דוח ראשון לגלוברנדס: שחיקה של 9% ברווח הנקי ברבעון

מפיצת הסיגריות והממתקים, שהונפקה במאי, הצליחה לשמור על יציבות בהיקף הכנסותיה ברבעון השני, שהסתכמו ב-562 מיליון שקל • בסעיף הוצאות הנהלה וכלליות, שהסתכם ביותר מ-9 מיליון שקל, נרשמה ברבעון עלייה של כ-40% - שהובילה לשחיקת הרווח התפעולי של גלוברנדס ב-7% ל-24 מיליון שקל

מפעל גלוברנדס / צילום: אתר החברה
מפעל גלוברנדס / צילום: אתר החברה

מפיצת הסיגריות והממתקים  גלוברנדס  פתחה הבוקר את עונת הדוחות הכספיים הראשונה שלה כחברה ציבורית עם שחיקה של כ-9% ברווחיה הרבעוניים, שהסתכמו בכ-18 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הראשון לאחר הנפקת מניותיה בבורסה (הרבעון השני לשנת 2018), החברה הצליחה לשמור על יציבות בהיקף הכנסותיה, שעמדו על 562 מיליון שקל. כמו כן, נרשמה יציבות בהכנסות הרבעוניות בניכוי מס קנייה, שהסתכמו ב-116 מיליון שקל, וכן בשורת הרווח הגולמי, שהגיע ל-43 מיליון שקל.

ואולם החברה, שנמצאת בשליטת היו"ר ירון גזית וחברת פישמן רשתות, סבלה ברבעון השני של השנה מעלייה של קרוב ל-40% בסעיף הוצאות הנהלה וכלליות, שהגיע ליותר מ-9 מיליון שקל, ושחק את הרווח התפעולי שלה ב-7% ל-24 מיליון שקל. לשחיקה זו התווסף גם שינוי בסעיפי המימון שלה, שהובילו יחד לירידה ברווח הנקי.

את העלייה בהוצאות ההנהלה וכלליות שלה מייחסת גלוברנדס בעיקר לעלייה בעלויות כוח אדם ניהולי, יועצים ולרישום הפרשה להסתגלות, שכללה הוצאות של כ-1.5 מיליון שקל בגין מענקי הסתגלות של בכיריה, במקרה של סיום תפקידם בחברה. גלוברנדס השלימה הנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסה המקומית בסוף חודש מאי האחרון, במסגרתה מכרו בעלי החברה ממניותיהם בתמורה של כ-240 מיליון שקל, בראשם היו"ר והמייסד ירון גזית, שמכר ממניותיו תמורת כמחצית הסכום המוזכר ומחזיק כיום בכ-33% מהון החברה.

יתרת המניות בהצעת המכר נמכרו בעיקר על ידי פישמן רשתות, שנותרה עם 26% מהון החברה. בכמחצית ממניות פישמן רשתות מחזיק כונס הנכסים של אליעזר פישמן ובמחצית האחרת מחזיקים ילדיו של פישמן - ענת מניפז, אייל פישמן ורונית פישמן-אופיר. מי שעוד גרפו מיליוני שקלים לכיסיהם בהנפקה היו מנכ"ל גלוברנדס, גדי נצר וסמנכ"לית הלוגיסטיקה, יעל לב שניידר. מאז ההנפקה שמרה מנייתה של גלוברנדס על יציבות, והיא משקפת לחברה שווי של כ-640 מיליון שקל.

תוצאות גלוברנדס
 תוצאות גלוברנדס

דיבידנד של 37 מיליון שקל לבעלי המניות

תחום הפעילות העיקרי של גלוברנדס הוא הפצת מוצרי עישון, שאחראי כמעט על מלוא הרווח התפעולי שלה, ובסיכום רבעוני שמר על יציבות והתקרב ל-32 מיליון שקל לפני הוצאות. לצד זאת, הציגה גלוברנדס שיפור בפעילות מגזר הממתקים והחטיפים שלה, שרווחיה התפעוליים הרבעוניים לפני הוצאות עמדו על כ-850 אלף שקל, לעומת פחות מ-150 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, אף שההכנסות מפעילות זו נשחקו ב-18% ל-12.5 מיליון שקל.

ככל הנראה, עיקר הירידה בהכנסות נרשמה בעקבות מהלך יזום של החברה לרכז את הפצת חלק ממוצרי הממתקים והחטיפים תחת חטיבה זו, לאחר שבשנה שעברה הם הופצו גם במסגרת חטיבת מוצרי העישון למספר רב יותר של נקודות מכירה.

את הרבעון הראשון של השנה סיכמה גלוברנדס עם יציבות בהכנסות, לצד קפיצה דו-ספרתית ברווחיה, בעקבות ירידה ניכרת בהוצאות המימון.

בהתאם, בסיכום המחצית הראשונה של 2018 ההכנסות של החברה נותרו ברמה של 1.1 מיליארד שקל (ו-232 מיליון שקל בניכוי מסי קנייה), לצד קפיצה של 11% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-36 מיליון שקל, אחרי צמצום של 70% בהוצאות המימון שלה "בגין עסקאות גידור לשערי חליפין".

בין המותגים הבולטים שגלוברנדס מפיצה, ניתן לציין בתחום הטבק את סיגריות קאמל, לאקי סטרייק, ווינסטון, קנט ועוד, ועם מוצרי המתיקה הבולטים שלה נמנים שוקולד נוטלה, קינדר בואנו, מסטיק אורביט ועוד. גלוברנדס לא משמשת כמפיצה בלעדית של המוצרים, ומתמקדת בהפצתם לחנויות פרטיות דוגמת קיוסקים וחנויות נוחות. 

בהתאם לתוכניותיה לקראת ההנפקה, בחודש שעבר חילקה גלוברנדס דיבידנד של 37 מיליון שקל לבעלי מניותיה.