הפועלים: בלי הפרשה לאמריקאים ובלי דיבידנד; רווח של 920 מ'

ברבעון השני לא הייתה הפרשה נוספת בגין חקירת עסקי קבוצת הבנק עם לקוחות אמריקאים • עד היום הפריש הבנק 365 מיליון דולר בגין החקירה • עם זאת, מטעמי שמרנות ובתיאום עם בנק ישראל, לא הכריז דירקטוריון הבנק על חלוקת דיבידנד מרווחי הרבעון השני • מדובר ברווח הגדול במערכת: 920 מיליון שקל

אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר
אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר

בנק הפועלים  אמנם לא ביצע הפרשה בגין חקירת הרשויות בארה"ב בדוחות הרבעון השני שפורסמו היום (ה'), אולם במקום זאת הגיע להסכמות עם בנק ישראל על הקפאת הדיבידנד ברבעון השני.

הבנק, בניהולו של אריק פינטו, הודיע באופן חריג כי לא יחלק דיבידנד בגין רווחי הרבעון על רקע החקירה. לבנק הפועלים שבשליטת שרי אריסון מדיניות דיבידנד הכוללת חלוקה של 40% מהרווח, כאשר בבנק אף שאפו להגדיל אותה ל-50%.

תוצאות בנק הפועלים
 תוצאות בנק הפועלים

נזכיר כי באחרונה מזרחי טפחות הנמצא בחקירה דומה קיבל מהרשויות הצעה, אותה דחה, לשלם קנס של 342 מיליון דולר, גבוה משמעותית מהציפיות. לבנק הפועלים חשיפה גבוהה יותר לחקירה ממזרחי טפחות, אולם הוא לא יכול היה לדעת בכמה להגדיל את ההפרשה על סמך ההתפתחויות במזרחי טפחות. על כן הבנק לא ביצע הפרשה בגין החקירה ברבעון זה, אולם, הוחלט כאמור להשהות ברבעון זה את חלוקת הדיבידנד. יחד עם זאת בבנק מדגישים כי מדיניות חלוקת הדיבידנד נותרה בעינה.

בנטרול הבשורה הזו, פרסם הבנק דוחות טובים לרבעון השני. הבנק הרוויח 920 מיליון שקל ברבעון השני הרווח האבסולוטי הגבוה ביותר מבין הבנקים ברבעון השני, עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל. הרווח משקף תשואה של 10.5%, נמוך יותר מהתשואה שהציגו הבנקים שפרסמו תוצאות ביומיים האחרונים ושעמדה בממוצע באזור ה-11%.

לתוצאות הטובות תרם גידול משמעותי מפעילות מסחר. הכנסות מימון שאינן מריבית עמדו על 361 מיליון שקל, יותר מכפול מאשר ברבעון המקביל. עוד תרמו לתוצאות הפרשות להפסדי אשראי נמוכות יחסית של 90 מיליון שקל לעומת 138 מיליון שקל ברבעון המקביל.

גם ההכנסות מפעילות ליבה גדלו: הכנסות המימון גדלו על רקע המדד הגבוה צמחו ב-6% ל-2.21 מיליארד שקל, ואילו ההכנסות מעמלות גדלו בכ-4.5% ל-878 מיליון שקל. תיק האשראי של הבנק צמח ב-2.5% מתחילת השנה ל-272.5 מיליארד שקל, כאשר עיקר הגידול היה במשכנתאות ובאשראי העסקי.

בדומה לבנק לאומי, גם בנק הפועלים מקטין חשיפה לאשראי הצרכני ולאשראי לעסקים קטנים על רקע העלייה בסיכון במגזרים אלה. האשראי הצרכני ירד ב-1% מתחילת השנה, והאשראי לעסקים קטנים ירד ב-1.7% מתחילת השנה.