האיראנים נערכים לסנקציות: אוגרים זהב כנגד קריסת הריאל

מחירי הזהב במדינה נסקו ככל שהמתכת היקרה הפכה לאמצעי גידור נגד חולשת המטבע • נתניהו: "אני קורא למדינות אירופה, שמדברות על עצירת איראן, להצטרף למהלך הזה. הגיע הזמן להפסיק לדבר, הגיע הזמן לעשות"

מטבעות זהב למכירה בטהרן /צילום: רויטרס, Morteza Nikoubazl
מטבעות זהב למכירה בטהרן /צילום: רויטרס, Morteza Nikoubazl

האיראנים אוגרים זהב כאמצעי הגנה נגד קריסת המטבע האיראני והאמרת יוקר המחיה, לקראת חידוש הסנקציות הכלכליות האמריקאיות על איראן. כתוצאה מכך נסק מחיר הזהב בטהרן לשיא.

מחר (ג') אחרי חצות שעון החוף המזרחי בארה"ב, יחדש ממשל טראמפ את סבב הסנקציות הראשון שהושעה לאחר חתימת הסכם הגרעין עם איראן. הסכם זה מעידן הנשיא ברק אובמה העניק לאיראן הקלה מהסנקציות בתמורה למגבלות על תוכניתה הגרעינית.

במאי פרש הנשיא טראמפ מהסכם רב-צדדי זה, בטענה שההסכם אינו מטפל במעורבותה הצבאית של איראן בסוריה, לבנון ומדינות מזרח תיכוניות אחרות. הסנקציות החדשות יצמצמו את העסקאות נקובות המטבע האיראני ואת העסקאות עם תעשיית הרכב האיראנית. כמו כן ארה"ב תנקוט צעדי עונשין כלפי בנקים שמממנים את סחר המתכות היקרות עם איראן, וכלפי כל מי שמוכר מתכות יקרות לממשלת איראן.

בחודש מאי הצהיר הנשיא טראמפ כי ארה"ב תשיב את הסנקציות הכלכליות על איראן, אותן הסנקציות שהוקפאו כאשר ארה"ב חתמה בשנת 2015 על הסכם הגרעין ה- JCPOPA והיום נכנס לתוקף השלב הראשון בהחזרת הסנקציות.

נתניהו: "מברך, קורא לעשות"

ראש הממשלה נתניהו אמר הערב (ב') כי הוא מברך את הנשיא טראמפ ואת הממשל האמריקני על ההחלטה. "זה רגע חשוב לישראל, לארה"ב, לאזור ולעולם כולו", אמר נתניהו. "אני קורא למדינות אירופה, שמדברות על עצירת איראן, להצטרף למהלך הזה. הגיע הזמן להפסיק לדבר, הגיע הזמן לעשות, זה בדיוק מה שארה"ב עשתה וזה מה שאירופה צריכה לעשות".

מזכיר המדינה מייק פומפיאו אמר אתמול שמטרת השבת הסנקציות היא להניע את איראן להתנהג באופן שונה ולהפסיק לתמוך במשטרים ברוטליים ברחבי המזרח התיכון.

מנגד, שרי החוץ של שלוש המדינות האירופאיות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה ושרת החוץ של האיחוד האירופי - פרסמו לפני כמה שעות הודעה משותפת שבה אמרו: "אנו מצטערים מאוד על השבת הסנקציות על ידי ארה"ב בעקבות פרישתה מן ההסכם. הסכם ה-JCPOA עובד והצליח למלא אחר ייעודו, כלומר להבטיח שתכנית הגרעין האיראנית תהיה למטרות שלום, כפי שנבדק על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) ב-11 דו"חות עוקבים".

הסנקציות שהושבו היום הן הסט הראשון, ולא יאפשרו ביצוע העברות בנקאיות תוך שימוש בשטרות דולריים, מטילי זהב, מתכות יקרות ומתכות אחרות. בנוסף יחסם ייבוא של מוצרי מזון ושטיחים מאיראן לתוך ארה"ב.

בשיחת תדרוך של בכירי ממשל עם כתבים ביום ב' נאמר שהמטרה אינה שינוי משטר באיראן, אלא "שינוי התנהגותי". לפי וושינגטון, הסנקציות כבר השפיעו, עוד לפני שנכנסו לתוקף וכיוונו לצניחת מחירי הריאל, לבעיות תעסוקה ולמחאות המתרחבות באיראן.

טראמפ: "זה תלוי בהם"

ביום שבת צייץ הנשיא טראמפ שהכלכלה האיראנית מתדרדרת במהירות. "אם אני אפגש איתם או לא אפגש איתם, זה לא משנה. זה תלוי בהם".

בהלה איראנית לזהב

האיראנים - שחוששים לעתיד הכלכלה המקרטעת ומתפתים לרכוש את מטבעות הזהב שמוכרת הממשלה - ממירים לאחרונה את חסכונותיהם לזהב למרות העלייה החדה במחיר. הביקוש למטילי ומטבעות זהב באיראן שולש ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והגיע לכ-15 טון, על פי דוח מועצת הזהב העולמית ביום ה'. הבנק המרכזי של איראן טבע מאות אלפי מטבעות חדשים - יותר מ-60 טון זהב סך הכול - כדי להיענות לביקוש, אך מהלך זה רק הגביר עוד יותר את הביקוש לזהב.

"האנשים ממירים את הכסף שלהם לזהב בגלל שהזהב הוא סחורה שנחשבת להשקעה אמינה", אמר מוחמד קשטיאריי, יו"ר ועדת הזהב והתכשיטים בלשכת האיגודים המקצועיים של איראן, המתפקדת כקואליציה של סוחרים.

האינפלציה והאבטלה נמצאות השנה ברמה דו-ספרתית, והכלכלה צפויה להתכווץ בשנה הבאה כשתורגש השפעת הסנקציות. מה שמדאיג עוד יותר, הוא שהמטבע האיראני, הריאל, צנח השנה לשפל חסר תקדים, וכעת הוא נסחר ברמה של 101,000 ריאל ל-1 דולר אמריקאי, לעומת 43,000 ריאל ל-1 דולר בינואר, לדברי Bonbast, אתר אינטרנט שעוקב אחר שערי החליפין הלא-רשמיים של המטבע.

סבב הסנקציות האמריקאי השני, שייכנס לתוקף בנובמבר יתמקד בתעשיות הנפט והמשלוחים הימיים של איראן. הלחץ האמריקאי על לקוחות אסיאניים כבר צמצם את מכירות הנפט הגולמי, שמהוות מרכיב גדול בכלכלת איראן.

היחלשות הכלכלה מחריפה את חוסר השביעות של הציבור מהמנהיגות האיראנית. בדצמבר פרצו ההפגנות הנרחבות ביותר בתקופה של קרוב לעשר שנים. בשבוע החולף יצא לרחובות מספר רב עוד יותר של אזרחים זועמים בגל התסיסה הגדול ביותר מחודש ינואר השנה.

בחגים ובראש השנה נוהגים האיראנים להעניק במתנה מטבעות זהב, ורכישת תכשיטי זהב - מפוארים ככל האפשר - לרגל נישואים היא חלק מהמסורת, אך הזינוק האחרון במחירי הזהב אינו נובע אך ורק מהמנהג המסורתי.

השנה השתרכו תורים ארוכים מחוץ לבנקים, מכיוון שהתושבים רצו להזמין מראש מטבעות בהנפקות המטבע של הבנק המרכזי, שבהן מתומחרים המטבעות לעתים קרובות במחיר נמוך ממחיר השוק.

מחירו של מטבע אמאמי (Emami) - מטבע זהב במשקל 8.13 גרם שמנפיק הבנק המרכזי - עמד אתמול (א') על 36 מיליון ריאל - יותר מפי שניים בהשוואה לינואר. לפני שבוע העפיל המטבע לשיא של יותר מ-45 מיליון ריאל. הביקוש לזהב באיראן עומד בסתירה למגמה העולמית. מתחילת השנה ירד מחיר הזהב למסירה מיידית בכ-6% ל-1,200 דולר לאונקיה.

אך מוכרי מוצרי הזהב בטהרן לא הרוויחו הרבה מהביקוש, שמתמקד בעיקר במטבעות, לדברי בעלי חנויות.

הביקוש לתכשיטים באיראן צנח ברבעון השני ב-36% לעומת אשתקד, והגיע לרמה הנמוכה ביותר שרשמה אי פעם מועצת הזהב העולמית. אחת הסיבות לכך היא המע"מ בסך 9%, אך זה נובע גם מהעדיפות שמעניקים כעת האיראנים להשקעה על פני רכישת חפצי נוי.

אנשים רבים אמרו שהם קונים תכשיטים רק בגלל שהם חייבים, וזאת מכיוון שהמחירים מתקרבים לשיא.

המחסור באופציות השקעה בטוחות אחרות במדינה המבודדת יחסית, שהמערכת הפיננסית שלה אינה מפותחת, תרם לעליית מחיר הזהב כשגברו חששות האזרחים, לדברי אליסטר יואיט, מנהל סיקור השוק במועצת הזהב העולמית.

"אין גישה לדולרים כמו במקומות אחרים", אמר יואיט. "אז הזהב הוא אחד ממספר זעום של חלופות שעומד לרשותם".

בחודשים האחרונים ניסו הרשויות האיראניות לבלום את העלייה במחירי הזהב במסגרת חבילת צעדים שהיו אמורים לעצור את היחלשות המטבע האיראני, ולא נחלו הצלחה עד כה.

לקראת חידוש הסנקציות האמריקאיות, הגמיש שלשום (שבת) הבנק המרכזי של איראן את תקנות המט"ח בניסיון נוסף לבלום את היחלשות הריאל לעומת הדולר. המהלכים המתוכננים, שייכנסו לתוקף מחר, כוללים גם את ביטול האיסור על מכירת מטבעות קשים בתעריפי השוק בסכומים קטנים בבורסות המוסמכות, כינון מנגנון שמאפשר ליצואנים למכור מט"ח ליבואנים, וביטול מכסי המגן והמסים על זרימת מט"ח וזהב לאיראן.