דלק מתחילה לפעול במפרץ מקסיקו: קידוחים ב-50 מיליון ד'

זו הפעם הראשונה שדלק, בעלת פעילות קידוחים באזור הים הצפוני, פועלת באזור זה • לחברה אופציה לקידוחים בשבע מטרות נוספות במפרץ

קידוח נפט / צילום: רויטרס, Essam Al Sudani
קידוח נפט / צילום: רויטרס, Essam Al Sudani

הקידוח הראשון של קבוצת דלק במפרץ מקסיקו יוצא לדרך. דלק קבוצה , הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, דיווחה הבוקר כי קיבלה את האישורים הנדרשים לביצוע קידוחי אקספלורציה בפרוספקט "קאנו" (CANOE), וכי בכוונתה להתחיל בקידוח ביום רביעי השבוע (1 באוגוסט). זו הפעם הראשונה שדלק, שיש לה פעילות קידוחים באזור הים הצפוני (ליד האי הבריטי) באמצעות חברת איתקה, נכנסת לחיפושי נפט באזור זה.

הקידוח, בעומק של כ-2,060 מטר, צפוי להימשך כשבועיים, ויבוצע על-ידי חברת Gulf Slope. מיד לאחר סיום הקידוח צפויה אסדת הקידוח לבצע קידוח אקספלורציה נוסף, הפעם בפרוספקט "טאו" (TAU), בכפוף לאישור הקידוח על-ידי הרגולטור במפרץ מקסיקו, שצפוי להתקבל בשבועות הקרובים.

בדלק מציינים, כי סיכויי ההצלחה הגיאולוגית בשני הקידוחים, שעלותם מוערכת בכ-50 מיליון דולר, גבוהה יחסית (מעל 40%). לפי דוח משאבים של חברת NSAI, בשני הקידוחים יש כמות של כ-99 מיליון חביות נפט וכ-177 BCF (מיליארד רגל רבועה) גז טבעי (שווה ערך לכ-129 מיליון חביות נפט).

לקבוצת דלק אופציה לבצע קידוחים בשבע "מטרות" נוספות במפרץ מקסיקו, כחלק מהסכם השותפות שנחתם עם החברות Gulf Slope ו-Texas South בתחילת השנה. דלק חתמה על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם שתי החברות ב-12 זיכיונות אמריקאיים, לחיפוש, פיתוח והפקה של נפט וגז במים רדודים (פחות מ-150 מטר עומק) במפרץ מקסיקו (לחופי ארה"ב).

התחייבות למימון של 90% מהעלות

בשטח הזיכיונות אותרו על-ידי שתי החברות האמריקאיות תשעה פרוספקטים עיקריים לביצוע קידוחי אקספלורציה, מתוכם שבעה קידוחים מיועדים לשכבות עמוקות ושני קידוחים לשכבות רדודות (עד 1,500 מטר).

דלק (באמצעות חברה בת בעלות מלאה) התחייבה לממן 90% מעלות שני הקידוחים הראשונים, בתמורה ל-75% מהזכויות בשלב הראשון של השטחים שבהם יבוצעו הקידוחים, ונוסף על כך יש לקבוצה אופציה לרכישת זכויות ביתרת הפרוספקטים.

במקביל, דיווחה היום דלק כי איתקה קיבלה במהלך סוף השבוע התחייבות מבנק בינלאומי לקבלת הלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר, במח"מ ארוך יותר (חמש שנים), ובריבית נמוכה מהריבית שמשלמת היום החברה, שניתן לפרועה אותה בכל שלב ללא עמלת פירעון מוקדם.

מסגרת האשראי תשמש את איתקה לפירעון איגרות החוב הקיימות של החברה, שמועד פירעונן הקרוב הוא יולי 2019, והיתרה תיפרס לתקופה של חמש שנים לפחות. ההלוואה תובטח בשעבוד שני על נכסי איתקה, וכן בערבות של קבוצת דלק, אשר תבטל ערבות קיימת בסך 70 מיליון דולר.

מניית קבוצת דלק נסחרה היום בירידה קלה. בשנה האחרונה איבדה החברה 23% מערכה (קרוב ל-50% בשלוש שנים) ושוויה בבורסה הצטמק לכ-6.2 מיליארד שקל. הצניחה במניה הניעה את בעל השליטה יצחק תשובה לפרסם בשבוע שעבר הצעת רכש לכ-3% ממניות הקבוצה בהיקף של כ-182 מיליון שקל.

עם זאת, מחיר הצעת הרכש עומד על 520 שקל למניה, בדומה למחירה לפני פתיחת המסחר היום, כך שהסבירות שההצעה תיענה במלואה במחיר הזה היא נמוכה. 

בתוך כך דיווחה דלק ביום חמישי כי הושג הסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה, המנכ"ל אסי ברטפלד והיו"ר גבי לסט, בנוגע לגרימת נזק מכוון לשווי החברה הבת דלק אנרגיה, לקראת ניסיון של דלק למחוק את מניות דלק אנרגיה מהמסחר לפני כשבע שנים. לפי ההסכם שגובש, תשלם החברה סכום של 31 מיליון שקל למחזיקים במניות דלק אנרגיה במאי 2011. בדלק מציינים כי מרבית סכום הפשרה ישולם על-ידי חברת הביטוח.