הכלי שארדואן צריך לאמץ כדי להציל את הלירה מסחרור המוות

יש דרך להציל את הלירה מסחרור המוות שלה ולמחוק מיידית את האינפלציה: טורקיה צריכה לאמץ מועצת מטבע • מועצות כאלה היו קיימות בכ-70 מדינות, שום מועצת מטבע לא נכשלה.

ארדואן, / צילום: Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב
ארדואן, / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

מאז שרג'פ טאיפ ארדואן הפך לנשיא טורקיה באוגוסט 2014, הלירה הטורקית איבדה 66% מערכה מול הדולר האמריקאי. מ-14 במאי השנה, היום שבו הכריז ארדואן שהוא לוקח לידיו גם את המדיניות המוניטרית, הלירה איבדה 31%.

האינפלציה השנתית בטורקיה הגיעה ביום ו' שעבר ל-25% לפי חישובים שמסתמכים על נתונים בתדירות גבוהה ומביאים בחשבון שינויי מחירים בכל הסחורות, השירותים והנכסים. זה לא דבר חדש, האינפלציה היכתה בטורקיה זה עשרות שנים. השיעורים הממוצעים שלה בשנות ה-70, ה-80, ה-90 וה-2000 היו 22.4%, 49.6%, 76.7% ו-22.3% בהתאמה.

המספרים האיומים הללו מסתירים מאחוריהם קריסות תקופתיות של הלירה. ב-1994, ב-2000-2001 ובחודשים האחרונים, הלירה נקרעת לגזרים.

עד כמה שזה נשמע פנטסטי, בייחוד לאוזניים טורקיות, יש דרך להציל את הלירה מסחרור המוות שלה ולמחוק מיידית את האינפלציה. טורקיה צריכה לאמץ מועצת מטבע. מועצה כזו מנפיקה שטרות ומטבעות שאפשר להמיר למטבע עוגן זר בשער חליפין קבוע. היא חייבת להחזיק יתרות באותו מטבע עוגן בשווי 100% מההתחייבויות המוניטריות שלה, והיא מרוויחה מההפרש בין הריבית שהיא מקבלת על היתרות שלה להוצאות של תחזוקת ההתחייבויות שלה.

למועצת מטבע אין סמכויות מוניטריות משלה והיא אינה יכולה להנפיק כסף על סמך האשראי שלה. יש לה מדיניות חליפין - שער חליפין קבוע - אבל לא מדיניות מוניטרית. הפעילות שלה פסיבית ואוטומטית. הפונקציה היחידה של מועצת המטבע היא להמיר את המטבע המקומי שהיא מנפיקה במטבע עוגן בשער קבוע. לכן, כמות המטבע המקומי שבמחזור נקבעת אך ורק על ידי כוחות השוק, כלומר ההיצע והביקוש של המטבע המקומי. מאחר שהכסף המקומי הוא שיבוט של מטבע העוגן, מדינה של מועצת מטבע היא חלק מהמרחב של מטבע העוגן.

מועצת מטבע אינה מחייבת תנאים מוקדמים, ואפשר להקים אותה במהירות. אין צורך ברפורמות בכספי הציבור, במפעלים ובחברות שבבעלות הממשלה ובמסחר כדי שמועצה כזו תוכל להנפיק כסף.

מועצות מטבע כאלה היו קיימות בכ-70 מדינות. הראשונה אומצה במושבה הבריטית מאוריציוס באוקיינוס ההודי ב-1849. שום מועצת מטבע לא נכשלה.

טורקיה יכולה ללמוד מהניסיון של שכנה קרובה בהצלחת מועצת מטבע. ב-1997, בולגריה נקלעה להיפר-אינפלציה. המטבע הבולגרי, לבה, קרס, והאינפלציה החודשית נסקה ל-242%. ואז הוקמה מועצת מטבע שהושקה ב-1 ביולי. הלבה הפך לשיבוט של המארק הגרמני. האינפלציה נחתכה באופן מיידי, הריביות של הלבה צנחו, התקציב הבולגרי התייצב והכלכלה פרחה. מאז השקת מועצת המטבע, גירעונות תקציביים נשלטים בצורה הדוקה. המשמעת התקציבית הבולגרית וצמצום החוב הפכו אותה לכוכבת באיחוד האירופי.

כדי שהלירה הטורקית תהיה טובה כמו זהב, או כל מטבע עוגן אחר שהיא תבחר, האירו או הדולר, ארדואן צריך להכריז שטורקיה תקים מועצת מטבע בתוך 30 יום. בנוסף הוא צריך להודיע גם שעד אז, הבסיס המוניטרי של הלירה יוקפא והלירה תוכל להיסחר בחופשיות. בסוף תקופת ההמתנה, ייבחר שער חליפין הוגן שינעל את הלירה למטבע העוגן החדש. זה מה שקרה בבולגריה, וזה עבד כמו קסם.

האפקט של הכרזה כזו יהיה דרמטי. הודעה דומה של ארדואן תשגר את הלירה לעלייה חדה ותשלח את האינפלציה לצניחה.