נעילה שלילית באירופה; הבורסה הטורקית ירדה ב-3.4%

הלירה הטורקית התחזקה מול הדולר • שנחאי הובילה בירידות באסיה עם ירידה של כ-2%

בורסת פריז / צילום: Shutterstock
בורסת פריז / צילום: Shutterstock

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') במגמה שלילית, לאחר שנפתח בעליות. המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ד') במגמה שלילית, כשבלטו בירידות מדד ההנג סנג ומדד שנחאי, שירד בכ-2%. אתמול ננעל המסחר במגמה מעורבת. גם בורסות אסיה ננעלו אתמול במגמה מעורבת, ובניו יורק המסחר ננעל בעליות. הלירה הטורקית התייצבה.

 

הבורסה הטורקית ננעלה בירידות של 3.4%, בעוד שהלירה הטורקית התחזקה היום ב-6.3% מול הדולר, לאחר שאתמול היא חזרה לעליות וששלשום צללה בכ-7% למול הדולר ונעצרה ברמת 6.86 לירות לדולר. נזכיר כי הלירה איבדה עד כה 41% מתחילת השנה, ותשואות אג"ח המדינה נסקו אל 20% ויותר. ירידת הלירה הטורקית השנה היא אחת הגרועות ביותר בעשור האחרון של כלכלה ששייכת למועדון G20 (עשרים הכלכלות הגדולות ביותר בעולם), כולל במהלך המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009.

הטלטלה בשוקים החלה בסוף השבוע, לאחר שטראמפ צייץ כי בכוונתו להכפיל את המכסים על יבוא מתכות מטורקיה. הציוץ שלח את הלירה הטורקית להתרסקות לשפל של כל הזמנים מול הדולר, והיא ירדה בכ-8% למול הדולר. 

מניית אייר פראנס קיי.אל.אם  עלה.  Vestas  זינקה לאחר שפרסמה דוחות שהיכו את התחזיות.

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס בסקירתו השבועית למשבר בין טורקיה לארה"ב והשפעתו על השווקים הפיננסיים: "המשבר בטורקיה מושך באופן טבעי מחפשי מציאות, שממתינים לכל סימן של התקפלות כדי להתחיל לאסוף סחורה במחירי חיסול ובכך להזרים למדינה הון שיצית את הריבאונד הקלאסי שלאחר כל משבר.

"הנרטיב הרווח הוא שטורקיה היא אגוז קשה לפיצוח, כשמלבד הקשיים הרגילים של מדינה עם משבר בחשבון השוטף היא סובלת גם מענייני כבוד, מהסוג שאנחנו כמעט לא רואים במשברים דומים באמריקה הלטינית ובפריפריה של אירופה. אבל גם אגוז קשה מתפצח בסוף וזה קורה בד"כ כשלממשלה נופל האסימון שאין לה איך לשלם משכורות. אך לא כולם קונים את סיפור האגוז והכבוד וחושדים שהאיום של ארדואן 'לחפש בני ברית חדשים' אינו באמת איום אלא התכנית המרכזית.

"תכנית שהבשילה לאחר ניסיון ההפיכה נגדו, הפיכה שנתמכה לדעתו ע"י מדינות המערב. ארדואן מכשיר את דעת הקהל בטורקיה להפניית גב למערב ולמחיר הכלכלי הכבד שיהיה כרוך בכך. הוא מטרפד כל אפשרות להאטת ההתפרקות מכלכלת המערב, כמו העלאת ריבית, פתיחת ערוץ מול קרן המטבע, התרככות מסוימת בנוגע לכומר. במקום זה הוא מצייץ משפטים ללא דרך חזרה כמו 'לא אכנע לטראמפ כל עוד אני חי' ועושה יחד עם הבנק המרכזי פעולות בניוטרל מבחינת השוק. 'סוויץ' יביא את טורקיה להמשך התדרדרות כלכלית ובמיוחד כשסין, רוסיה ואיראן לא במצב לתמוך בו. בין אם אנו עדים לתרחיש האגוז הקשה או לתרחיש ה-סוויץ', כלכלת טורקיה ממשיכה בינתיים להתדרדר והשפעתה על העולם התבטאה בעיקר בירידת תשואות קלה ופגיעה מוגבלת בשוק המניות". 

 

בשוקי אסיה, הניקיי היפני , מדד ההנג סנג  הסיני ומדד שנחאי  בלטו בירידות, כששנחאי ירד בכ-2%. מדדי הטק, האנרגיה והפיננסים ביפן מושכים מטה. סופטבנק  ו- Fast Retailing  רשמו ירידות.