נמרודי במגעים למכירת השליטה בחברת מלונות הכשרה

הרוכש: איש העסקים הטברייני יחזקאל מורד • מחיר העסקה, אם תצא לפועל, ישקף את שווי השוק של מלונות הכשרה - כ-100 מיליון שקל, ללא פרמיית שליטה • בעבר רכש מורד את מלון רימונים טבריה ממלונות הכשרה • בעקבות הפרסום ב"גלובס" הודיעה הכשרת היישוב לבורסה כי היא מנהלת מו"מ למכירת מחצית מהחזקותיה במלונות הכשרה לפי שווי של 144 מיליון שקל

איש העסקים עופר נמרודי שם על המדף את חברת מלונות הכשרת היישוב . ל"גלובס" נודע כי נמרודי מנהל מגעים למכירת מניות השליטה בזרוע המלונאות של קבוצת הכשרת היישוב  (83%) לידי איש העסקים הטברייני יחזקאל מורד.

המחיר הנדון בין נמרודי למורד נגזר, ככל הידוע, משווי השוק של מלונות הכשרה, העומד על כ-100 מיליון שקל. שווי זה נמוך בעשרות אחוזים מההון העצמי של מלונות הכשרה, העומד על 143 מיליון שקל ומשקף ככל הנראה את הביצועים העסקיים החלשים של החברה בשנים האחרונות ואת מצבה הפיננסי הלא מזהיר. 

בעקבות הפרסום ב"גלובס" הודיעה הכשרת היישוב לבורסה כי היא מנהלת משא-ומתן למכירת מחצית מהחזקותיה במלונות הכשרה לפי שווי של 144 מיליון שקל. 

מלונות הכשרה היא פעילות קטנה יחסית של קבוצת הכשרת היישוב ואינה נחשבת לחלק מליבת העסקים שלה, המתמקדת בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובחו"ל. החברה מפעילה את רשת בתי המלון רימונים ונחשבת לרשת בינונית בענף המלונאות המקומי. מניותיה הסבו למשקיעים תשואה שלילית של כ-20% ב-3 השנים האחרונות, על רקע תוצאות כספיות פושרות.

לצד שחיקה בהכנסות, מלונות הכשרה מסכמת כבר שנתיים (2016-2017) עם שורה תחתונה שלילית והפסדים שהצטברו בתקופה זו ל-14 מיליון שקל. בסיכומה של 2017, הכנסותיה של מלונות הכשרה הצטמקו ב-17% ל-242 מיליון שקל. ההפסד התפעולי אמנם ירד כמעט ב-50%, ל-5 מיליון שקל, אבל בשורה התחתונה ההפסד נותר דומה לזה שנרשם ב-2016 ועמד על 7 מיליון שקל.

את השחיקה בהכנסות מייחסים במלונות הכשרה לפרידה משני מלונות שהרשת הפעילה, אשר הסכם הניהול שלהם הסתיים במהלך 2016, ומציינים כי בהשוואת הכנסות ממלונות זהים נרשמה עלייה של 4 מיליון שקל. בסך-הכול מנהלת החברה 8 בתי מלון, שלושה מהם בבעלות מלאה, אחד בבעלות חלקים וארבעה לפי הסכם ניהול, ובסך-הכול 1,255 חדרי מלון.

נוסף על פעילות המלונאות, מלונות הכשרה נהנית מנכס מסחרי שהיא מפעילה באילת. קופת המזומנים שלה הצטמקה בתוך שנה ב-45% ל-17 מיליון שקל בסוף 2017. למלונות הכשרה יש התחייבויות שוטפות של 77 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך של 63 מיליון שקל.

החברה לא עומדת בכללי השימור

רק באחרונה עדכנה הבורסה כי מלונות הכשרה לא עומדת בכללי השימור של הבורסה, הדורשים שיעור החזקות ציבור של לפחות 15% (למעט מקרים שבהם שווי החזקות הציבור גבוה מ-15 מיליון שקל), וכי ניתנה לה אורכה עד לסוף השנה, "לשם נקיטת צעדים על-מנת שהחברה תעמוד בכללי השימור". במקרה שלא תצליח לעשות זאת, מניותיה יועברו ככל הנראה לרשימת השימור. 

כיום נסחרת המניה ברשימת דלי הסחירות של הבורסה - ניירות ערך הנסחרים בתחילת יום המסחר (מסחר הפתיחה) ובסיומו (מסחר הנעילה) ואינם נסחרים במסחר הרציף.

רשת רימונים מונה 8 בתי מלון בבניהולה: רימונים אילת, רימונים גלי כנרת בטבריה, רימונים חוף התמרים בעכו, רות רימונים בצפת, רימונים טאואר ברמת-גן, כפר הנופש רימונים נווה אטי"ב, רימונים המעיין בנצרת ורימונים ירושלים. שיעור התפוסה במלונות הרשת ברבעון הראשון של 2018 עמד על 64%, לעומת 62% אשתקד.

מורד הוא קבלן ואיש עסקים מטבריה, בעלי חברת יחזקאל מורד עבודות עפר ופיתוח, הפועלת בתחומי התשתיות, ובעלי החזקות בתחומי הנדל"ן והמלונאות. מורד מכיר היטב את מלונות הכשרה, לאחר שבשנת 2012 רכש מידיה את מלון גלי כנרת בטבריה (שאותו היא ממשיכה לנהל גם כיום) תמורת 92 מיליון שקל. העסקה הניבה למלונות הכשרה רווח של כ-40 מיליון שקל.

עוד קודם לכן, בשנת 2009, רכש מורד מידי חברת מלונות אפריקה ישראל את חברת חמי טבריה  תמורת 97 מיליון שקל. חמי טבריה (שבאמצעותה רכש מורד מאוחר יותר את מלון גלי כנרת) מפעילה את מרכז הנופש והמרפא חמי טבריה ואת מלון הולידיי אין טבריה. 

מהכשרת היישוב לא נמסרה תגובה.