המסחר באירופה ננעל בירידות; מדד הבנקים הטורקי צנח ב-11%

המשבר בטורקיה מחריף והלירה הטורקית צנחה לרמת ה-6.86 לירות לדולר • אייר פראנס KLM ירדה במסחר מחשש לשביתות נוספות

בורסת פריז / צילום: Shutterstock
בורסת פריז / צילום: Shutterstock

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות ובאסיה הוא ננעל בירידות חדות. החוזים העתידיים מאותתים על מסחר במגמה מעורבת בארה"ב. 

 

הבורסה הטורקית צנחה ואיתה נפלו גם מניות הבנקים. מניית Turkiye Is Bankasi, הבנק הגדול במדינה, התרסקה בכ-12%, מניית Yapi Kredi Bankasi צנחה ב-13.5% ומניית Garanti Bankasi איבדה כ-10.6%. מדד הבנקים הטורקי צנח ב-10.8%. 

הלירה איבדה עד כה 41% מתחילת השנה, ותשואות אג"ח המדינה נסקו אל 20% ויותר. ירידת הלירה הטורקית השנה היא אחת הגרועות ביותר בעשור האחרון של כלכלה ששייכת למועדון G20 (עשרים הכלכלות הגדולות ביותר בעולם), כולל במהלך המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009.

המשבר בטורקיה והקריסה של המטבע הטורקי משפיעים על השווקים ברחבי העולם. בסוף השבוע ננעל המסחר באסיה בירידות, והמסחר בוול סטריט ננעל בירידות, בעוד מדד דאו ג'ונס מחק את כל העליות שרשם החודש, על רקע התלקחות נוספת במתיחות הגיאופוליטית, לאחר הציוץ של נשיא ארה"ב על כך שהוא מכפיל את המכסים על יבוא מתכות מטורקיה. הציוץ שלח את הלירה הטורקית להתרסקות לשפל של כל הזמנים מול הדולר. הלירה הטורקית יורדת בכ-8% למול הדולר. 

ביומו הראשון של שבוע המסחר מעבר לים, הפן האירופי ומדד הסטוקס אירופה 600  רושמים ירידות כשרוב המדדים העיקריים במגמה שלילית.  

מניית אייר פראנס KLM  ירדה במסחר בשל חשש משביתות נוספות בהמשך. ועד הטייסים של החברה הודיע שיש אפשרות לשביתות נוספות עם שיחות השכר עם ההנהלה לא יתחדשו. 

יונייטד אינטרנט  עלתה במסחר לאחר שהחברה דיווחה על עלייה ברווחים.

הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז'ינסקי, התייחס בסקירת השווקים השבועית למצב הצמיחה ביפן: "המשק היפני צמח ברבעון השני ב-0.5% לאחר ירידה של 0.2% ברבעון הראשון. קצב הצמיחה לעומת הרבעון המקביל אשתקד נותר 1%, בדומה לרבעון הראשון. ניכרת התגברות בצמיחת ההשקעות של המגזר העסקי שעלו בשנה האחרונה בכ-4%. מחסור חמור בעובדים גורם לחברות היפניות להגדיל השקעות, במיוחד לציוד IT . למרות שברבעון השני הצריכה הפרטית צמחה בקצב יחסית גבוה של 0.7%, במבט לשינוי השנתי קצב הצמיחה עדיין אפסי למרות העליות בשכר שנרשמו בתקופה האחרונה. גם קצב הצמיחה של היצוא התמתן".

הניקיי היפני , ההנג סנג  ומדד שנחאי  צנחו. מניות הרכב והאלקטרוניקה משכו את המדדים מטה, כשטויוטה   וקנון  בלטו בירידות.

הקוספי  ירד גם הוא בלמעלה מ-1%, מובל על ידי מניות הטק הגדולות, בהן סמסונג .