יו"ר הבורסה אמנון נויבך מונה גם לדירקטור בצור שמיר

אמנון נויבך מכהן בבורסה כיום במשרה חלקית, לאחר שמתחילת 2017 קוצצה משרתו ליומיים בשבוע • לפני מיניו ליו"ר הבורסה, שימש נויבך דירקטור בחברת איי.די.איי ביטוח ("ביטוח ישיר") שנמצאת בשליטת החזקות צור שמיר • חברת ההחזקות של משפחת שנידמן חולשת על אשכול הכולל עוד שלוש חברות ציבוריות, ואחת נוספת שמתכננת להיות כזאת

אמנון נויבך, יו"ר הבורסה ודירקטור חדש בצור שמיר / צילום: איל יצהר
אמנון נויבך, יו"ר הבורסה ודירקטור חדש בצור שמיר / צילום: איל יצהר

יותר משנה לאחר שחוק שינוי מבנה הבעלות בבורסה שינה את ההגדרה של יו"ר הבורסה, תוך שאפשר לו להיות דירקטור חיצוני או בלתי תלוי גם בחברות ציבוריות אחרות, מונה אמנון נויבך לדירקטור בלתי תלוי בחברת צור שמיר. חברת ההחזקות של משפחת שנידמן חולשת על אשכול הכולל עוד שלוש חברות ציבוריות, ואחת נוספת המתעתדת להיות כזאת. עד לתיקון החקיקה כאמור, חל איסור על יו"ר דירקטוריון הבורסה לשמש כדירקטור בחברות ציבוריות.

נויבך הוא יו"ר הבורסה לניירות ערך מאז אפריל 2014. הוא מכהן בה כיום במשרה חלקית, לאחר שמתחילת 2017 קוצצה משרתו ליומיים בשבוע, תוך שהפך ליו"ר לא פעיל. בסביבת הבורסה ורשות ני"ע טענו היום כי אין לגופים הללו סיבה להתנגד למינויו של נויבך לדירקטוריון צור שמיר, בעקבות שינוי החוק.

החזקותיה של צור שמיר, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-850 מיליון שקל, כוללות את החברה הבורסאית איי.די.איי ביטוח (המוכרת כ"ביטוח ישיר"), חברת הנדל"ן המניב אדגר הציבורית (שגם היא נסחרת בבורסה) ואת חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר (שמתוכננת להגיע לבורסה ולהפוך לציבורית). צור שמיר שולטת בשלוש החברות הללו באמצעות חברה ציבורית נוספת - ביטוח ישיר, שאותה היא מנסה למחוק מהבורסה זה זמן, ללא הצלחה, על מנת לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות. 

כבר עבד אצל השנידמנים

אין זה הסיבוב הראשון של נויבך בקבוצת ההחזקות הציבוריות של משפחת שנידמן - עד למינויו כיו"ר הבורסה הוא כיהן במשך כשלוש שנים כדירקטור בביטוח ישיר ובחברה הבת שלה ישיר איי.די.איי. הוא גם שימש כדירקטור בלאומי קארד, חברת כרטיסי האשראי שבשליטת בנק לאומי שבימים אלה אמורה לעבור לשליטת קרן ההשקעות ורבורג פינקוס.

הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, נמצאת בימים אלה בעיצומה של עסקה למכירת השליטה בה (71.8%) לגופי השקעות זרים, בראשם קרן ההשקעות אמריקאית-אוסטרלית מניקיי, וזאת במקביל להנפקת חלק ממניותיה לציבור הרחב, עם הנפקת מניותיה בבורסה. העסקה, שמיועדת להתבצע לפי שווי של 551 מיליון שקל, נמצאת כיום בהליך קבלת אישור רשות ני"ע, כשיו"רית הרשות ענת גואטה ממשיכה בבדיקותיה. נכון להיום העסקה ממתינה להחלטת הרשות עד סוף אוגוסט - המועד אותו אישרו חברי הבורסה לאחר שכבר ניתנה לבורסה אורכה אחת.