לרמי לוי מחכה קפה בוץ: הכנסות קופיקס יורדות, וההפסד גדל

לוי, בעל השליטה החדש המיועד, יכול להתעודד מכיוון חיובי יחסית במגזר הפעילות של רשת הסופרמרקטים "סופר קופיקס", שבה מחזיקה קופיקס 50% מהמניות

רשת בתי הקפה המוזלים קופיקס  מספקת קבלת-פנים צוננת למי שצפוי להפוך בקרוב לבעל השליטה החדש בחברה, רמי לוי. הפסדי הרשת ברבעון השני ובמחצית הראשונה של 2018 גדלו בצורה ניכרת, לצד קיפאון בהכנסות והמשך שחיקת פעילות בתי הקפה. למרות זאת, לוי יכול להתעודד מכיוון חיובי יחסית, שנרשם במגזר הפעילות האחר של החברה - "סופר קופיקס". מדובר ברשת הסופרמרקטים שבה מחזיקה קופיקס 50% מהמניות, ושבה מזהה רמי לוי את הפוטנציאל המשמעותי של החברה.

בסיכום רבעוני נותרו הכנסותיה של קופיקס ברמה של 74 מיליון שקל, ובמחצית השנה נשחקו ב-2% ל-149 מיליון שקל. לצד זאת, בשתי התקופות גדלו הוצאותיה והרחיבו את ההפסדים התפעוליים, שהתקרבו ל-3 מיליון שקל ברבעון ועמדו על כ-8 מיליון שקל במחצית השנה.

שינוי חיובי בסעיפי מימון צמצם את הנזק בדרך לשורה התחתונה, שם הציגה קופיקס הפסד רבעוני של 1 מיליון שקל (לעומת רווח של כ-150 אלף שקל ברבעון המקביל). ההפסד הצטבר במחצית השנה לכ-5 מיליון שקל, אחרי רווח של כמה מאות אלפי שקלים במחצית המקבילה.

קופיקס, שהוקמה בשנת 2013 על-ידי היזם אבי כץ, תחת הרעיון למכירת מוצריה תמורת מחיר אחיד של 5 שקלים, מפעילה היום (בעיקר באמצעות זכיינים) 123 סניפי בתי קפה ו-31 סופרמרקטים. נוסף על כך היא מפעילה באמצעות זכיינים קרוב ל-70 בתי קפה ברוסיה, בעיקר במוסקבה, וככלל סובלת כבר תקופה לא קצרה מהרעה במצב עסקיה. מנייתה נחלשה בכ-30% מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי של כ-100 מיליון שקל.

מפילוח תוצאות קופיקס לשני המגזרים עולה כי פעילות בתי הקפה נפגעה מכישלון ניסיונה ליישם שינוי בתמחור מוצריה לטווח מחירים משתנה, אחרי שבפברואר 2017 היא החליטה להעלות את מחירי המוצרים ל-6 שקלים - מהלך שפגע בפעילות בשנה שעברה.

בסיכום רבעוני נשחקו מכירות בתי הקפה ב-5% ל-24 מיליון שקל, ובמחצית השנה ירדו ב-13% ל-47 מיליון שקל. זאת, בהשפעת המעבר ממחיר אחיד למחיר משתנה - שהוביל לצניחה דו-ספרתית חדה ברווח הגולמי מפעילות בתי הקפה בשתי התקופות (רבעון ומחצית), ולמעבר להפסד תפעולי, שעמד על כ-3 מיליון שקל ברבעון והתקרב ל-7 מיליון שקל במחצית.

פילוח תוצאות קופיקס
 פילוח תוצאות קופיקס

הגדלת מספר הסניפים סייעה להכנסות

בפעילות הסופרמרקטים, הגדלת מספר הסניפים סייעה לקופיקס ליהנות מעלייה רבעונית של 3% בהכנסותיהם, שהגיעו ל-51 מיליון שקל. זאת, לצד קפיצה של 21% ברווח הגולמי מהם, שהגיע ל-14 מיליון שקל, וסייע לפעילות זו לעבור לרווח רבעוני סמלי של כ-200 אלף שקל, אחרי הפסד של כ-1.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. בקופיקס מציינים כי מכירות סניפים זהים של הסופרמרקטים ירדו ברבעון ב-1.4%, אולם הרווח הגולמי שלהם גדל בקרוב ל-4%.

את השיפור ברווח הגולמי בפעילות המרכולים מייחסים בקופיקס בעיקר לרכישת סניף בפרדסיה, ולשינוי שנרשם החל מהרבעון השני של 2018 ב"תנאי הסחר ותנאי התשלום עם ספקי הקבוצה העיקריים שהותאמו לתנאים של רשת חנויות רמי לוי".

סימן נוסף העשוי להעיד על הכיוון השלילי בעסקיה ניכר ממספר הסניפים שקופיקס מפעילה באופן עצמאי, שעומד על 22 בתי קפה, לעומת 13 סניפים ברבעון המקביל, וזאת ככל הנראה בשל חשש של זכיינים באשר לסיכויים לגרוף רווח מהפעילות. בקופיקס מייחסים חלק מהעלייה שנרשמה בהוצאות מכירה ושיווק בתחום בתי הקפה להוצאות תפעול הקשורות להגדלת מספר הסניפים בהפעלה עצמית.

רשת הקמעונאות רמי לוי, המחזיקה היום בכ-21% ממניות קופיקס, החליטה בשבועות האחרונים לממש אופציה להגדלת החזקותיה בקופיקס, כך שתהפוך לבעלת השליטה ברשת, עם החזקה של 50.01% מהונה, וכן תחזיק ב-65% מרשת הסופרמרקטים, שבה שותפה כיום קרן גרין לנטרן (שהודיעה היום על כניסה לשותפות בחברת הגלידות פלדמן) של ריצ'י האנטר ושותפים נוספים. בסוף חודש אוגוסט יתכנסו בעלי מניות קופיקס לאשר את העסקה מול לוי.