תחרות מהאונליין? קפיצה של 36% ברווח הנקי של פוקס ברבעון

קבוצת האופנה סיכמה את הרבעון השני עם שיפור של 12% במכירות, שעמדו על 432 מיליון שקל • בסיכום המחצית הראשונה של 2018, ההכנסות טיפסו ב-16% ל-857 מיליון שקל, והרווח הנקי זינק פי 4.5 ל-59 מיליון שקל • במקביל לדוחות הודיעה פוקס על חלוקת דיבידנד של 30 מיליון שקל לבעלי המניות

על אף התחרות מהאונליין ומחו"ל, קבוצת  פוקס מפרסמת תוצאות חיוביות. קבוצת האופנה סיכמה הבוקר (א') את הרבעון השני של 2018 עם שיפור של 12% במכירות הרבעוניות, שעמדו על 432 מיליון שקל, לצד קפיצה של 36% ברווח הנקי, שהגיע ל-43 מיליון שקל. במקביל לדוחות הודיעה פוקס על חלוקת דיבידנד של 30 מיליון שקל לבעלי המניות.

מניית פוקס  הגיבה בחיוב לתוצאות, עם עליות שעמדו בשעות הצהריים על כ-4%-5%, שהשלימו לה עלייה שנתית של כ-10% המשקפת לה שווי נוכחי של יותר מ-1 מיליארד שקל. העליות היומיות השלימו לפוקס זינוק של כ-60% מרמת השפל שקבעה בחודש מארס האחרון.

פוקס סבלה, כמו מתחרותיה, מהתגברות חששות המשקיעים מהשלכות שליליות במצב שוק האופנה בעקבות התגברות רכישות מחו"ל, ועל רקע חורף חם וקריסה של מספר רשתות אופנה, שהבולטת בהן היא הוניגמן. חששות אלה באו לידי ביטוי בצלילה של כ-30%-35% בשוויין תוך חודשים ספורים.

פוקס, שבשליטת המנכ"ל הראל ויזל ומשפחת פוקס, מפעילה בישראל קרוב ל-20 מותגי אופנה, שמלבד המותג פוקס כוללים זיכיונות של כמה מותגים בינלאומיים דוגמת אמריקן איגל, מנגו, נייקי, פוט לוקר ואורבן אאוטפיטרס, וכן מפעילה את רשת המוצרים לבית פוקס הום ומחזיקה בפעילות בחו"ל. בחודשים האחרונים היא גם השלימה רכישה של 50% מרשת מוצרי התינוקות שילב.

פוקס היא הגדולה מבין 4 רשתות האופנה הבורסאיות (פוקס, קסטרו, גולף ועדיקה), הן מבחינת שווי שוק והן מבחינת היקפי פעילות. 

תוצאות פוקס
 תוצאות פוקס

שיפור בהכנסות מצמיחת המותגים

בפעילות השוטפת, הכנסותיה הרבעוניות של פוקס היו במגמת שיפור, למרות עיתוי חג פסח שחל השנה מוקדם יחסית והשפיע על תוצאות הרבעון הראשון. זאת בזכות צמיחה בפעילות מרבית המותגים, "לרבות מפעילויות חדשות ביניהן אורבן אאוטפיטרס, פוט לוקר וטרמינל איקס".

אורבן אאוטפיטרס ופוט לוקר הם מותגים חדשים יחסית של פוקס. פעילות פוט לוקר, הכוללת כיום 33 חנויות (לעומת ארבע ברבעון המקביל), החלה במארס 2017, וגם ברבעון הראשון של השנה תמכה בכיוון ההכנסות שפוקס הציגה. מדובר בהתרחבות אגרסיבית ומהירה יחסית, כשקבוצות הקניונים הגדולות מייחסות לה תוצאות מצויינות הן מבחינת פדיונות, והן כמוקד משיכה למבקרים לקניון. את טרמינל איקס, אתר האונליין הרב-מותגי שלה, החלה פוקס להפעיל בנובמבר האחרון. זמן קצר לפני כן חתמה על הסכם זיכיון בלעדי להקמת והפעלת רשת חנויות אורבן אאוטפיטרס בישראל.

השיפור ברווח הגולמי הרבעוני היה דומה לזה שנרשם במכירות (כ-12%), תוך שמירה על יציבות שיעורו מהמכירות. אולם הגדלת שטחי מסחר, עלייה בהוצאות שיווק ופרסום ושכר עבודה וכן עלויות הקשורות לאתר טרמינל איקס, הובילו לעלייה דו-ספרתית בהוצאות המכירה והשיווק הרבעוניות של פוקס, שגם הציגה עלייה חדה בהוצאות הנהלה וכלליות.

בהתאם, הרווח התפעולי הרבעוני של פוקס ירד ב-12% ל-41 מיליון שקל, אולם בדרך לשורה התחתונה נהנתה פוקס משינוי חד בסעיפי המימון שלה - שתמכה בשיפור החד ברווח הנקי הרבעוני.

בסיכום הרבעון השני פוקס דיווחה על הכנסות מימון נטו של כ-10 מיליון שקל, בעיקר בזכות שערוך יתרות מט"ח ועסקאות הגנה, לעומת הוצאות מימון נטו של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל, וגם שיעור המס ששילמה ירד ביחס לתקופה המקבילה.

בסיכום המחצית הראשונה של 2018, הכנסותיה של פוקס טיפסו ב-16% ל-857 מיליון שקל והרווח הנקי זינק פי 4.5 ל-59 מיליון שקל. גם בסיכום המחצית החברה הציגה עלייה משמעותית בהוצאות מכירה ושיווק, אולם הצליחה לשפר את הרווח התפעולי שלה בצורה ניכרת וגם בתקופה זו נהנתה משינוי חיובי בסעיפי המימון.

הפעילות הבינלאומית מתרחבת

סוגיה נוסף שעולה מהדוח היא הרחבת הפעילות הבינלאומית של הקבוצה, ובראשה פתיחת החנויות של ללין, מותג הנרות והסבונים של הקבוצה, בחו"ל. ברבעון השני ב-2018 פתחה ללין חנות בבעלותה בטורונטו שבקנדה, כשביולי נפתחה חנות נוספת בעיר לונדון שבאונטריו, קנדה. הקבוצה מציינת כי "ללין שואפת להגדיל את פריסת החנויות בשווקים בינלאומיים נוספים באמצעות זכיינים יעודיים בכל מדינה או בהפעלה ישירה".

כיום פועלות 123 חנויות או נקודות מכירה תחת השם FOX ב-12 מדינות ברחבי העולם, מתוכן 30 הן חנויות של המותג ללין במדינות יפן וארה"ב (קליפורניה והוואי), כשברבעון הראשון השנה היא פתחה חנות בבעלותה בברצלונה שבספרד.

האנליסטים התייחסו בחיוב לתוצאות: בלאומי שוקי הון ציינו כי "החברה ממשיכה להציג דוחות טובים ושיפור משמעותי ברווחיות", וסבורים כי המניה "ממשיכה להיסחר במחיר אטרקטיבי". בקבוצת פיוניר ציינו כי פוקס "מצליחה להפתיע שוב עם עוד דוח מצוין", אולם שם מזהים "אפסייד מוגבל במחיר המניה".

כ-70% מהמכירות, לחברי מועדון

לפני כחודש הנפיקה פוקס את דרים קארד (Dream Card) כרטיסי אשראי חוץ-בנקאי בשיתוף עם חברת האשראי לאומי קארד, ובימים אלה היא פועלת במרץ כדי להעביר אליו את חברי המועדון שלה. בדוחות היא חשפה נתון מעניין, לפיו שיעור הרכישה המזוהה עם חברי המועדון הוא כ-70% מהמכירות ברשת. פוקס עדכנה כי מורן ויזל, בנו של בעל השליטה והמנכ"ל הראל ויזל, ישמש כמנהל המכירות של דרים קארד, תמורת שכר חודשי של 15 אלף שקל, לצד הטבות נוספות ורכב צמוד. עוד במסגרת תנאי העסקת ויזל ג'וניור, שהחל להיות מועסק בחברה בתחילת החודש, הוא יהיה זכאי למענק שנתי החל מ-2019, בגובה של שתי משכורות חודשיות.

עוד אישר דירקטוריון פוקס מענק מיוחד וחד-פעמי של 200 אלף שקל לשני מנהלים בפוקס - רן ארנון, המכהן כמשנה בכיר למנכ"ל; ואלעד ורד, משנה למנכ"ל רכש ולוגיסטיקה וחתנו של אברהם פוקס, מבעלי השליטה בחברה.