טראמפ מאשים: טוויטר משתיקה צייצנים ימנים

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, האשים את טוויטר כי היא מעלימה מתוצאות החיפוש בכירים רפובליקנים ומשתיקה נקודות מבט קונסרבטיביות • טוויטר הכחישה: "מנגנון החיפוש שלנו לא שופט על סמך דעות פוליטיות או תוכן ציוצים"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בסוף השבוע דונלד טראמפ האשים את טוויטר (באמצעות ציוץ בטוויטר, כמובן) כי היא מבצעת Shadow Banning, חסימות צללים, נגד בעלי דעות רפובליקניות. הביקורת הגיע בעקבות דיווח באתר Vice News שלפיו טוויטר לא מציעה שמות של רפובליקנים ידועים, כמו יו"ר הוועדה הרפובליקנית הלאומית, כהשלמה אוטומטית בחיפושים.

 

טוויטר הכחישה את ההאשמות: "אנחנו לא מבצעים חסימות צללים, ותמיד תוכלו לראות את הציוצים מהחשבונות אחריהם אתם עוקבים (למרות שאולי תאלצו להגיע ישירות לפרופיל שלהם)", כתבה החברה בבלוג הרשמי. דובר החברה אף הצהיר בעקבות הפרסומים כי "אנחנו מודעים לכך שחלק מהחשבונות לא מופיעים באופן אוטומטי בתיבת החיפוש, ואנחנו פועלים כדי לשנות זאת. מנגנון דירוג החיפוש שלנו לא שופט על סמך דעות פוליטיות או תוכן הציוצים".

לדברי טוויטר, אי השלמת החיפושים המדוברת נבעה מבאג באלגוריתם של טוויטר. מטרת האלגוריתם היא להשלים תוצאות חיפוש לפי התאמה אישית למשתמשים, ובהתבסס על בדיקות כמו הקשר של חשבון מסוים לחשבונות שזוהו כבוטים.

השימוש שטראמפ עשה בביטוי "חסימת צללים" מוטעה, כיוון שמשמעותו לא נוגעת לתוצאות חיפוש. חסימת צללים הייתה שיטה בה הרשת החברתית רדיט השתמשה במשך שנים. בניגוד לחסימה מוחלטת, חסימת צללים פוגעת ברמת הנראות של משתמש בפלטפורמה, מבלי שהוא יהיה מודע לנושא, וגורמת לכך שרק הוא יראה את התוכן שהוא כותב. המטרה היא לגרום למשתמש לעזוב לבסוף את הפלטפורמה בעצמו, מבלי שהוא מודע למה שקרה, וכך למנוע ממנו לפחות חשבון נוסף במקום זה שנחסם. פייסבוק אמרה החודש כי היא משתמשת בשיטה דומה עם מפיצי דיסאינפורמציה ברשת החברתית. במקום לחסום את אותם עמודים, היא מורידה את החשיפה שלהם למשתמשים וכך פוגעת בהפצת התכנים.

ההצהרה האחרונה של טראמפ היא חלק ממגמה. בית הנבחרים של ארה"ב ערך כבר שני שימועים בהם נציגי טוויטר, גוגל ופייסבוק נשאלו אם הפלטפורמות שלהם משתיקות נקודות מבט קונסרבטיביות. גם בשימוע של מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בבית הנבחרים, בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, הוא נשאל שוב ושוב על ידי מחוקקים רפובליקנים על חסימה שפייסבוק ביצעה נגד שתי בלוגריות תומכות טראמפ המכונות Diamond & Silk.