הסכם קיבוצי חדש בחינוכית נחתם מאחורי גבם של העובדים

ההסכם, המתייחס לתנאי הפרישה של עובדי הטלוויזיה החינוכית, נחתם על אף שהם הגישו לגביו שורה ארוכה של הסתייגויות והתנגדויות • ועדי החינוכית: "חשים בגידה קשה מצד ההסתדרות"

העתירה של עובדי הטלוויזיה החינוכית נגד המדינה אמורה לעמוד להגיע לדיון רק ביום שלישי הקרוב, אך היום (ד') קיבלו העובדים הפתעה לא נעימה דווקא מכיוון ההסתדרות, שאמורה להיות הגוף שמייצג אותם: העובדים גילו בהודעת וואטסאפ כי ההסתדרות חתמה, שלא בידיעתם וללא הסכמתם, על הסכם קיבוצי.

ההסכם, המתייחס לתנאי הפרישה של עובדי החינוכית, נחתם על אף שהם הגישו לגביו שורה ארוכה של הסתייגויות והתנגדויות, שכן להבנתם ההסכם כפי שהוצג להם בשלבי המשא-ומתן מותיר שאלות רבות פתוחות ולא מספק מתווה כולל.

ועדי החינוכית מתארים היום תחושה של הלם ובגידה על חוזה שנחתם להבנתם מאחורי גבם: "ועדי החינוכית חשים בגידה קשה מצד ההסתדרות", נמסר מהוועדים. "כל עוד עתירתנו מתבררת בבג"ץ, וברור לנו שההסכם שנחתם אינו מגן עלינו ואינו משקף את מלוא האינטרסים שלנו - אין בכוונת העובדים להתייחס אליו או לקבל אותו".

כזכור, השבוע הגישו עובדי החינוכית עתירה לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת ממשרד יועז-ברקת, בה הם דורשים שהממשלה תמצא עבורם פתרונות הוגנים - או על-ידי קליטתם בתאגיד השידור הציבורי, או בקליטתם לתפקידים מקבילים בשירות המדינה, או שיאפשרו להם הליכי פרישה הוגנים. נציין כי עובדי החינוכית הם עובדי מדינה.

העתירה הוגשה נגד ממשלת ישראל, שר החינוך נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון, הממונה על השכר באוצר, ממלא-מקום נציב שירות המדינה ותאגיד השידור "כאן". היא מייצגת למעלה מ-140 עובדים של החינוכית, המבקשים שהממשלה תפעל לחתימת הסכם קיבוצי חדש עמם, בתנאים הוגנים, וזאת עוד בטרם מועד הפסקת פעילות החינוכית.

על-פי העתירה, המצב המשפטי הנוכחי של העובדים הוא בלתי נסבל, כששיש תאריך קבוע על-פי חוק להפסקת פעילות החינוכית, אך נציבות שירות המדינה והממשלה נמנעות מלהכריז על סגירת יחידת-הסמך במשרד החינוך, שהיא הטלוויזיה החינוכית. כתוצאה מכך העובדים אינם מפוטרים, אלא אמורים להמשיך להגיע לאולפני החינוכית גם אחרי הפסקת שידוריה ולהמשיך לקבל שכר (מופחת) במסגרת אבטלה גלויה, ביוזמת הממשלה.

יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות, יניב לוי, מסר בתגובה: "עובדי החינוכית יקבלו את תנאי הפרישה מהטובים שהיו בשירות הציבורי, והם זהים לתנאי הפרישה של עובדי רשות השידור. מדובר בהליך של פרישה מרצון בלבד. בנוסף, 40 מעובדי החינוכית ייקלטו בתאגיד השידור, והשאר ייקלטו בשירות המדינה. לאורך כל הדרך וגם בימים אלה העובדים מלווים על-ידי הסתדרות עובדי המדינה".