אלקטריאון מתקדמת להפעלת רכב בטכנולוגיית "כביש חכם"

מאז מוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, רשמה מניית אלקטריאון עלייה של קרוב ל-200%, ושווי החברה כ-120 מיליון שקל

חברת אלקטריאון וירלס, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם", חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם ענקית הרכב הצרפתית-יפנית רנו-ניסן-מיצובישי. במסגרת השת"פ תתקין אלקטריאון ברכב חשמלי שתקבל מרנו את המערכת שפיתחה, ותתאים אותו לטכנולוגיית הכביש החכם, המאפשרת תנועה באמצעות העברה אלחוטית של אנרגיה.

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על-ידי אורן עזר, המשמש בתפקיד יו"ר ומנכ"ל החברה, וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה שלה. שניהם הקימו את החברה לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות.

החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס. מאז המיזוג רשמה מניית החברה עלייה של קרוב ל-200%, ושוויה בבורסה הגיע לכ-120 מיליון שקל. החברה נמצאת בשליטת עזר ורומבק (19% מהמניות כל אחד) וחברת האוטובוסים דן (מחזיקה 13.6%).

עזר ציין היום, כי "טכנולוגיית הכביש החכם היא השלב הבא באבולוציה של התחבורה הציבורית בעולם, והיא נועדה להוזיל עלויות תפעול, להפסיק לחלוטין את התלות בנפט  ובדלק ולהפוך את המרחב הציבורי לנקי וזול יותר. אני בטוח כי שיתוף פעולה זה, כמו שיתופי פעולה נוספים, צפוי לשים את ישראל כחלוצה בכל הנוגע לפתרונות תחבורה מבוססי הטכנולוגיה".

הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה, אם הפיתוח יסתיים בהצלחה, לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנעים על הנתיב, להאריך את טווח הנסיעה שלהם, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקל כלי הרכב, מכיוון שהם יצוידו בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את התשתית של החברה. הסוללה תיטען כאשר הרכב יחזור לנסוע בקטעי כביש שבהם תותקן תשתית הסלילים.

אוטובוסים תחילה

בחברה מתכננים ליישם את הטכנולוגיה בשלב ראשון בקווי אוטובוסים הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן ברכבים פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף פעולה של הרגולטורים (משרדי תשתיות ותחבורה, למשל, בישראל ובמדינות באירופה).

בחודש שעבר חתמה אלקטריאון על הסכם שיתוף פעולה עם חברת האוטובוסים דן, שבמסגרתו יוקם קו תחבורה ציבורית ראשון שיופעל באמצעות אנרגיית טעינה אלחוטית. נוסף על כך, חתמה החברה על מזכר הבנות עם חברת האטצ'נסון הצרפתית, שאמורה לתכנן ולפתח קו לייצור המוני עבור תשתית הסלילים שפותחה על-ידי אלקטריאון (מוטמנת מתחת לכביש).

זאת, לאחר שלפני כשלושה חודשים דיווחה החברה על הצלחה בניסוי שהחל בחודש מארס 2016 בשיתוף עיריית תל אביב והטכניון, ומטרתו הייתה בדיקת עמידות תשתית הסלילים בתנאי אמת, שבהם נעים אוטובוסים ומכוניות פרטיות בכל שעות היום על הכביש שבו טמונה התשתית, ובכלל זה לבדוק שהסלילים שהוטמנו מתחת לכביש אכן מעבירים אנרגיה בצורה אלחוטית למקלט חיצוני שמוקם מעל הכביש. לפי הודעת החברה, המערכת פעלה על פי התכנון, והעבירה אנרגיה למקלט ביעילות של יותר מ-80%.

בימים אלה מסיימים באלקטריאון להקים אתר ניסויים מצפון לנתניה, ובמהלך החודשים הקרובים מתכננים בחברה הדגמות של הטכנולוגיה המאפשרת נסיעה של רכב חשמלי ללא סוללה, וגם טעינה של רכב חשמלי המצויד בסוללה קטנה תוך כדי נסיעה.