ראש אבטחת פייסבוק לשעבר: מאוחר מדי להגן על בחירות 2018

אלכס סטאמוס, ראש תחום האבטחה בפייסבוק לשעבר, מפנה בטור שכתב אצבע מאשימה לממשל אובמה, ממשל טראמפ ולקונגרס שלדבריו לא הגיבו מספיק בחומרה להתערבות בבחירות לנשיאות של 2016 וטוען כי "אם ארה"ב תמשיך בצורה הזו, היא מסתכנת בהפיכת הבחירות שלה לגביע העולם ללוחמת מידע"

אלכס סטאמוס, לשעבר ראש האבטחה בפייסבוק / צילום: Reuters, Steve Marcus
אלכס סטאמוס, לשעבר ראש האבטחה בפייסבוק / צילום: Reuters, Steve Marcus

מנהל האבטחה לשעבר של פייסבוק, אלכס סטאמוס, שעזב את החברה החודש, כתב טור באתר Lawfare ובו אמר כי "מאוחר מדי כדי להגן על בחירות 2018". סטאמוס התייחס לפרסומים לפיהם פייסבוק איתרה והסירה מאות פרופילים איראניים ורוסים שמטרתם הייתה להפיץ דיסאינפורמציה, וכי מיקרוסופט איתרה שישה שרתים רוסים מהם תוכננו לצאת התקפות פישינג בעלות אופי פוליטי. הוא פרסומים אלו מוכיחים שהאקרים עדיין יכולים להתערב בבחירות, וכי בחירות האמצע המתקרבות של ארה"ב אכן יהיו חשופות לקמפיינים של השפעה ולמתקפות האקינג.

סטאמוס מפנה אצבע מאשימה לממשל אובמה, ממשל טראמפ ולקונגרס שלדבריו לא הגיבו מספיק בחומרה להתערבות בבחירות לנשיאות של 2016. הוא כתב כי "אם ארה"ב תמשיך בצורה הזו, היא מסתכנת בהפיכת הבחירות שלה לגביע העולם ללוחמת מידע".

לטענתו, כדי להבטיח שבחירות 2020 יהיו מאובטחות יותר, יש להעביר חוק שיתאר כיצד קמפיינים להשפעה עשויים להשתמש במאגרי מידע על מצביעים כדי להתאים מודעות עבורם. הוא מעודד את הממשלה להקים גם רשות אבטחת סייבר פדרלית, וקבוצות אבטחה בכל מדינה שימנעו מתקפות האקינג. הוא אמנם מודה כי "רשתות חברתיות, כולל החברה שהעסיקה אותי, עשו טעויות ענקיות ב-2016" אך התמקד יותר בתפקיד הממשלה במניעת המתקפות.

לאחר שנחשף לפני מספר חודשים כי פרטים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק דלפו לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג' אנליטיקה, שייעצה לקמפיין של טראמפ, פייסבוק החלה בבדיקה של אפליקציות צד שלישי בפלטפורמה. אתמול היא הודיעה כי חקרה אלפי אפליקציות והשעתה 400. פייסבוק בדקה כיצד המפתחים משתמשים במידע שהאפליקציות אספו. אחת האפליקציות האלה, myPersonality, הוחרמה לחלוטין מהפלטפורמה מכיוון שמפתחיה לא שיתפו פעולה עם הבדיקה, ומאחר שלדברי פייסבוק, הם "בבירור שיתפו מידע עם חוקרים וחברות ללא הגנות ראויות". 4 מיליון משתמשים בחרו לשתף מידע עם האפליקציה.

בתוך כך, פייסבוק הסירה את אפליקציית אונבו מחנות האפליקציות של אפל לאחר שאפל שינתה את המדיניות שלה בנוגע לאיסוף דאטה, ולדבריה האפליקציה של פייסבוק הפרה את הכללים החדשים. אונבו פותחה ע"י סטארט-אפ ישראלי שנרכש ע"י פייסבוק ב-2013.