בורסות אירופה ננעלו בירידות; מניית לונדבק נפלה במסחר

מדד פוטסי הבריטי הוא היחיד שנסחר היום בעליות • מניית חברת התרופות הדנית נפלה כמעט ב-10% • המסחר באסיה נסגר במגמה מעורבת • המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בעליות

בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס

המסחר הבוקר (ד') בבורסות אירופה ננעל בירידות, למעט מדד הפוטסי הבריטי שעולה ב-0.26%. המסחר באסיה נסגר במגמה מעורבת. אתמול המסחר באסיה ננעל בעליות. המסחר בוול סטריט ובאירופה ננעל אמש בעליות. הצמיחה ברווחי החברות ברבעון השני של השנה העלתה את ה-S&P 500 לשיא מאז ינואר.

 

המשקיעים באירופה עוקבים אחרי התקדמות הברקזיט. סקר חודשי של הלשכה לגיוס עובדים ותעסוקה ׁ(RECׂׂ) בבריטניה, שפורסם היום, מראה כי גיוס העובדים הואט בחודש שעבר, כשמעסיקים דיווחו על מחסור במהגרים מהאיחוד האירופי שפנויים לעבודה. הבנק המרכזי של בריטניה צפוי לפרסם דוח על מצב העסקים במדינה, שיאפשר תובנות על הסנטימנט העסקי סביב הברקזיט. 

המסחר בארה"ב מתנהל במגמה חיובית בימים האחרונים, למרות ההסלמה במלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין. אחרי הודעת בייג'ין ביום שישי שעבר על כוונתה להטיל מכסים על רוב היבוא האמריקאי לסין, צייץ הנשיא טראמפ בסוף השבוע ש"המכסים עובדים בגדול". הוא מאיים במכסים על כל היצוא הסיני לארה"ב, 505 מיליארד דולר בשנה.

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו ניצב בסוף השבוע בפני ביקורת מיוחדת מסין וספקנות מצד מדינות במזרח אסיה ביחס למדיניות הסחר של ארה"ב. כמה אנליסטים חוששים שמלחמת סחר קשה בין שתי הכלכלות המובילות בעולם תאט את צמיחת הכלכלה העולמית. החששות הללו פגעו בנכסים כמו מניות סיניות וקומודיטיז, שלדעת כמה משקיעים יושפעו ישירות יותר לרעה מהאטה כלכלית בסין.

מדד סטוקס אירופה 600  ירד בהובלת סקטור הקמעונאות, שנופל בשל תוצאות חלשות של חברות קמעונאות והורדת דירוג. כך, למשל, מניית החברה ההולנדית אהולד דלהייז  יורדת לאחר שהיא דיווחה על תוצאות ברבעון השני. ההכנסות ירדו ב-3.7% ל-15.5 מיליארד אירו, אך הרווח הנקי עלה ב-15.5% ל-410 מיליון אירו. 

גם סקטור הבריאות ירד. כך, מניית ענקית התרופות הדנית לונדבק (Lundbeck) נפלה כמעט ב-10% לאחר שהחברה הודיע כי היא מתכוונת להיכנס לשוק הסיני. חברת התרופות Novo Nordisk  גם יורדת במסחר אחרי שלא עמדה בציפיות השוק לתוצאות הרבעון השני. 

חברת פוקס  הגישה את הניירת להצעתה לרכוש את רשת SKY  אתמול. ענקית המדיה האמריקאית הציעה לרכוש את הרשת הבריטית ב-14 ליש"ט למניה - הצעה שנמוכה מזו של קומקאסט , שהציע לרכוש את הרשת במחיר של 14.5 ליש"ט למניה. 

מניית יצרנית חלקי הרכב יונדאי מוביס  עלתה בעוד שמניית חטיבת הלוגיסטיקה יונדאי גלוביס  ירדה זאת בתגובה לדיווחים בתקשורת המקומית באסיה לגבי תוכניות ארגון מחדש בחברות. מניית יונדאי מוטור  עלתה. 

בימים אלה ניצבת ענקית האלקטרוניקה הדרום קוריאנית סמסונג אלקטרוניקס  בפני אתגר לא פשוט: ללכת בין הטיפות ולשמור על קשרים טובים הן עם ארה"ב והן עם סין, זאת כדי לא להיפגע ממלחמת הסחר בין שתי המעצמות. ארה"ב וסין הן בין השווקים הגדולים ביותר של סמסונג, ויחד סיפקו 40% מההכנסות של החברה ב-2017. על כמה ממוצריה של סמסונג כבר הוטלו מכסים בארה"ב, והיא עשויה להתמודד עם היטלים נוספים או עם ירידה בביקושים.

הניקיי  היפני ושנחאי סגרו בירידות, מדד ההנג סאנג , מדד הקוספי  והמדד האוסטרלי ה-S&P/ASX 200  נסגר בעליות.