפגנת השוויון בכיכר רבין / צילום: מור שובבו

לפני שבועיים כתבתי במדור הזה על טק-ווש. "ההייטק, על ההילה שהתחום נהנה ממנו, הוא סמל הנורמליות, הקדמה והעוצמה הכלכלית", פירטתי, "דוברים פוליטיים מיומנים יודעים להשתמש בו כדי להלבין את הצדדים האפלים יותר במדיניותם". ממשלת ישראל, בראשות בנימין נתניהו, מצטיינת בטק-ווש: ביד אחת מיחצנת לעולם ולאזרחיה את הסטארט-אפ ניישן פורץ הדרך, ביד השנייה מנהלת מתקפה על עקרונות הדמוקרטיה - כפי שגל החקיקה העכור של השבוע האחרון מלמד.

אם יש קהילה שמכירה היטב את השיטה הזאת, זו הקהילה הגאה הישראלית. השימוש בה למטרות יחצניות - פינק-ווש - הוא ציני הרבה יותר מאשר בהייטק. אפשר להגיד על ממשלת ישראל הרבה דברים, אבל היא מסייעת באמת ובתמים לתעשיית הטכנולוגיה הישראלית. לעומת זאת, מקומם בכל פעם מחדש לראות את מנהיגינו משווקים את מצעדי הגאווה והמסיבות בתל-אביב כקונטרה למצבם של הלהט"בים במדינות השכנות. בידם השנייה אותם מנהיגים חותמים על חוקים המנציחים את האפליה נגד הקהילה, בניגוד מוחלט למגמה במערב ואף מחוצה לו. המסר ברור: תהיו פוטוגניים, אל תפריעו, אל תקלקלו את היחסים עם המפלגות החרדיות.

לכן היה מרשים לראות את שתי הקהילות - הלהט"בים ואנשי ההייטק - מוכיחות לממשלה בימים האחרונים שהן לא קישוט, ולא יסכימו לשבת בשקט מול הציניות והחושך. ברשימה הארוכה של חברות שאפשרו לעובדיהן לשבות אתמול במסגרת המחאה על חוק הפונדקאות, שהתרחבה למחאה רחבה יותר למען שוויון לקהילה הגאה, חברות הטכנולוגיה בלטו במיוחד.

בין אם מדובר בענקיות בינלאומיות כמו אפל, IBM, פייסבוק ומיקרוסופט, ובין אם בסטארט-אפים קטנים ומקומיים, לכולן היה ברור שהגיע הזמן לחרוג מהקו הדיפלומטי ולנקוט עמדה. כל חברה נוספת שהצטרפה עודדה אחרות לעשות כמוה, מבלי לחשוש שהדבר יתנקם בה. חלקן הלכו רחוק יותר, תרמו לעמותות גאות או הציעו לעובדיהן סיוע במימון פונדקאות בחו"ל. גם בהפגנות שהתרחשו אתמול (א') מבוקר עד ערב בלטו השלטים והחולצות של חברות ההייטק, שנערכו מראש עם לוגואים בצבעי הגאווה.

היו מי שטענו כי מדובר בתפיסת טרמפ יחצני על המחאה, ניסיון ציני בפני עצמו לקדם באמצעותה ערכי מותג. גם אם יש בטענה הזאת צדק מסוים, במבחן המציאות התייצבות של חברות ההייטק הייתה משמעותית. בלעדיהן היה קל יותר לפטור את ההתעוררות הגאה כעניין סקטוריאלי, לא משהו שצריך לעניין את עם ישראל. ואולם כשלתמונה נכנסת אותה תעשייה שבה הממשלה ורבים מהאזרחים מתגאים כל-כך, קשה יותר להתעלם מהקולות הגאים שנשמעו אתמול בכיכר רבין ובכל רחבי הארץ.

בטור מלפני שבועיים קראתי לחברות ההייטק "לגלות מודעות, אחריות ואומץ לב אל מול הטק-ווש. להשמיע את קולן גם בסוגיות שלא נוגעות לפעילותן העסקית הישירה, להשתמש בכוחן כדי להביע מחאה אל מול עוולות שלטוניות ויוזמות מזיקות, ולפעול לתיקון המצב. לא להתנהג כאילו זה לא העסק שלהן". אירועי הימים האחרונים, שהגיעו לשיאם אתמול, מוכיחים שכל זה אפשרי, שהשמיים לא נפלו. מבחינת להט"בים והייטקיסטים כאחד, זו בשורה מעודדת ומרגשת.