אינדרה נויי פורשת מניהול פפסיקו אחרי 12 שנה

נויי תפרוש מתפקיד המנכ"לית ב-3 באוקטובר, ומתפקיד היו"ר בשלב מוקדם בשנה הבאה • רמון לגוארטה, שעובד בפפסיקו מזה 22 שנים ושקודם אשתקד לתפקיד הנשיא, יחליף אותה בתפקיד מנכ"ל החברה

מנכ"לית ויו"ר פפסיקו, אינדרה נויי / צילום: רויטרס
מנכ"לית ויו"ר פפסיקו, אינדרה נויי / צילום: רויטרס

המנהיגה הוותיקה של פפסיקו , אינדרה נויי, תפרוש בקרוב ותפקיד בידי אחד מעוזריה את עתיד החברה, בעוד שוקי המשקאות התוססים והחטיפים רושמים טלטלות עזות כתוצאה מהשינויים בטעם הצרכנים.

נויי בת ה-62 הנהיגה את יצרנית Mountain Dew, Gatorade וחטיף דוריטוס במשך 12 שנים, שבמהלכן השתנתה סביבת העסקים. היא גם הדפה ניסיון מצדו של משקיע אקטיביסט לפצל את החברה. נויי הרחיבה את פעילות פפסיקו הרבה מעבר לשורשיה כיצרנית קולה, ונכנסה לשוקי החומוס, הקומבוצ'ה ומוצרי בריאות אחרים - אך התוצאות היו מעורבות.

בתקופת כהונתה של נויי זינקו הכנסות פפסיקו ב-81%, ואשתקד הגיעו ל-63.5 מיליארד דולר, אך לאחרונה הבטיחו בכירי החברה להגביר את פעילות הפרסום לנוכח התכווצות נתח השוק של מוצר הליבה של החברה, המשקאות התוססים.

נויי תפרוש מתפקיד המנכ"לית ב-3 באוקטובר, ומתפקיד היו"ר בשלב מוקדם בשנה הבאה. רמון לגוארטה, שעובד בפפסיקו מזה 22 שנים ושקודם אשתקד לתפקיד הנשיא, יחליף אותה בתפקיד המנכ"ל, לדברי החברה. כשלגוארטה קודם לתפקיד השני בחשיבותו בחברה בספטמבר שעבר, אמרה נויי כי בכוונתה להמשיך בתפקיד המנכ"ל "בעתיד הנראה לעין".

פרישתה של נויי היא האחרונה בשורת עזיבות מתוקשרות של מנכ"לים בתעשיית המזון והמשקאות, על רקע התכווצות נתח השוק של מותגים גדולים לטובת שחקניות קטנות ואופנתיות יותר ומאמציהן של חברות מבוססות לחדש את הצמיחה.

יריבתה של פפסיקו, קוקה-קולה ויצרנית עוגיות אוריאו, מונדלז אינטרנשיונל, החליפו אשתק את מנהיגיהן. קמפבל סופ החליפה את המנכ"ל במועד מוקדם יותר השנה. אך תקופת כהונתה של נויי הייתה ארוכה פי שניים מתקופת כהונתו הממוצעת של מנכ"ל בחברות הכלולות במדד S&P 500, שעמדה על 5 שנים בסוף 2017, לדברי אקווילר.

"היום הזה הוא יום של רגשות מעורבים עבורי", אמרה נויי בהודעה שהוכנה מראש. "החברה הזאת הייתה החיים שלי במשך קרוב לרבע מאה, וחלק מלבי תמיד יישאר כאן. אבל אני גאה בכל מה שעשינו למצב את פפסיקו בדרך של הצלחה".

סך תשואת בעלי המניות של פפסיקו הייתה 149% מאז נכנסה נויי לתפקיד המנכ"ל ב-1 באוקטובר 2006, על-פי FactSet, לעומת 197% בקוקה-קולה ו-173% במדד S&P 500. סך התשואה כולל את העלייה במחיר המניה והדיבידנדים. שווי השוק של פפסיקו עמד על 165 מיליארד דולר על בסיס מחיר הסגירה ביום ו', לעומת 200 מיליארד דולר לקוקה-קולה.

לגוארטה בן ה-54, יליד ברצלונה, העפיל בסולם הדרגות וניהל את החטיבה האירופית של פפסיקו. "אנו נמשיך להיות חברה שמגיבה באופן פרואקטיבי בחזית כל המגמות האלה, בין אם מדובר בצרכנים שעוברים למרחבים בריאים יותר... סחר מקוון והדרך החדשה הזאת של קניות או גיאופוליטיקה", אמר לגוארטה בראיון.