הסדר פייסבוק ומייסד וואטסאפ: בוא למשרד וקבל 450 מיליון ד'

ההסדר של מייסד וואטסאפ, יאן קום, עם פייסבוק כולל מענקי מניות בשווי כולל של כ-450 מיליון דולר, כך מספרים מקורות יודעי דבר • מהו אותו נוהל התגמול המכונה Rest and Vest בעמק הסיליקון האם הוא נפוץ?

מייסד וואטסאפ יאן קום / צילום: רויטרס
מייסד וואטסאפ יאן קום / צילום: רויטרס

לאחר שמייסד וואטסאפ, יאן קום, הכריז בסוף אפריל על פרישתו מפייסבוק, הוא המשיך להתייצב מדי חודש במשרדיה הראשיים של ענקית המדיה החברתית במנלו פארק, קליפורניה. התמריץ שלו להתייצבויות החודשיות: מענקי מניות בשווי כולל של כ-450 מיליון דולר, לדברי מקורות יודעי דבר.

ההסדר יוצא הדופן של קום עם פייסבוק הוא אחת הדוגמאות הרווחיות ביותר של הנוהל שמכונה בעמק הסיליקון Rest and Vest, שבמסגרתו מתירים לאנשים שקיבלו מענקי מניות להמשיך להסתובב במשרדי החברה עד שהם עונים על התנאים לקבלת נתח נכבד מהמניות שלהם.

פייסבוק רכשה את שירות המסרים וואטסאפ ב-2014 תמורת 22 מיליארד דולר, וזמן קצר לאחר המכירה הפך קום לחבר במועצת המנהלים. במועד מוקדם יותר השנה הוא החליט לעזוב את פייסבוק לאחר סכסוך ממושך עם המנכ"ל מארק צוקרברג ועם הסמנכ"לית שריל סנדברג על שילוב פרסומות בשירות המסרים.

קום פרש מהניהול השוטף של וואטסאפ זמן קצר לאחר שהכריז על עזיבתו בהודעת פייסבוק ב-30 באפריל, ונפרד מהעובדים בפגישה פנימית למחרת, לדברי מקורות יודעי דבר. הפעם האחרונה שבה ערך קום את אחד מביקוריו התקופתיים למשרד הייתה באמצע החודש שעבר. דובר פייסבוק סירב להגיב על הלו"ז של קום, אך אישר שהוא עדיין מועסק בחברה, ועובד על "פרויקטים שונים וסיוע בהעברת המנהיגות בוואטסאפ".

בעסקת המכירה של וואטסאפ לפייסבוק קיבל קום כ-24.85 מניות מוגבלות, על פי כתב ההצעה שהגיש בזמנו לרשות ני"ע של ארה"ב (SEC). המניות ניתנות למימוש במנות רבעוניות, והמנה הסופית תחול באמצע נובמבר השנה. באמצע מאי קיבל קום 2.5 מיליון מניות ששוויין עמד באותה העת על 458 מיליון דולר, על פי מסמכים שהוגשו ל-SEC. באמצע החודש הנוכחי הוא אמור היה לקבל 2.5 מיליון מניות נוספות, ששוויין עמד על 450 מיליון דולר על בסיס מחיר הסגירה של מניית פייסבוק שלשום.

מענקי המניות תלויים בהעסקתו של קום בפייסבוק באותה התקופה, או "בכפוף להמשך השירות שניתן לנו עד תחולתו של כל מועד מענק מניות", על פי מסמך שהגישה פייסבוק ל-SEC. קום עמד בתנאי זה באמצעות התייצבות במשרדיה הראשיים של פייסבוק פעם בחודש בערך, לדברי שני מקורות יודעי דבר. לא ברור מה הוא עשה בימים שבהם הגיע למשרד, או כמה זמן הוא בילה שם.

אם יפרוש קום החודש באופן רשמי, הוא יפסיד כ-2.1 מיליון מניות שהוא אמור לקבל בנובמבר, לדברי אותם מקורות. מניות אלה היו מכניסות לו 375 מיליון דולר נוספים על בסיס מחיר הסגירה של המניה שלשום, על פי מסמכים שהוגשו ל-SEC.

פייסבוק תגמלה בכיר נוסף, פאלמר לאקי, המייסד המשותף של חברת המציאות המדומה אוקולוס, שהגיע לעתים נדירות למשרד בחודשים לאחר עזיבתו את אוקולוס במארס 2017, לדברי מקורות יודעי דבר. לא ידוע אם לאקי היה חייב להתייצב במשרד כדי לקבל את מענקי המניות שלו. לאקי הודיע באמצעות דובר שהוא מסרב להגיב. קום לא נענה לפנייה שבה התבקש להגיב.

מענקי מניות מוגבלות (RSU) הם שיטת תגמול טיפוסית לעובדים ומנהלים, בייחוד בעמק הסיליקון. שיטה נפוצה פחות היא הסדרים שבמסגרתם מקבלים עובדים מניות ותגמולים במהלך תקופה שבה הם כמעט שאינם עובדים, לדברי מומחי תגמולי מנהלים.

מכירת וואטסאפ לפייסבוק הפכה למיליארדרים את קום ואת המייסד השני, בריאן אקטון. קום שווה כ-9 מיליארד דולר, ואקטון 3 מיליארד דולר, כפי שדיווח הג'ורנל ביוני. השניים התנגדו בתוקף להצגת פרסומות בשירות המסרים, וכתוצאה מכך התגלעה מחלוקת בינם לבין צוקרברג וסנדברג, שרצו למצוא דרכים להפקת הכנסות מ-1.5 מיליארד משתמשי וואטסאפ. אקטון התפטר בספטמבר 2017, וכך ויתר על מענקי מניות בשווי 900 מיליון דולר, לדברי מקורות יודעי דבר. כשישה חודשים לאחר מכן הודיע קום שהוא עוזב את החברה.

לקום ואקטון יש סעיף יוצא דופן בחוזים שלהם שמאפשר להם לקבל מענקי מניות אם פייסבוק מתעקשת לבצע "יוזמות מונטיזציה נוספות" כגון הצגת פרסומות ביישום - כל עוד הם ממשיכים להיות מועסקים בחברה, על פי החלק החסוי של הסכם המיזוג בין שתי החברות שאותו ראה ה"ג'ורנל", וכן לדברי מקורות יודעי דבר. במועד מוקדם יותר החודש, פירטה וואטסאפ תוכניות למכירת פרסומות בשירות המסרים בשנה הבאה, ולגבות כספים מחברות בגין אינטראקציה עם לקוחות. לאקי, המייסד המשותף של אוקולוס, עזב גם כן את פייסבוק על רקע מחלוקת עמה.