אחרי צניחת המניות: פייסבוק וטוויטר יצליחו לשמור על מעמדן?

הדוחות הכספיים של שתי השחקניות הבולטות בזירת הסושיאל לא היו רעים כל-כך, אך הובילו את מניותיהן לירידה דרמטית של 20% • הדרמה הזאת מבטאת את הקושי לתמרן בין דרישות המשקיעים, הרגולטורים, הפוליטיקאים והמשתמשים, בין הטווח הקצר לטווח הארוך • האם הן יצליחו לשמור על מעמדן? • פרשנות

פייסבוק, טוויטר / רויטרס
פייסבוק, טוויטר / רויטרס

שבוע לא פשוט, בלשון המעטה, עבר על הרשתות החברתיות הגדולות. ביום חמישי פרסמה פייסבוק את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני, ומנייתה הגיבה בצלילה יומית של יותר מ-20%, שלא תוקנה ביום שלמחרת. מדובר בירידה הגדולה ביותר בערכה של חברה ציבורית בארה"ב אי פעם: 120 מיליארד דולר נמחקו מערכה של הרשת החברתית, וכמעט 17 מיליארד מהונו האישי של המייסד מארק צוקרברג.

יום לאחר מכן, לפני פתיחת המסחר בשישי, פרסמה המתחרה טוויטר את דוחותיה. התגובה הייתה כמעט זהה: ירידה דרמטית של יותר מ-20% בערך המניה, שבמקרה שלה מבטאים מחיקה של 5 מיליארד דולר מערכה. זו מכה כואבת במיוחד לשתי החברות, בשנה שבה הן כבר ספגו לא מעט מכות. דרמת שווקים שמחדדת את אחת השאלות הגדולות של 2018 בתחום הטכנולוגיה: לאן מועדות פניהן של שתי החברות ששינו בעשור האחרון את הדרך שבה אנחנו מתקשרים?

מניות פייסבוק וטוויטר
 מניות פייסבוק וטוויטר

הרווחיות דווקא לא נפגעה

בניגוד למה שהיה אפשר לצפות מירידות חדות כאלה, שתי החברות לא פרסמו דוחות קטסטרופליים. השתיים פרסמו נתונים מעורבים, כשחלק מהפרמטרים אף היו מרשימים מאוד. נכון, פייסבוק לא עמדה בציפיות האנליסטים במדד ההכנסות - 13.23 מיליארד דולר, פחות מה-13.36 מיליארד שחזו לה. גם מספר המשתמשים הפעילים היומיים עמד על 1.47 מיליארד, לעומת ציפיות האנליסטים ל-1.49 מיליארד. ואולם, הרווח הנקי שלה היה גבוה מהציפיות של וול סטריט - 1.74 דולר למניה לעומת 1.72, או 5.11 מיליארד דולר במספרים אבסולוטיים. בנוסף, החברה פרסמה לראשונה נתון ולפיו 2.5 מיליארד איש משתמשים אחת לחודש (או יותר) באחת (או יותר) מארבע הפלטפורמות שלה - פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר.

טוויטר אכזבה גם היא בצמיחה במשתמשים והציגה נתון של 335 מיליון משתמשים פעילים בחודש, לעומת מיליון יותר ברבעון הקודם, ומתחת לציפיות האנליסטים ל-339 מיליון משתמשים חודשיים. אך החברה, שעד לא מזמן היו מי שחששו שלא תהפוך לעולם לרווחית, הציגה רבעון רווחי שלישי ברציפות. מדובר היה ברווח הגדול בתולדותיה: מאה מיליון דולר, לעומת הפסד בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הכנסות טוויטר עמדו על 710.5 מיליון דולר, עלייה של 24% משנה שעברה ומעל הציפיות להכנסות של 696 מיליון דולר.

אפילו הפרמטרים המאכזבים בדוחות אינם גרועים כל-כך, או בכלל. ההכנסות של פייסבוק אמנם מתחת לציפיות, אך צמחו ב-42% לעומת הרבעון המקביל ב-2017. תחזית הצמיחה של החברה עדיין מראה שיעורי רווחיות יפים - היא מצפה בשנים הקרובות לשולי רווח של יותר מ-30%. זה נמוך משמעותית מה-44% שהראתה ברבעון הנוכחי, אך עדיין מרשים בהחלט. גם מספר המשתמשים היומיים צמח ב-11% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

במדד המשתמשים היומיים טוויטר דיווחה גם היא על צמיחה של 11%, ובמדד המשתמשים החודשיים היא הראתה צמיחה של 3% מהרבעון המקביל בשנה שעברה. פרט לכך, צריך גם לשים לב מיהם בדיוק הגולשים שעזבו אותה: טוויטר יצאה בחודשים האחרונים למבצע שנועד "לנקות" את הפלטפורמה מגולשים שעוברים על כלליה, תגובה לביקורת על כך שהיא אינה מתמודדת עם טרולים, הסתה, אלימות, מפיצי פייק ניוז ושאר רעות חולות. לדבריה, המאמץ להפוך את הפלטפורמה ל"בריאה" יותר הוא המקור לירידה במספר המשתמשים הכולל. טוויטר גם השעתה במאי-יוני 70 מיליון חשבונות אוטומטיים (בוטים), אך משיחת המשקיעים שלה משתמע שהם לא נכללו במניין המשתמשים הפעילים מלכתחילה.

לניקוי הפלטפורמה יש מחיר

נראה שהצלילה במניות לא נובעת ישירות מהנתונים בדוחות, אלא מהפחד של המשקיעים מהירידה בפוטנציאל הצמיחה של שתי החברות. אחרי הכל, הגדלת מספר המשתמשים הוא מנוע הצמיחה הקלאסי של רשתות חברתיות, וכל משתמש חדש אמור להניב להן עוד כמה דולרים ברבעון. גם אם לטוויטר יש את הסיבות הטובות ביותר למחוק משתמשים סוררים, והדבר באמת ישפר את החוויה בפלטפורמה, בסופו של דבר המהלך הזה פוגע בנתון שעליו משקיעים מתעכבים.

פייסבוק, לעומתה, מתמודדת עם פריסה גיאוגרפית שהופכת אטרקטיבית פחות. במקומות הרווחיים ביותר לחברה מבחינת פרסום - ארה"ב וקנדה - הצמיחה נעצרה. באירופה מספר המשתמשים היומיים צנח מ-282 מיליון ברבעון הקודם ל-279 מיליון, דבר שבחברה ייחסו לכניסת תקנות הפרטיות החדשות ( GDPR ). את הצמיחה במספר המשתמשים היומיים מניעות הודו, הפיליפינים ואינדונזיה. עדיין לא ברור איך הרשת תהפוך את המקומות הללו לרווחיים מספיק, ובהודו פייסבוק התמודדה לאחרונה עם האשמות ולפיהן שמועות שהופצו בה ובווטסאפ הביאו ללינצ'ים בחפים מפשע.

החברות אף מזהירות כי המגמות הנוכחיות יימשכו. בשיחת המשקיעים אמרו בכירי טוויטר כי ימשיכו לתעדף את "בריאות הפלטפורמה" ולאכוף ביתר שאת את הכללים, ואף התריעו כי בעקבות זאת הירידה במספר המשתמשים החודשיים תימשך, עד כדי צניחה במיליונים ברבעון הבא. פייסבוק אמנם לא השיקה מבצע ניקיון דומה, אך גם היא נאלצת להשקיע בכך מאמצים - שכמובן, מוצאים עצמם בטור ההוצאות.  "אנחנו משקיעים כל-כך הרבה בביטחון המשתמשים, שזה ישפיע על הרווחיות שלנו", התריע צוקרברג בשיחת המשקיעים, והדגיש: "זו שנה קריטית עבור פייסבוק".

בשתי החברות מסבירים כי ההשקעות בהבראת הפלטפורמות אמנם יפגעו בחלק מהנתונים בזמן הקצר, אך בטווח הארוך הן ישתלמו ויהפכו למנוע צמיחה. זה אולי נשמע הגיוני, אבל מאחר שאף אחד לא יכול להבטיח שהחזון הזה אכן יתממש, המשקיעים נבהלים בהתאם. אם כך, מדוע הרשתות החברתיות בכלל נוקטות את הגישה הזאת? מדוע הן מאכזבות כך את בעלי המניות, ומשלמות מחיר גבוה כל-כך בדמות ירידת ערכן? התשובה פשוטה - כי הן חייבות לאכזב מישהו.

לחצים סותרים מכיוונים מנוגדים

פייסבוק, טוויטר ושאר השחקניות בזירת הסושיאל נמצאות כעת בצומת דרכים, תחת לחצים מנוגדים מכיוונים שונים. מצד אחד, המשקיעים רוצים לראות צמיחה ורווחיות. מצד שני, המחוקקים והרגולטורים דורשים מהן להפוך לשחקניות בריאות יותר, כאלה ששומרות על פרטיות המשתמשים, מונעות השפעה חיצונית על מערכות בחירות, עוצרות הפצה של דיסאינפורמציה ודברי הסתה ומצנזרות תכנים בעייתיים (גם הדרישה הזאת נתקלת בדרישת נגד - לשמור על חופש הביטוי ברשתות). לקלחת הזאת מצטרפים התקשורת וגם הגולשים עצמם, שהרי אם פייסבוק מצהירה ש- GDPR הביא לירידה במספר המשתמשים האירופים, נראה שהמשמעות היא שכאשר הם מבינים על אילו תנאי שימוש הם חתמו עד היום - הם כבר לא ממהרים לחתום ואף עוזבים את הפלטפורמה.

אם ברבעון הקודם חשבנו שפייסבוק יצאה ללא רבב משערוריית קיימברידג' אנליטיקה, כעת נראה שההכרזות הללו היו מוקדמות. סיבוב ההתנצלויות של צוקרברג לא הספיק, וכעת מצופה מהרשת להוכיח את עצמה במעשים, גם אם זה עולה לה ביוקר. גם טוויטר, שהייתה סוג של מערב פרוע באינטרנט, מבינה שהזמנים השתנו ופונה להתכנסות וחשבון נפש. האם הנזקים בטווח הקרוב אכן ישתלמו בטווח הארוך? האם המאמצים האלה יהיו מה שישקיט את הרגולטורים והמחוקקים? ואולי הטלטלה במחיר המניות תגרום לשתיים לחשב מסלול מחדש?

עדיין מוקדם מאוד לענות על כל השאלות האלה, שיעצבו במידה רבה את עתיד הרשתות החברתיות והאינטרנט כולו. צוקרברג הצליח להוכיח שוב ושוב בעשור האחרון, שוב ושוב, שההספדים החוזרים בנוגע לפייסבוק מוקדמים ומוגזמים. גם טוויטר, שקרטעה לא מעט במשך השנים, הפכה בסופו של דבר לסיפור הצלחה. אם הן יצליחו לספוג את המכה הנוכחית ולייצר שקט תעשייתי, סביר שגם הפעם המשבר יחלוף, והן ייצאו ממנו חזקות ויציבות יותר. דוחות שני הרבעונים הנוספים של השנה, ובעיקר התגובות אליהם, הופכים על הרקע הזה למעניינים במיוחד.