לאומי פרטנרס תממש השקעתה במימון ישיר בתשואה של 300%

מכירת המניות תיעשה באמצעות עסקת החלפת מניות עם ביטוח ישיר הציבורית לאחר שנראה שהתוכנית להנפקת מימון ישיר הוקפאה בינתיים

ערן וולף מוקי ודורון שניידמן / צילום: יונתן בן חיים
ערן וולף מוקי ודורון שניידמן / צילום: יונתן בן חיים

לאומי פרטנרס יוצאת מההשקעה בחברת המימון החוץ בנקאית המצליחה מימון ישיר בתשואה של כ-300% תוך 5 שנים. הערב (ה') הודיע לאומי, כי זרוע ההשקעות שלו חתמה על הסכם עם קבוצת ביטוח ישיר, שבשליטת משפחת שניידמן, ולפיה היא תמכור את מניותיה (20%) במימון ישיר בעסקת החלפת מניות, ותקבל תמורת 7.2% ממניות ביטוח השוות כיום 140 מיליון שקל.

העסקה משקפת לביטוח ישיר שווי של 1.9 מיליארד שקל, נמוך בכ-2.5% משווי השוק שלה, ומשקפת למימון ישיר שווי של 750 מיליון שקל, גבוה כאמור בכ-300% מהשווי הממוצע בו לאומי פרטנרס ביצעה את השקעתה בחברה שעמד על 186 מיליון שקל בלבד. לאומי פרטנרס צפויה לרשום עם השלמת העסקה הנוכחית רווח לפני מס של כ-76 מיליון שקל.

השלמת העסקה תלויה בבדיקת נאותות, ואולם, מכיוון שבין הצדדים קשרים ארוכי-שנים, שבמהלכם ליוותה לאומי פרטנרס את קבוצת צור שמיר-ביטוח ישיר במספר רב של מהלכים עסקיים, צפוי שהשלמת העסקה תתרחש כמתוכנן. אם וכאשר זה יקרה, צפויה לאומי פרטנרס לרשום רווח לפני מס של כ-76 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם, הסכימו הצדדים על מנגנון התאמה של 30 חודשים, שלפיו תהיה זכאית לאומי פרטנרס להקצאה נוספת של מניות ביטוח ישיר, ככל שיתבצעו עסקאות מימוש שליטה במימון ישיר בשווי גבוה יותר, אם באמצעות עסקאות מהותיות ואם באמצעות הנפקה. בכל מקרה, שווי מימון ישיר לצורך ההקצאה הנוספת לא יעלה על 1 מיליארד שקל.

מבנה החזקות קבוצת צור שמיר
 מבנה החזקות קבוצת צור שמיר

בצל קיפול הפירמידה

מימון ישיר נחשבת לאחת מחברות האשראי החוץ-בנקאי הבולטות בשנים האחרונות, והיא נהנית מקצב גידול מרשים בפעילותה. בלאומי פרטנרס קיוו לממש את ההחזקה לאחר הנפקת החברה, אך על פי ההערכות לא צפויה הנפקה של מימון ישיר כל עוד לא יושלם שלב הקיפול בפירמידה של קבוצת צור שמיר, כפי שנדרש לפי חוק הריכוזיות (עד סוף 2019). מכיוון שכך, וכחלופה, בוצעה עסקת המניות, ולאומי פרטנרס קיבלה מניות סחירות (של ביטוח ישיר) שאותן תוכל לאומי פרטנרס לממש בשוק לאחר תקופת חסימה.

העסקה הנוכחית של זרוע ההשקעות של בנק לאומי תשמר לה החזקה במימון ישיר, דרך החברה האם שלה, אשר מחזיקה בעוד שתי חברות מצליחות - חברת הביטוח הישיר איי.די.איי ביטוח (המוכרת כ"ביטוח ישיר") וחברת הנדל"ן המניב אדגר.

 לאחרונה ניסתה לאומי פרטנרס להוביל עסקה אחרת בקבוצה, לרכישת מניות ביטוח ישיר יחד עם קבוצת הפניקס ומורי ארקין, במטרה לאפשר למשפחת שנידמן למחוק את ביטוח ישיר מהבורסה, ובכך לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות. העסקה לא יצאה בסופו של דבר לפועל, ואתגר זה נותר בעינו.

העסקה המתוכננת למחיקת מניות ביטוח ישיר מהבורסה הייתה ניסיון שלישי שלא צלח של משפחת שנידמן (בסיוע לאומי פרטנרס) למחוק את אחת מחברות הקבוצה מהמסחר בבורסה.

מבחינת משפחת שנידמן ישנה אפשרות לבצע החלפת מניות בין צור לביטוח ישיר, ועדיין ישנה אופציה של מחיקת הציבור באחת הקומות (בצור או בביטוח ישיר) באמצעות הצעת רכש "רגילה".

מנכ"ל לאומי פרטנרס, ירון בלוך, מסר עם היוודע העסקה, כי "מדובר בעסקה רווחית מאוד עבורנו, בחברה מרשימה במיוחד. אנו גאים בשיתוף הפעולה הזה, ומתכוונים להמשיכו עוד שנים רבות, בין היתר באמצעות השקעתנו הנוכחית בחברת האחזקות של הקבוצה, ביטוח ישיר השקעות פיננסיות".

גאות בהיקף האשראי הצרכני

הגאות בהיקפי האשראי הצרכני לציבור, בדגש על מימון לרכישת כלי רכב, באה לידי ביטוי בהכנסות וברווחים שעליהם מדווחת חברת מימון ישיר, בניהולו של ערן וולף. הרווח הנקי של חברת המימון הצרכני זינק ברבעון הראשון של 2018 כמעט פי שלושה, והסתכם בכ-38 מיליון שקל. הכנסותיה של פעילות האשראי הצרכני של מימון ישיר הסתכמו ברבעון הראשון ב-148.2 מיליון שקל - גידול חד של כ-70% ביחס להכנסות ברבעון המקביל אשתקד.

פעילות מימון ישיר היא בעיקר מתן אשראי לרכישת רכב (בעיקר מיד שנייה), מתן אשראי להלוואות לכל מטרה ומתן הלוואות למטרות ייעודיות בבתי עסק שונים. החברה נהנתה ברבעון החולף גם מרווח נאה, כתוצאה מעסקה עם חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, שהרחיבה את שיתוף הפעולה בין הצדדים.

לאומי פרטנרס השקיעה לראשונה כ-30 מיליון שקל במימון ישיר במארס 2013, תמורת 20% ממניותיה לפי שווי אחרי הכסף של 150 מיליון שקל. כשנתיים לאחר מכן השקיע בית ההשקעות אלטשולר שחם 60 מיליון שקל (באמצעות כספי העמיתים בגמל ובפנסיה) בכ-20% ממניות מימון ישיר לפי שווי של 312 מיליון שקל אחרי הכסף. באותה עת החליטה לאומי פרטנרס לשמור על חלקה בחברה והשקיעה 12 מיליון שקל לפי אותו השווי. לאומי פרטנרס גם קיבלה דיבידנד של 10 מיליון שקל מידי מימון ישיר לאורך השנים.