מחירי הדירות חוזרים לעלות; מדד המחירים נמוך מהצפי

מחירי הדירות במאי-יוני רשמו עלייה של 0.9% לעומת אפריל-מאי • מחירי הירקות והפירות עלו ב-2.5%, מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו ב-6.7% • מטה הדיור באוצר: "אנחנו נמשיך בפעילות שלנו במלוא הכוח ונאפשר לזוגות צעירים חסרי דיור לקבל דירה במחיר שפוי והוגן" • איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

מדד המחירים לצרכן נותר ביולי ללא שינוי, זאת לעומת ציפיות למדד של 0.2%. העליות הבולטות היו במחירי הירקות והפירות הטריים (2.5%), בתחבורה (0.7%) ובמזון (0.5%). הירידות הבולטות היו במחירי ההלבשה וההנעלה (6.7%) ובבריאות (0.5%). מתחילת השנה רשם המדד עלייה מצטברת של 0.9% וב-12 החודשים האחרונים העלייה מגיעה ל1.4%.

מדד מחירי הדירות לחודשים מאי יוני לעומת אפריל מאי רשם עלייה של 0.9%, ובעקבות כך נמחקת הירידה המצטברת בשנה האחרונה. מדובר בפעם הראשונה שבה נרשמת עלייה במחירי הדירות מאז מדד אוגוסט ספטמבר 2017. המחוז הבולט בעליות מחירים היה תל-אביב עם עלייה של 2.2%, מחירי הדירות בירושלים עלו ב-0.8%, בצפון ב-0.2%, במרכז 0.6% ובדרום 0.7%. המחוז היחיד שבו נרשמו ירידות מחירים היה מחוז חיפה עם ירידה של 0.8%. המחיר הממוצע של דירה חדשה ויד שנייה שנמכרה ברבעון השני של השנה עמד על 1.53 מיליון שקל.

במטה הדיור הלאומי באוצר, שבראשו עומד זאב ביילסקי, פרסמו בעקבות הנתונים על העלייה במחירי הדירות את ההודעה הבאה: "לפני כשלוש וחצי שנים הוקם מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר. ברקע, מחירי הדיור מאמירים ומשתוללים בקצב שהגיע עד ל-20% בשנה. היום אפשר לומר בביטחון שזו כבר שנה שנייה שהשתוללות המחירים בשוק הנדל"ן שפקדה את ישראל בעשור האחרון פסקה. בשנה החולפת, לראשונה זה למעלה מעשור, מחירי הדירות שינו את כיוונם ועליית המחירים נעצרה. כל הנתונים מצביעים על השינוי החד שמתחולל בשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים, המשקיעים נוטשים בהמוניהם את השוק בעקבות פעילות משרד האוצר וכמובן בגלל הציפיות להמשך ירידות המחירים.

עשרות אלפי הזוגות הצעירים, זכאי מחיר למשתכן, מצביעים ברגליים ומביעים את תמיכתם בתוכנית. נתוני הלמ"ס שפורסמו רק שלשום הצביע על ירידה חדה במכירות הקבלנים בשוק החופשי. המלחמה הזאת היא מלחמה ארוכה וסזיפית, יש בה חודשים טובים יותר ופחות, אבל אנחנו נלחמים בה באומץ ובנחישות עבור הזוגות הצעירים והדורות הבאים. אנחנו נמשיך בפעילות שלנו במלוא הכוח ונאפשר לזוגות צעירים חסרי דיור לקבל דירה במחיר שפוי והוגן".

איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?