דוחות מאכזבים לסיוה: צפי לירידה של 8.6% בהכנסות 2018 כולה

החברה פספסה את תחזיות האנליסטים כשרשמה הכנסות של 17.5 מיליון דולר ורווח נקי של 4 סנט למניה • עברה להפסד של 2.1 מיליון דולר

גדעון ורטהייזר / צילום: איל יצהר
גדעון ורטהייזר / צילום: איל יצהר

דוחות מאכזבים לחברת הטכנולוגיה סיוה. החברה רשמה ברבעון השני ירידה הן בהכנסות והן בשורת הרווח. הירידה אמנם נצפתה מראש על-ידי האנליסטים והשוק, אך היקפה היה גדול יותר מהצפוי. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו ב-17.5 מיליון דולר, ירידה של 15% ביחס לרבעון המקביל ובעוד שהאנליסטים ציפו להכנסות של 19.1 מיליון דולר. בשורת הרווח הנקי (Non-GAAP) נרשם סכום של 877 אלף דולר, ירידה של 86%, והרווח הנקי למניה הסתכם ב-4 סנט, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-11 סנט.

סיוה, ספקית טכנולוגיות לתכנון שבבים לשוק הסלולר ולשווקים נוספים, נפגעת משני גורמים משמעותיים. הראשון הוא שינוי בתקינה החשבונאית: היא אינה מייצרת את השבב עצמו, וההכנסות שלה מתחלקות להכנסות מרישיונות שהיא מוכרת, ומתמלוגים שהיא מקבלת כשהמוצר הסופי עם השבב בתוכו נמכר בשוק. התקן החשבונאי החדש, ASC606, מונע למעשה מסיוה ומחברות מסוגה להכיר בהכנסות מתמלוגים באותו רבעון שבו מכירים לקוחותיה בהכנסות ממכירת המוצרים הסופיים שלהם. השני הוא קשיים הנוגעים לשוק הסיני - הן חולשה של לקוח משוק הסמארטפונים, והן על רקע מלחמת הסחר של ארה"ב מול סין. סיוה ציינה היום כי לקוח בתחום תחנות הבסיס הסלולריות, שפעילותו הופסקה בשל סנקציות מארה"ב, חזר לפעילות חלקית וצפוי לחזור לפעילות מלאה בתוך כמה חודשים. אולם בינתיים, החברה נאלצת לחתוך את התחזית השנתית. אם קודם לכן החברה ציפתה להכנסות של 92 מיליון דולר, צמיחה של כ-5% ביחס ל-2017, הרי שכעת היא מצפה דווקא לירידה ביחס ל-2017 עם הכנסות של 80 מיליון דולר, ירידה של 8.6%. ההכנסות מתמלוגים ירדו ב-10% ביחס ל-2017.

ברבעון הראשון, ההכנסות מתמלוגים ירדו ב-27% לעומת הרבעון המקביל ל-7.5 מיליון דולר. הרווח הגולמי ברבעון היה 91%, עלייה מ-90% ברבעון הקודם, אך סיוה ציפתה ל-92%. על פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), סיוה עברה להפסד נקי של 2.1 מיליון דולר לעומת רווח של 3.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. מתחילת השנה ההפסד GAAP מגיע ל-4.3 מיליון דולר, לעומת רווח של 8 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

על רקע החולשה במניה  בתקופה האחרונה, וירידה של 25% במחיר המניה בשנה האחרונה, סיוה רכשה ברבעון מניות של עצמה תמורת 9 מיליון דולר. בסוף הרבעון היו לה בקופה 173 מיליון דולר. החברה מתכננת לרכוש עד 700 אלף מניות נוספות של עצמה.

מנכ"ל סיוה, גדעון ורטהייזר, אמר עם פרסום הדוחות כי "פעילות הרישוי שלנו המשיכה ליהנות מביקושים והשגנו הסכמים חדשים בתחומי הבינה המלאכותית, הראייה הממוחשבת והקישוריות. ההכנסות מתמלוגים ברבעון השני היו מתחת לציפיותינו, בשל חולשה נמשכת לא צפויה של אחד מלקוחותינו הגדולים בשוק הסמארטפונים הזולים בסין. חולשת לקוח זה תימשך, להערכתנו, עד סוף השנה, והפחתנו בהתאם את תחזית התמלוגים השנתית. עם זאת, אנו צופים שיפור משמעותי בסך ההכנסות מתמלוגים במחצית השנייה של השנה וחזרה לצמיחה - בעקבות גידול בנתח השוק והתכולה אצל יצרן סמארטפונים מוביל, וכן המשך ההתרחבות של סיוה מחוץ לשוק הסמארטפונים".