הבורסה הטורקית התרסקה, המסחר בלירה ננעל בצלילה של 7%

הלירה הטורקית צללה זה היום הרביעי ברציפות וערכה נעצר על 6.87 לירות לדולר, הבורסה הטורקית צללה בכ-3.5% ומניות הבנקים התרסקו • ארדואן: "הפצת מידע שגוי על כלכלת טורקיה זו בגידה" • הבנק המרכזי הטורקי נקט צעדים כדי להרחיב את הגישה של הבנקים המסחריים לנזילות נקובת לירה ונקובת מט"ח

ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס
ארדואן בכנס השגרירים באנקרה \ צילום: רויטרס

הלירה הטורקית נפלה זה היום הרביעי ברציפות, וצנחה לשפל חסר תקדים נוסף. הירידות הגיעו גם לבורסה הטורקית, שהתרסקה היום בכ-3%. הלירה הטורקית צללה בכ-7% למול הדולר ונעצרה ברמת 6.86 לירות לדולר. כל מניות הבנקים הטורקים צללו במסחר: מניית Turkiye Is Bankasi, הבנק הגדול במדינה, צללה בכ-12%, מניית Yapi Kredi Bankasi צנחה ב-13.5% ומניית Garanti Bankasi איבדה כ-10.6%. מדד הבנקים הטורקי נפל משמעותית ב-10.8%. 

בנאום שנשא נשיא טורקיה בכנס שגרירים באנקרה הוא התעקש שכלכלת המדינה חזקה ושהמטבע יתייצב בקרוב "ברמות הסבירות ביותר". בהתייחסות ברורה לארה"ב, ארדואן אמר כי "הבריונים של העולם לא יכולים יצליחו לחתור בדרכיהם הגסות וחסרות הבושה תחת ההישגים עליהם שילמנו בדם". בנוסף, אמר ארדואן כי טורקיה חייבת להתכונן להתקפות נוספות על הכלכלה שלה. הוא האשים את ארה"ב בשבירת מוסכמות סחר בינלאומיות (בעיקר על ידי הטלת מכסים על המתכת הטורקית בשבוע שעבר). ארדואן הוסיף כי ארה"ב מנסה לדקור את טורקיה בגב. ארדואן, שתיאר את הקריסה של הלירה כתוצאה מקנוניה ולא מחולשה כלכלית, אמר גם כי הפצת מידע שגוי על כלכלת המדינה זו בגידה. 

מוקדם יותר היום פתחו הרשויות בטורקיה בחקירה נגד מאות חשבונות במדיה החברתית שלטענתם תרמו במכוון לנפילת הלירה. ארדואן הוסיף שהמדינה תחת מתקפת "טרור כלכלי" במדיה החברתית, והוסיף שה"בוגדים" יגיעו אל עונשם.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה במסיבת עיתונאים למשבר בטורקיה והפצירה בממשלה הטורקית לשמור על העצמאות של הבנק המרכזי במדינה. מרקל אמרה כי "לאף אחד אין עניין במשבר כלכלי בטורקיה. אך הכל צריך להיעשות בשביל להבטיח את עצמאות הבנק המרכזי. גרמניה רוצה לראות צמיחה כלכלית בטורקיה". 

הירידות הגיעו גם למטבעות נוספים

הירידות התפשטו גם למטבעות שווקים מתעוררים אחרים מכיוון שנשיא טורקיה אינו מראה שום סימן נסיגה מהעימות עם ארה"ב. בבוקר הלירה צללה ב-11% לעומת הדולר במסחר דליל באסיה, ולאחר מכן התאוששה חלקית מכיוון שהבנק המרכזי הטורקי נקט צעדים להרחיב את הגישה של הבנקים המסחריים לנזילות נקובת לירה ונקובת מט"ח. מוקדם יותר התערבה הסוכנות לפיקוח ורגולציה של מערכת הבנקאות בשוק, והגבילה את עסקאות ההחלף בלירה החבוטה.

"החיכוכים בין טורקיה וארה"ב מעיקים על הלירה, ומועטים הסיכויים שזה ישתפר בקרוב", אמר טקשי קודו, מנהל סיקור שוקי הון ב-Fujitomi בטוקיו. "כמו כן גוברים החששות לגבי מוסדות פיננסיים אירופיים בגלל חשיפתם לטורקיה. סך הכול, נמצאים מטבעות השווקים המתעוררים במגמת היחלשות בגלל כל הבעיות האלה".

מהלכי הבנק המרכזי של טורקיה יזרימו למערכת הפיננסית נזילות נוספת בהיקף של כ-10 מיליארד לירה (1.5 מיליארד דולר), 6 מיליארד דולר, ונזילות נקובת זהב שמקבילה ל-3 מיליארד דולר, על פי הודעה שהעלה הבנק לאתר האינטרנט שלו.

המטבע הטורקי נפל קורבן למשבר המעמיק שנוצר כתוצאה מאג'נדת הצמיחה בכל מחיר של הממשלה והסכסוך המחריף עם ארה"ב, שמענישה את טורקיה בגין מעצרו של כומר אמריקאי. צניחת הלירה הכתה היום (ב') גלים בכל השווקים העולמיים, והפילה את אחד ממדדי השווקים המתעוררים לרמה הנמוכה ביותר בתקופה שעולה על שנה.

הלירה נפלה לרמה של 7.2362 לעומת הדולר, וכמה בנקים נמנעו מאספקת מחירים דו-כיווניים על רקע התנודתיות חסרת התקדים. לאחר מכן, בשעה 9:06 בבוקר באיסטנבול, נסחרה הלירה ב-6.6565. הראנד הדרום אפריקאי צנח לרמה הנמוכה ביותר בתקופה שעולה על שנתיים. הפזו המקסיקני והרופיה האינדונזית נחלשו גם כן.

מלחמה כלכלית

השלת הלירה היא הצבעת אי-אמון בשיטת הממשל הטורקית שהעניקה במועד מקודם יותר סמכויות חסרות תקדים לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, ושיתקה למעשה את המנגנון הביורוקרטי באנקרה.

בנאומיו אתמול דבק ארדואן בעמדתו המתריסה, ונשבע לא להיכנע לעולם בסוגיית העלאות הריבית. הוא הצהיר שהמדינה נמצאת "במלחמה כלכלית". ארדואן גם פסל על הסף את הרעיון לגבש הסכם עם קרן המטבע העולמית.

"ירידת הלירה נובעת מסיבות רבות - לא רק מהמצב החיצוני החלש במונחי גירעון חשבון שוטף ויתרות מטבע לא מספיקות, אלא גם מהסביבה הפוליטית המאתגרת, שמחריפה את פגיעויותיה של הלירה", אמר קרי קרייג, אסטרטג שווקים עולמיים ב-Morgan Asset Management.

צלילתה הנמשכת של הלירה העיקה גם על האירו והדולר האוסטרלי, והגבירה את הביקוש להשקעות שנחשבות מקלט בטוח. האירו ירד ב-0.3% לעומת הדולר, והין התחזק לעומת כל המטבעות בקבוצת ה-10. המשקיעים רכשו אג"ח.

"האירו פגיע במיוחד בגלל חשיפתו לכלכלת טורקיה, ואני צופה זרימות נוספות של השקעות בין ובדולר כמקלטים בטוחים", מר ניק טווידייל, סמנכ"ל תפעול ב-Rakuten Securities Australia.

אינפלציה דוהרת

שנים של מדיניות צמיחה-בכל-מחיר הותירו את החברות הטורקיות עם נטל כבד של חובות זרים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים, בנוסף לאינפלציה דוהרת ואחד מגירעונות החשבון השוטף הגדולים בעולם.

"עדיין אין שום רמז לכך שהממשלה, או הבנק המרכזי של טורקיה, עומדים להכריז על צעדים פיסקליים או מוניטריים שיושלו לשקם במהירות את האמון בטורקיה", אמר ריי אטריל, מנהל אסטרטגיית מט"ח ב-National Australia Bank בסידני.

הבנק המרכזי של טורקיה - שהעלה את הריבית ל-17.75% - נמנע במפתיע מהעלאת ריבית נוספת בפגישת הריבית האחרונה שלו. המשקיעים מתחננים למהלך דרמטי מצדו של הבנק המרכזי לחיזוק הלירה, אך פקידים טורקים חושים שאפילו העלאת ריבית חדה לא תקזז את השפעתו של סבב סנקציות אמריקאיות נוסף, לדברי שני מקורות שמעורים בהלוך הרוח של קובעי המדיניות הכלכלית הטורקית.