דיסקונט הגיע ל-11% תשואה על ההון; יוצא בתוכנית התייעלות

הבנק מסיט את הצמיחה מאשראי צרכני למשכנתאות, לאור הפער ברמות הסיכון בין המגזרים • יגיש בימים הקרובים הצעה בלתי מחייבת בנוגע למבנה העסקה לרכישת מניות דקסיה ישראל

לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי
לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי

לאחר הדוחות החזקים שפרסם אתמול בנק לאומי, עם תשואה על ההון של 11.1% ברבעון השני, היום (ד') התברר שהמגמה החיובית אינה ייחודית רק לו. בנק דיסקונט  הצליח באופן נדיר למדי להגיע לתשואה על ההון דו-ספרתית של 11% ברבעון השני. הבינלאומי אף הצליח לעקוף את לאומי בתשואה על ההון שעמדה אצלו ברבעון השני על 11.7%, בין היתר בזכות רווח חד-פעמי ממימוש נדל"ן.

התוצאות יוצאות הדופון של דיסקונט, בניהולה של לילך אשר טופילסקי, הושגו ללא רווחים חד-פעמיים, אך בסיוע רוח גבית של מדד מחירים גבוה והיחלשות השקל מול הדולר שדווקא תרמה לבנק. דיסקונט הרוויח ברבעון השני 423 מיליון שקל, עלייה של 55% לעומת הרבעון המקביל. על רקע התוצאות החיוביות של הבנק, בלטה היום מנייתו בעלייה של כ-3%, אולם העלייה התמתנה בהמשך היום והגיעה ל-1.5% נכון לשעות הצהריים. הבנק גם הודיע כי יחלק דיבידנד של 42 מיליון שקל, המהווים 10% מהרווח הרבעוני.

תוצאות דיסקונט
 תוצאות דיסקונט

דיסקונט נחשב עד לפני כמה שנים לבנק מנומנם, עם יחס יעילות גרוע, שרק נאבק בהגעה ליעדי ההון של בנק ישראל והלך ונשחק בנתח השוק שלו. המצב השתנה על רקע מהלכים שהובילה אשר טופילסקי בארבע השנים האחרונות בהן היא מכהנת בתפקיד. אחד המרכזיים שבהם היה מהלכי התייעלות מאסיביים שכללו פרישה מוקדמת של כ-800 עובדים.

היום הודיע דיסקונט על תוכנית התייעלות חדשה, שאושרה אתמול בדירקטוריון, שצפויה לשפר בטווח הארוך יותר עוד את יחס היעילות והרווחיות של הבנק. הבנק מתכוון להביא לפרישה של 230 עובדים, 200 מתוכם עד סוף השנה. העובדים יזכו לפיצויים מוגדלים של עד 260%. עלות התוכנית מוערכת ב-230 מיליון שקל, קרי עלות ממוצעת של מיליון שקל לעובד. בעקבות הקלות חשבונאיות שנתן בנק ישראל בנוגע לעלות התוכנית, הבנק יכיר בדוחותיו הצפויים במחצית השנייה של 2018 בהוצאה של 68 מיליון שקל בלבד, והיתר ייפרס על פני קרוב ל-13 שנה.

בעוד בקיצוץ בכוח אדם דיסקונט מניע מהלך חדש, הרי שבכל הקשור לקצב סגירת הסניפים הבנק מוריד הילוך. זאת בניגוד ללאומי שממשיך לסגור בקצב גבוה, ולפועלים שמתכוון להניע מהלך של סגירת עשרות סניפים בשנים הקרובות. בדיסקונט קצב סגירת הסניפים עמד על 10 סניפים בשנה, אולם השנה הוא צפוי להתמתן לחמישה סניפים, קצב שככל הנראה יישמר בשנים הקרובות.

שיפור בהפרשה להפסדי אשראי

הכנסות המימון של דיסקונט צמחו בכ-10% הן בזכות מדד המחירים הגבוה ובזכות צמיחת תיק האשראי. סך התיק צמח מתחילת השנה ב-5.2% ל-156.5 מיליארד שקל, מה שמשקף קצב צמיחה שנתי דו-ספרתי.

אחרי שנכווה מעלייה חדה בהפרשות להפסדי אשראי במגזר משקי הבית, דיסקונט ממתן את הצמיחה במגזר זה, והוא צמח בכ-2% ברבעון השני. מנגד בבנק מסיטים את הצמיחה מאשראי צרכני רגיל למשכנתאות, והיקף תיק המשכנתאות צמח ב-6% מתחילת השנה ל-30.6 מיליארד שקל. נתח השוק של דיסקונט בתחום המשכנתאות גדל באופן משמעותי - כיום הוא מוערך ביותר מ-10% בהיקף המשכנתאות החדשות, זאת כשרק לפני מספר שנים הוא עמד על 5% בלבד.
בדיסקונט החליטו להגדיל את הפעילות על חשבון האשראי הצרכני, לאחר שנוצר פער ברמת הסיכון לטובת תחום המשכנתאות. הסיבה לכך היא ששינויים בהליכי פשיטת רגל לטובת הלווה הביאו לגידול משמעותי בסיכון באשראי הצרכני, זאת בעוד הסיכון במשכנתאות נותר באותה רמה נמוכה.

לאורך השנים נקודת החולשה בדוחות דיסקונט הייתה ההפרשה להפסדי אשראי, שהייתה בממוצע הגבוהה ביותר מבין הבנקים הגדולים. במחצית הראשונה של השנה הצליחו בדיסקונט לשפר גם את הסעיף הזה. היקף ההפרשה במחצית ירד ביותר מ-30% ל-241 מיליון שקל, המהווה שיער הפרשה של 0.3% מהתיק לעומת 0.5% בשנת 2017. יחד עם זאת, ככל הנראה ההפרשות המחצית הראשונה היו נמוכות מהצפוי בהמשך, שכן הן הושפעו מכך שבדיסקונט ניו-יורק באופן חריג כמעט ולא היו הפרשות.

באשראי הצרכני נמשכת העלייה בהיקף ההפרשות - אלה עמדו במחצית הראשונה על 166 מיליון שקל, עלייה של 16% לעומת המחצית המקבילה בשנה שעברה. העלייה מוסברת בגידול בהפרשות בחברה הבת כאל. לפי הערכות בדיסקונט עצמו נרשמה יציבות בהפרשות במגזר זה. לעומת זאת דווקא בעסקים קטנים הייתה ירידה משמעותית עם הפרשות להפסדי אשראי של 7 מיליון שקל בלבד לעומת 81 מיליון שקל במחצית המקבילה.

רווחים ממסחר ומהחברות בנות

לתוצאות הטובות של דיסקונט תרמו רווחים מפעילות מסחר - סך הכנסות המימון שאינן מריבית עמדו על 145 מיליון שקל לעומת 79 מיליון שקל ברבעון המקביל. סעיף זה הושפע לטובה מהיחלשות השקל מול הדולר - לדיסקונט עודף דולרים במאזן, כך שהוא נהנה מהיחלשות השקל, וכן מפתיחת פער הריבית בין ישראל לארה"ב.

גם שיפור בתוצאות רוב החברות בנות תרם לדיסקונט: דיסקונט ניו-יורק תרם לרווח 177 מיליון שקל לעומת 98 מיליון שקל במחצית המקבילה. זינוק גם ברווחי מרכנתיל שעמדו על 147 מיליון שקל במחצית לעומת 95 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מנגד בכאל נרשמה שחיקה ברווחים וזאת על רקע השקת המועדון עם שופרסל שהצריך משאבים ועלייה בהוצאות. כמו כן נרשמה מחצית חלשה גם לזרוע ההשקעות של דיסקונט - דיסקונט קפיטל. בשנה שעברה תרמה זרוע זו רווחים בהיקף גבוה כתוצאה ממימושים שביצעו קרנות בהן היא מושקעת. המחצית הנוכחית הייתה דלה למדי, ודיסקונט קפיטל תרם רווח של 9 מיליון שקל לעומת 89 מיליון שקל במחצית המקבילה. לפי הערכות גם במחצית השנייה של השנה לא צפויים רווחים חריגים מפעילות זו.

במקביל לפרסום הדוח, הודיע הבנק כי בכוונתו להגיש בימים הקרובים הצעה בלתי מחייבת בנוגע למבנה העסקה לרכישת מניות דקסיה ישראל, וזאת כחודש לאחר ששלח מכתב כללי ובו הציע לרכוש את הבנק. באחרונה נערכה פגישה ראשונה בין נציגי דיסקונט לדקסיה ישראל.